Shokugeki no Soma: om bij te watertanden! (review)

0

Shokugeki no Soma (“Food Wars”) is een ontzettend populaire manga, die het reilen en zeilen van de 16-jarige Yukihira Soma volgt. Soma is een jonge student die het special-of-the-day restaurant van zijn vader wil overnemen. Op dé eliteschool van Japan, Tootsuki Culinary Academy, moet hij zich bewijzen tegenover de beste jonge koks ter wereld. De reeks heeft ondertussen een anime, die in Japan stilaan aan het einde van seizoen 1 zit. Daarnaast heeft de serie ook een spin-off gekregen – Shokugeki no Soma: L’étoile – die één van de nevenpersonages volgt tijdens zijn jongere jaren. Ook is er ondertussen een Shokugeki no Soma kookboek gepubliceerd. In mijn review krijgen jullie alvast een voorsmaakje van deze zinnenprikkelende manga!

r024

Soma maakt een aromatisch vleesgerecht uit de eenvoudigste ingrediënten

Laat ons beginnen bij de tekenstijl, die ontzettend mooi is. Fijne en volle lijnen geven elk personage gedetailleerd weer en hoewel het grootste gedeelte van de manga in simpel zwart-wit is, zijn zowel de zwart-witte als de gekleurde covers en tussenpagina’s een waar feest voor het oog. De tekenaar gebruikt fantasiekleuren om elk personage unieker te maken, met een heel aantrekkelijk en elegant eindresultaat. Zo heb je de albinoachtige Nakiri Alice met haar witte huid en haren en rode ogen die er mysterieus uitzien en tegelijk een hilarisch personage is en daarnaast heb je personages met een meer alledaagse haarkleur, maar speciaal gekleurde ogen. Allen zijn ze zijn verfijnd getekend en zorgvuldig uitgewerkt. Hiernaast is er ook zorg besteed aan het tekenen van de ingrediënten en de afgewerkte gerechten, die vaak in één oogopslag te herkennen zijn als je iets van koken af weet.
Wat soms gebeurt bij het proeven van bepaalde heerlijke gerechten, is dat personages in een staat van extase verkeren en hierbij zich in erotische poses buigen. Deze eigenaardigheid is mogelijk voortgekomen uit het feit dat de tekenaar in een niet zo ver verleden hentai tekende, wat meteen de vaak sensuele poses en figuren van de vrouwelijke personages verklaart. Tegelijk met deze poses beelden de proevers zich ook vaak fantasielandschappen in die buitengewoon grappig kunnen zijn (mits je appreciatie kan opbrengen voor absurde Japanse humor).

f019

Een gerecht doet de norse leraar lachen en de hoogste score geven

Inhoudelijk zijn de personages – goddank – beter uitgewerkt dan in standaard hentai. De meesten hebben zelfs verrassend veel diepgang en je merkt bij het lezen dat je meeleeft bij praktisch alle leden van de vrij ruime cast. De schattige maar onhandige Tadokoro Megumi is een erg geliefd personage, die ondanks haar onzekerheid steeds meer bewijst dat ze haar plaats op Tootsuki heeft verdiend. De Italiaanse gebroeders Aldini zorgen dan weer voor een meer Europese toets op het menu en leveren vaak een komische noot. Daarnaast bevat de cast tal van antagonisten, die het telkens weer spannend maken voor Soma, het hoofdpersonage. Soma is trouwens een erg goed geschreven protagonist. Hoewel hij vaak arrogant is en soms lomp in zijn opmerkingen, is hij een zeer competente kok en geniet hij ervan bij te leren en zijn medestudenten te helpen. Daarnaast is hij niet onoverwinnelijk en verliest hij regelmatig de frequente kookduels (“shokugeki genaamd) op Tootsuki. Hiermee voelt hij véél realistischer en toegankelijker aan dan andere populaire mangapersonages (ik kijk naar jullie, Ichigo Kurosaki en Naruto Uzumaki). De onvoorspelbaarheid van de uitkomsten en de vele verrassende gerechten maken het verhaal spannend om te volgen. Hier en daar zijn er in de manga wat losse eindjes of opvulhoofdstukken, zoals het liefdesleven van Soma’s concurrent, Erina Nakiri, maar qua plot is er echt amper iets op aan te merken. Shokugeki no Soma leest als een trein en scheurt van de ene naar de andere plotwending.

tumblr_ngmx890U5h1qbxqfpo1_1280

Je ruikt de visgeur bijna tot achter je monitor!

Een andere belangrijke blikvanger in deze manga is uiteraard het eten. De scenarist en tekenaar werkten nauw samen met een beroemde chef, die zelf alle gerechten in de manga heeft klaargemaakt en ondertussen gebundeld heeft in het eerder vermeldde kookboek. De gerechten variëren enorm; eenvoudige gerechten met goedkope ingrediënten tot de moleculaire en Franse keuken, telkens met illustraties en bijkomende uitleg die je doen watertanden. Kreeft en schildpad passeren de revue, maar eveneens een eenvoudig spek-en aardappelgerecht dat de proevers in de zevende hemel lijkt te brengen. De fans van de serie blijken zelfs zo enthousiast over het mooie aanbod van eten dat enkelen het op zich hebben genomen de gerechten na te maken, compleet met eindbeoordeling. Zelf heb ik me ook aan twee gerechten gewaagd, die best lekker waren.

shokugeki_no_soma_v9_ch74_p012-e1403162783389

De medicinale kookkunsten van een elitestudent aan het werk

De tijd is aangekomen om een conclusie neer te schrijven en ik kan eerlijk zeggen, zelfs als je geen grote fan bent van koken, kan ik je deze manga nog aanraden. De culturele diversiteit en kooktermen die je erbij aanleert zijn razend interessant (wist je dat er een maanvormig mes bestaat dat “mezzaluna” heet?) en het verhaal en de personages zijn erg boeiend om te volgen. Door de emotionele diepgang die de manga aan de cast geeft zullen er sowieso één of meerdere personages zijn die je aanspreken. De hoge kwaliteit van de tekeningen tillen het verhaal nog meer naar een hoger niveau en de tongue-in-cheek humor doet je gegarandeerd lachen. De serie loopt momenteel nog en zit in Japan aan zijn 131e hoofdstuk.

93%
93%
Heerlijke hap

Shokugeki no Soma is van topniveau. Een erg knappe tekenstijl en een boeiend verhaal worden ondersteund door een uiteenlopende, goed uitgewerkte cast. Zelfs Gordon Ramsay zou hier niet op durven schelden.

• Characters
    9.4
  • Art