Sushi heeft de laatste jaren een ware opmars gemaakt in ons Belgenlandje: waar je een vijftal jaar geleden nog met een vergrootglas op zoek moest gaan naar Japanse restaurants, kun je ze nu bijna niet meer missen. Na de evolutie van hipster-voedsel tot beschikbaar in de supermarkt, konden ook boardgames niet meer achterblijven. In Sushi Go! moet je een zo smakelijk mogelijke maaltijd samenstellen, waarbij een dessertje uiteraard niet mag ontbreken.

In Sushi Go! spelen twee tot vijf spelers ouder dan acht jaar sushi-chefs, die een zo compleet mogelijke maaltijd moeten samenstellen. Een spelletje bestaat uit drie korte rondjes en neemt in totaal ongeveer een kwartiertje in beslag. De puntentelling gebeurt na elk rondje, maar dankzij de toevoeging van de puddinkjes kan de winnaar nog tot de laatste minuten de verliezer worden.

Bij het begin van elke ronde krijgen alle spelers een aantal kaarten (van tien kaarten bij twee spelers tot zeven kaarten bij vijf spelers). In elke beurt kiezen de spelers een kaart om omgekeerd voor zich te leggen, waarna ze de stapel kaarten doorgeven aan de speler aan hun linker- of rechterkant. Op die kaarten staan afbeeldingen van sushi of de attributen die daarbij horen.

sushigo_007_klein

Elke soort sushi heeft zijn eigen waarde, die pas op het einde van het spel berekend kan worden: zo krijgt nigiri de puntenwaarde van de kaart, heb je twee exemplaren van tempura nodig om vijf punten te scoren, en drie stuks sashimi om tien hele punten te verdienen. Bij maki kaapt de speler met het meeste exemplaren zes punten weg, en bij de dumplings krijg je een oplopende puntenwaarde naarmate je er meer van verzamelt.

Naast de sushi zijn er ook nog een aantal attributen: als je erin slaagt om eerst een wasabikaart op de tafel te leggen en die later aan te vullen met een stuk nigiri, krijg je drie maal de puntenwaarde van de nigiri. Als je eetstokjes in je beurt verzameld hebt, mag je er in een zelfgekozen volgende beurt niet één, maar twee kaarten voor inruilen. Daarna geef je de kaart met de eetstokjes mee met de stapel aan je buren. Tot slot is er de pudding, waarvan de waarde niet geteld wordt tijdens de rondes, maar waarbij degene met het meeste desserts aan het einde van het spel zes bonuspunten krijgt, en de mensen zonder dessert strafpunten ontvangen.

De basis-gameplay van Sushi Go! klinkt heel erg simpel, maar er komt meer strategie bij kijken dan je zou denken. De geluksfactor is natuurlijk niet onbestaande in de kaarten die je krijgt, maar dankzij de oplopende waarde van de dumplings en de noodzakelijke of mogelijke combinaties van bepaalde soorten sushi is het wel mogelijk om strategisch te gaan spelen. Je kunt natuurlijk enkel en alleen voor je eigen punten spelen, maar je kunt er ook voor kiezen om je tegenspelers het leven zuur te maken. Dat doe je door bijvoorbeeld telkens de sashimi, waarvan je er drie moet hebben, onder de neus van je buurman weg te kapen. doosje

Daarbij is het ook erg handig om goed na te denken over de eetstokjes: zo is makkelijk om in één beurt twee kaarten waarmee je zelf heel wat bent, te leggen. Dat komt van pas als in één hand de wasabi én de inktvis-sushi (een combinatie die negen punten waard is) te vinden zijn, of als de laatste twee kaarten die je nodig hebt om een combo te maken in één stapel kaarten te vinden zijn, maar zeker ook om je medespelers de kaarten die ze erg dringend nodig hebben af te snoepen. Het feit dat je SUSHI GO! moet roepen als je de eetstokjes wilt gebruiken, zorgt ook voor wat meer leven tijdens het spel.

Als alle kaarten die aan het begin verdeeld zijn open op tafel liggen, is de ronde voorbij. Afhankelijk van de tijd die je hebt of de mate van verdeling, kun je dan nog de twee andere rondjes spelen, het bij dat ene rondje houden of, als je met twee speelt, blijven doorgaan tot alle kaarten de revue gepasseerd zijn. De kaarten die gebruikt zijn in een ronde, worden langs de kant gelegd en de volgende rondes worden gespeeld met andere kaarten. Dat zorgt ervoor dat de puntentotalen heel erg kunnen verschillen van ronde tot ronde: de onderlinge verhoudingen tussen de kaarten in een rondje maken veel verschil.

Vormgeving

Sushi Go! is een ideaal spel om mee te nemen op vakantie: je krijgt een klein doosje met daarin 108 kaarten en de spelregels. Op het doosje zie je ook al de schattige afbeeldingen van de sushi die terugkeren in het spel. De tekeningen zijn erg vrolijk, ook qua kleurgebruik, en alle sushi en attributen hebben vrolijke gezichtjes. De afbeeldingen zijn niet erg gedetailleerd, maar dat past ook wel bij dit soort van spelletje. Belangrijker is dat de kaarten duidelijk weergeven welke waarde ze hebben en wat je er precies mee kan doen.

sushigo_004_klein

Leerbaarheid

Sushi Go! heeft erg simpele regels, die duidelijk uitgelegd worden in de bijgeleverde spelregels. Het feit dat er voor elke kaart een uitgebreide uitleg en voorbeelden gegeven worden voor de puntentelling en er op de achterkant van het boekje een korte samenvatting staat voor de puntentelling, zorgt ervoor dat het erg makkelijk is om die te beginnen beheersen. Naarmate je het meer speelt, leer je de mogelijke combinaties ook een stuk beter kennen, waardoor je strategischer kunt gaan spelen.

Opstelling

Qua opstelling is Sushi Go! een eitje: je haalt de kaartjes uit de doos, schudt ze om te vermijden dat alle combinaties kant-en-klaar bij elkaar zitten en je verdeelt de kaartjes onder de spelers. Het enige dat je nodig hebt om de sushichef te spelen, is dan nog een plat oppervlak en een manier om de punten aan het einde van elke ronde bij te houden.

sushigo_003_klein

Sushi Go! is een simpel en amusant spelletje dat een terechte toevoeging is aan de verzameling van elke rechtgeaarde boardgamer. Met meer die-hardspelers kun je het gebruiken als opwarming voor wat meer strategische spellen of als je elkaar gewoon eens het leven zuur wilt maken. Ook voor kinderen is dat een ideaal spel, vooral dankzij de kleurrijke en vrolijke vormgeving, maar ook omdat het een goede eerste stap is van de typische kinderspelletjes naar de meer strategisch gerichte expertspellen.

7.5 Fijn tussendoortje

Sushi Go! is een fijn spelletje om op te warmen alvorens het zwaardere werk uit te kast te trekken, en kan ook gespeeld worden op gezellige familiebijeenkomsten. Het is ideaal voor een casual tussendoortje en voor kinderen.

• Gameplay 7
  • Vormgeving 8
  • Leerbaarheid 7