Misdaden tegen de goede smaak: Cards Against Humanity

0

Ik geef het toe: een gezelschapsspel dat zichzelf aanprijst als “A party game for horrible people” prikkelt mijn nieuwsgierigheid. Hoe kan het ook anders? Mijn vrienden en ik zijn blijkbaar het ideale doelpubliek.

Screen-shot-2013-02-15-at-3.50.59-PM

En wat blijkt? Cards Against Humanity stelt niet teleur. Het opzet van het spel is even simpel als hilarisch. De spelers nemen beurtelings de rol waar van “Card Czar”, de spelleider, die een zwarte kaart voorlegt aan de groep. Op deze zwarte kaart staat meestal een vraag of een “fill-in-the-blank”-zin. De andere spelers beantwoorden deze vraag of vullen de zin aan met een (of soms twee) van hun tien witte kaarten, waar zowat de meest begaaide, kwetsende of hilarische dingen op vermeld staan. De witte kaarten worden ondersteboven naar de Card Czar geschoven, die alle mogelijke opties voorleest (tot algemene hilariteit van de groep) en vervolgens de grappigste eruit kiest. De speler die verantwoordelijk is voor deze aanval op de goede smaak krijgt een Awesome Point. Alle spelers rapen kaarten tot ze er weer tien hebben, een andere speler wordt Card Czar en de volgende ronde begint.

Wat zeg je? Een beetje te abstract? Ok, een voorbeeld dan maar, uit het leven gegrepen:

Zwarte kaart: While the United States raced the Soviet Union to the moon, the Mexican government funneled millions of Pesos into research of …

Speler 1: Mecha-Hitler

Speler 2: Passive-aggressive Post-it notes

Speler 3: Lance Armstrong’s missing testicle

Speler 4: Stephen Hawking talking dirty

De Card Czar besluit dat het besteden van miljoenen Pesos aan de ontbrekende testikel van Lance Armstrong ronduit hilarisch is en geeft Speler 3 een Awesome Point.

Het spreekt voor zich dat dit spel het slechtste in een mens naar boven brengt en zodoende garant staat voor uren speelplezier op spelletjesavonden bij vrienden. Het spel is te koop in een stijlvolle uitgave in de betere spellenwinkel of op cardsagainsthumanity.com, waar je ook een gratis versie kan downloaden om af te drukken en zo zelf je eigen exemplaar van het spel ineen knutselen. Wie zijn zieke geest niet met de Engelse versie alleen kan uitleven, vindt er ook fan translations in allerhande andere talen, zoals het Nederlands of “Piraat”.

En dan zwijgen we nog over de verschillende uitbreidingen en thematische versies zoals de “Holiday Pack” of “90’s Nostalgia Pack”.