The Pursuit of Happiness: dat heet dan gelukkig zijn (review)

0

Wie de videoreportages van onze reporter Robby heeft gezien, wist het al: de redactie van Geekster verkende dit jaar voor het eerst het Duitse Essen Spiel. Op zo’n gigantische spellenbeurs kom je natuurlijk ogen te kort, maar toch zijn we erin geslaagd enkele pareltjes vanuit heel de wereld op de kop te tikken om aan jullie voor te stellen. Een daarvan is The Pursuit of Happiness van het Griekse Artipia Games. Net zoals in het echte leven jagen spelers in dit spel het geluk na. Maar vergeet niet: soms is de weg het werkelijke doel.

The Pursuit of Happiness is een typische euro-game, in die zin dat het allemaal draait om resource management en worker placement. De “workers” in kwestie zijn zandlopertjes en stellen je beschikbare tijd voor. Je kan ze besteden aan allerhande activiteiten, die je overwinningspunten (geluk op lange termijn) of grondstoffen (kennis, creativiteit, invloed en geld) opleveren. Het doel van dit spel voor 1-4 spelers vanaf 12 jaar is zo gelukkig mogelijk worden, door aan het einde van het spel zoveel mogelijk overwinningspunten te hebben.

“We all have a common desire – The desire for happiness. As we build our life, taking steps towards the pursuit of happiness, we come closer to the realization that happiness lies in the pursuit.”

Iedereen is uniek, dus krijgt iedere speler bij zijn geboorte (het begin van het spel) twee willekeurige “Child Traits“. Hier kiest hij er eentje van om bij te houden: die eigenschap bepaalt met welke middelen je het spel begint en wat jouw speciale vaardigheid is. Bij het begin van het spel wordt er ook een aantal “Life Goals” willekeurig boven het bord gelegd. Door deze levensdoelen te bereiken, scoor je aan het einde van het spel extra punten. Vervolgens begin je aan de eerste ronde: de kindertijd.

the-pursuit-of-happiness-childhood

Iedere speler heeft zes zandloperpionnen ter beschikking, die zijn beschikbare tijd symboliseren. Beurtelings ondernemen de spelers een van de verschillende acties door een zandloperpion op een van de actievakken op het bord te plaatsen. Zo kan je studeren, je amuseren, omgaan met anderen of een baantje nemen om kennis, creativiteit, invloed of geld te verdienen. Je kan ook een project ondernemen of uitbouwen, of geld uitgeven. Pas wanneer je de kindertijd voorbij bent, kan je ook een vaste baan nemen, een relatie aangaan of overuren kloppen.

the-pursuit-of-happiness-cards

Sommige projecten of bezittingen bezorgen je een puntje op de “Short-Term Happiness Track“. Dit levert je een korting van een grondstof naar keuze op als je een project uitbouwt. Let er wel op dat je tijdens elke ronde iedere actie best maar eenmaal onderneemt. Als je je te veel met hetzelfde bezighoudt, krijg je immers stress (aangeduid door de “Stress Track“). Ook wanneer je meer dan drie projecten (een baan en een relatie tellen als een project) hebt, levert dat stress op. Je baan of relatie verliezen? Stress. Twee partners tegelijkertijd? Kinky! Also: stress.

Stress is in dit spel een interessant gameplay element. Het beperkt je opties en moedigt variatie aan, maar functioneert ook verbazingwekkend gelijkaardig als in het echte leven. Kleine stressmomentjes kan je oplossen door te rusten op het “Rest” vak, maar als de spanning te hoog oploopt riskeer je permanent een van je zandloperpionnen kwijt te raken. Dit kan je slechts remediëren door een project te ondernemen dat je een gezondere levensstijl oplevert. Deze zijn echter ontzettend dun gezaaid, dus net als bij een burn-out geldt: als je jezelf tot het uiterste duwt, zal je minder energie hebben en die gevolgen je leven lang meedragen. Overschrijd je de laatste stressgrens? Jammer, dan ga je dood.

