Sugar Gliders: heersers van het bladerdak (review)

0

Is het een vogel? Is het een vliegtuig? Neen, het is… Een sugar glider? De sugar glider of petaurus breviceps is in het Nederlands beter bekend als de suikereekhoorn. Nu ja, beter bekend… Mocht Ben Crabbé ons vragen of a) de suikerspin, b) de suikereekhoorn of c) de sorbetkat een echte diersoort is, zou ik persoonlijk voor de sorbetkat gegaan zijn. Maar goed, ik wijk af. Kende je de suikereekhoorn nog niet? Dan zal je ze nog wel leren kennen in Sugar Gliders, een vrolijk nieuw spel van White Goblin Games!

Sugar Gliders is een spel voor 2 tot 4 spelers, vanaf 8 jaar. Net als een echte suikereekhoorn zweef je van tak naar tak door de lucht, op zoek naar lekkere zoete vruchten. Deze vruchten geven je energie om weer verder te springen én leveren punten op. Wie op het einde van het spel het meeste voedselpunten verzameld heeft, wint.

DSCF2002

Hoe gaat dat in z’n werk? Het spelbord ligt bezaaid met voedseltegels waarop een getal staat. Iedere sugar glider start op een 1-tegel. Vervolgens begint het spel en voert iedere speler in zijn beurt een van twee mogelijke acties uit: springen of rusten. Springen doe je in een rechte lijn. Hoe ver je springt, wordt bepaald door de waarde van de tegel waarop je sprong begint. Als je van een tegel wegspringt, neem je die tegel van het spelbord en voeg je die toe aan je voorraad. Je kan ook springen vanaf een veld zonder tegel, maar dan zal je een voedseltegel uit je voorraad moeten afleggen om de sprong te kunnen maken. De waarde van de weggelegde tegel bepaalt dan hoe ver je springt. Let op: je kan niet eindigen op een vak waar al een andere sugar glider staat en je kan ook niet over anderen springen.

Deze beperkingen en het feit dat je exact zo ver moet springen als de waarde op de voedseltegel aangeeft, zorgen ervoor dat je soms nergens heen kan. Wat doe je dan? Simpel: je rust. Rusten is de tweede mogelijke actie. Je springt dan niet, maar neemt de tegel onder je sugar glider weg en legt die in je voorraad. Als je in een volgende beurt van dit vak weg wil springen, zal je dus wel een tegel moeten opofferen.

Het spel eindigt wanneer alle tegels van het bord genomen zijn of wanneer alle suikereekhoorns er achtereenvolgens voor kiezen om te rusten. De spelregels zijn erg straight forward, maar vergis je niet: Sugar Gliders is eigenlijk een erg tactisch spel. Een strategische rustpauze kan je meer opleveren dan de tegel die je ervoor moet opofferen en vergeet niet dat je je tegenstanders een hak kan zetten door hen de weg te versperren.

Vormgeving

Sugar Gliders ziet er ontzettend vrolijk uit. Dankzij de felle kleuren en de unieke vorm van de pionnetjes is het een ideaal spelletje om wat kleur te geven aan een grijze dag. Het spel ziet er erg aanlokkelijk uit voor kinderen, waardoor Sugar Gliders een ideale gateway drug is als je jongere broertjes, neefjes aan het boardgamen wil krijgen.
Daarnaast mag het ook gezegd worden: het is ontzettend praktisch dat iedere tegelwaarde een eigen kleurtje heeft. Zo zie je in een oogopslag welke opties je eekhoorn heeft. Tot slot is het ook het vermelden waard dat het spelbord en de spelstukken allemaal erg stevig en duurzaam aanvoelen.

sugar_gliders_tiles

Leerbaarheid

Zoals gezegd is Sugar Gliders een ideaal spel voor de jongere speelvogels: de regels zijn dus bijgevolg niet ontzettend moeilijk. Iedere tegel geeft aan hoeveel vakjes je precies moet bewegen en als je niet kan bewegen, rust je. Simpel. Let wel, dit betekent niet dat er geen diepgang is, of ruimte om te leren. Zoals gezegd kan een strategische rustpauze soms voordelig zijn en is het soms interessanter een kleinere sprong te maken, die je vervolgens naar meerdere goede tegels kan brengen, in plaats van steeds voor de hoogste waardes te gaan en dan soms vast komen te zitten.

Opstelling

Vooraleer je Sugar Gliders kan beginnen spelen, moet je eerst de voedseltegels op het spelbord leggen. Da’s allerminst een onoverkomelijk karwei, maar let wel op dat je de voedseltegels wat verspreid neerlegt, zodat je niet alle zelfde waardes bij elkaar clustert. 8718026301385_1Wat ook leuk is meegenomen, is dat het spelbord eigenlijk twee spelborden bevat. Als je maar met twee bent, speel je op de kleine boom, maar als er drie of meer spelers zijn, verhuizen de sugar gliders naar de grotere boom, die beter aangepast is aan het spelersaantal.

79%
79%
Lekkere snack

Sugar Gliders is een ontzettend vrolijk en kleurrijk spel, dat dankzij z'n eenvoudige regels een ideale tijdsbesteding is voor jonge ouders en hun kroost, of voor doorgewinterde boardgamers die eventjes wat luchtigs willen spelen. Luchtig en vrolijk, maar daarom niet hersenloos: zo nu en dan een rustpauze nemen of gunstige sprongen aaneenrijgen, legt een hongerige sugar glider allerminst windeieren.

8
  • Vormgeving
    8