Maarten Roex: boardgamedesign kan je leren! (interview)

0

We hebben best grote ogen opgezet toen we enkele weken terug een cursus boardgamedesign in het aanbod van het Limburgse opleidingscentrum Syntra zagen staan. Helaas, door onze overvolle agenda’s konden we zelf niet deelnemen aan de cursus, maar de nieuwsgierigheid werd er niet minder op. Aan het einde van de eerste lessenreeks staken we ons licht op bij Maarten Roex, de man die z’n volk leerde boardgames ontwerpen.

Dit is de eerste keer dat de cursus gegeven wordt. Hoe ben je op het idee gekomen?
Vorig jaar werkte ik als externe docent voor de opleiding Concept Artist (ook op Syntra Hasselt). Ik kende de docenten en ze vroegen of ik de grote C-Proef (soort van groepseindexamen) niet wou voorzien van een speciale opdracht: ontwerp een bordspel!
Ik trok dus zogenaamd als “klant” naar de klas, met een idee voor een bordspel, voorzien van een rijk thema, zodat er ook veel te ontwerpen viel. De ontwerpers hebben zich toen van hun beste kant laten zien en iedereen was erg te spreken over het resultaat.
Niet lang daarna ging er al snel een lichtje branden bij de docenten: “en als dit nu eens een opleiding op Syntra kon zijn?” We zouden gek zijn geweest om het niet te proberen! En ja, de rest is een beetje geschiedenis.

Allemaal goed en wel, maar focust Syntra zich niet vooral op beroepsopleidingen? Hoe passen boardgames in hun aanbod?
Syntra is inderdaad gericht op beroepsopleidingen, maar wij vallen dan ook niet bepaald onder knelpuntberoepen, maar onder het “vrije markt” -gedeelte. Dat wil zeggen dat je deze cursus in de eerste plaats volgt om er zélf iets mee te doen.

Is er voorkennis nodig om de cursus te volgen? Zijn er prerequisites?
Voorkennis is er voor deze cursus niet nodig, gezond enthousiasme wel. Ken je wat van grafisch design of lay-out, is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar een vereiste is dat zeker niet. Uiteraard trekt dit onderwerp hoofdzakelijk mensen aan die toch al fervent met bordspellen bezig zijn, maar in principe kan iedereen gewoon beginnen.

Hoeveel volk volgt de opleiding?
Momenteel tellen we elf cursisten in module 1, en ik mag zeggen dat ik het geluk heb een erg diverse groep onder mijn hoede te hebben gekregen: een groep met veel verschillende smaken, veel ideeën, en uiteraard ook veel humor.

Hoe verloopt de opleiding? Wat zijn de doelstellingen?
De opleiding bestaat uit drie modules: basis, pre-productie en productie. Deze modules haken op elkaar in, zodat je telkens een springplank hebt naar het volgende onderdeel. Elke zaterdag volgen de cursisten zes uur les. Die lessen hebben uiteraard de nodige theorie, maar zijn toch vooral erg praktijkgericht. Spellen ontwerpen is niet iets dat je leert door alleen maar over te lezen. Huiswerk geef ik ook, maar ook dat is er eerder op gericht dingen die we tijdens de lessen zien om te zetten naar een praktisch gegeven. Bordspellen ontwerpen is in dat opzicht ook een “spel”: je zoekt oplossingen voor een praktisch probleem.

Dé hoofddoelstelling van de opleiding is: héél concreet en resultaat-gericht een bordspel leren ontwerpen. Dat doen we in module 1 aan de hand van gerichte oefeningen, uiteraard gekruid met de nodige theorie en het uitwisselen van ideeën. Niet alleen worden er op die manier spellen bedacht, maar zo kunnen de cursisten snel elkaars resultaat uitproberen. Je krijgt een heel directe vorm van feedback en je zal onmiddellijk merken wat je spel nog nodig heeft, op welke punten het al juist zit en welke richting je ermee uit kan.
De volgende modules werken we aan het (voor-)ontwerp van ons hoofddoel: het daadwerkelijke produceren van een bordspel via crowdfunding.

maarten-roex-kickstarter

Crowdfunding via Kickstarter heeft een ontzettende impact gehad op de bordspellenindustrie.

Een ambitieus streven! Maar hoe zit het met die gerichte oefeningen? Hoe moeten we dat zien, precies?
In deze eerste module ontwierpen we al enkele minigames. Bedoeling is niet alleen dat de cursisten leren nadenken over het ontwikkelen van het spel, maar ook leren aftasten waar ze zelf goed in zijn en waar ze de hulp van een ander bij nodig hebben. Ik ben een grote believer in team effort, en bij dit soort projecten is dat niet anders.

Kan je ons enkele voorbeelden geven van minigames die aan het brein van je cursisten zijn ontsproten?
Ze bedachten onder andere al een coöperatief bosbrand-spel waarbij je moet kiezen tussen branden blussen of slachtoffers redden, een bouw-je-eigen-monster-en-sla-je-tegenstander-aan-gort-spel, een dino-workerplacement game en een horror-survival game.
Maar er zaten ook kleinere, eenvoudige spellen tussen die gewoon erg leuk zijn om te spelen. Het kaartspel “The Belfry of Beau-Wijoen” is er zo eentje. Het werd door drie van mijn cursisten bedacht, vervolgens eigenhandig in elkaar gestoken en heel mooi afgewerkt. In dit kaartspel bouw je aan een zo mooi mogelijke klokkentoren, maar pas op, er zitten verraders op de werf die je naar het leven staan en de bouw willen saboteren! Dit spelletje werd op een kleine twee uur door de heren bedacht en het resultaat mag gezien worden.

Ben je beperkt in je uitvoering door het beschikbare materiaal?
Ook al beschikken we niet over alle middelen, echt beperkt zijn we niet. We gebruiken wat we voorhanden hebben: van kroonkurken tot legoventjes en papier en lijm, of gewoon bestaande losse spelcomponenten. Alles komt wel van pas! En het bewijst dat je niet over dure machines of diepgaande photoshopskillz moet beschikken.

Goed, dan heb je een idee, een concept dat langzaam uitgroeit tot een spelletje. Maar moet je die spellen niet playtesten?
Doorgaans worden de spellen eerst onder elkaar getest: eerst door de groep die het spel heeft bedacht, en daarna door de andere cursisten. Dit is, zoals gezegd, heel cruciaal, omdat er direct aan het licht komt wat er wel en niet werkt aan een spelconcept. Zo wordt het spel weer verfijnd en wordt het meer en meer concreet.
Uiteindelijk is het de bedoeling om in module 2 een publieke playtest van ons spel te organiseren voor mensen van buitenaf. Maar vooraleer het zover is, genieten zowel ik als mijn cursisten van een korte pauze. En in de tussentijd? Dan spelen we bordspellen, of doen we inspiratie op voor onze eigen creaties.

Onze voltallige redactie wenst jullie alvast een deugddoende rustpauze en veel spelplezier. Mochten jullie nog mensen zoeken om te helpen testen, wij houden onszelf alvast aanbevolen!

Share.

About Author

Jeroen Van Heel

Cardboard cowboy, Nintendo nerd en Dr. Deathrite himself. Show your moves!

Reacties