Wanneer alle zandloperpionnen gebruikt zijn, eindigt de ronde. Vervolgens scoor je de punten van groepsprojecten of projecten die maar een beurt duren en ga je over naar de volgende leeftijdsfase. De projecten, bezittingen en activiteiten, jobs en partners op het spelbord worden bijgevuld, en het kortetermijngeluk van de spelers wordt gereset. Je stressniveau blijft echter staan waar hij staat, dus opgelet! Aan het begin van de volgende ronde betaal je voor sommige kaarten, zoals een job, een relatie of een dure bezitting een “Upkeep Cost“. Concreet betekent dat dat je resources opoffert, maar er ook de beloningen van oogst. Zo doorloop je je volwassen leven, tot je bij de “Old Age” komt. Overwerken is dan geen mogelijkheid meer, en aan het begin van iedere periode van de herfst van je leven, swingt de stress de pan uit. Dusdanig zelfs, dat je eigenlijk de laatste twee beurten slechts haalt als je actief een gezonde levensstijl hebt aangehouden. Het spel eindigt wanneer alle spelers het loodje gelegd hebben.

“This is your life. How much will you be able to achieve in just one lifetime?”

Het concept van The Pursuit of Happiness is al bij al vrij eenvoudig, maar de uitwerking ervan is verbazingwekkend gedetailleerd. Om je grondstoffen zo efficiënt mogelijk te gebruiken, moet je donders goed over je beslissingen en de sequencing ervan nadenken. Bovendien krijg je tijdens het spel meermaals het gevoel: deze gameplay is een akelig accurate reflectie van het echte leven. Uniek is ook dat een spel van deze omvang door één speler kan gespeeld worden. Er zijn variante regels voor een solospel, wat de herspeelbaarheid van The Pursuit of Happiness aanzienlijk verhoogt.

Vormgeving

Ik moet toegeven dat ik initieel niet overtuigd was door de vormgeving van The Pursuit of Happiness. Dankzij de felle kleuren en het eenvoudige design van de spelstukken, ziet het spel er een beetje kiddy uit. Hoe schijn toch kan bedriegen! Bovendien zijn de illustraties van met name de verschillende projecten, activiteiten en bezittingen erg leuk gedaan en lijkt het spel ook erg met ons, geeks, rekening te houden. Zo zijn er vrij alledaagse projecten, zoals gezond leven, meditatie en sport, maar kan je bijvoorbeeld ook een RPG-groep opstarten, een bordspel ontwerpen of een videospellenverzameling opbouwen. Als ik qua vormgeving al een minpuntje zou moeten noemen, is dat alle potentiële partners er even mediterraans uitzien. Je merkt duidelijk dat dit spel door Grieken ontworpen is.

the-pursuit-of-happiness-partners

Daarnaast zouden een paar extra sluitzakjes of compartimenten in de doos voor de verschillende kaartsoorten geen kwaad gekund hebben. Je moet zelf wat bedenken om de spelstukken efficiënt op te bergen, anders word je de volgende keer dat je de speldoos opendoet, met een ontzettende puinhoop geconfronteerd.

Leerbaarheid

In The Pursuit of Happiness moet je met veel verschillende elementen rekening houden. Dat zorgt ervoor dat de leercurve soms wat aan de hoge kant is en je, zeker in de eerste speelsessies, nog wel eens foutjes maakt of regels verkeerd interpreteert. Laat dat je vooral niet ontmoedigen. The Pursuit of Happiness is een spel dat wat leergeld van je vraagt, maar dat meer dan terugbetaalt als je het eenmaal onder de knie hebt. Bovendien probeert de handleiding zo helder mogelijk te zijn door de regels te staven met uitgebreide voorbeelden en illustraties ter verduidelijking, hoewel dat soms best wel wat gestroomlijnder zou kunnen.

Opstelling

The Pursuit of Happiness bevat heel wat spelstukken om klaar te zetten aan het begin van het spel. Er moeten levensdoelen en Child Traits bepaald worden, de grondstoffen worden in stapeltjes klaargelegd en de kaarten moeten naast de corresponderende stapel geplaatst worden, waarna er projecten en bezittingen of activiteiten op het spelbord worden gelegd. Vervolgens worden er markers op de leeftijd-, stress- en korterermijngeluk-tracks geplaatst. Klinkt complex, maar dat is het in feite niet. Al helemaal niet omdat de startopstelling van het spel perfect duidelijk geïllustreerd wordt met een afbeelding aan het begin van de spelregels.

the-pursuit-of-happiness-board

80%
80%
Verrassend leuk

Eerlijk? The Pursuit of Happiness verbaast me zeer positief. In plaats van de veredelde Levensweg die ik had verwacht, kreeg ik een weldoordacht spel dat strategische beslissingen en doordachte sequencing van z'n spelers vraagt. Bpvendien zit de sfeerschepping helemaal juist, en betrap je jezelf er redelijk vaak op dat je denkt: "hee, zo gaat dat in het echte leven inderdaad ook..."

8.5
  • Vormgeving
    8