Het Koninkrijk Dominion: Welkom in het koninkrijk! (review)

4

Zelfs als je nog niet lang in het boardgamewereldje vertoeft, heb je ongetwijfeld al wel eens van Dominion gehoord. Het enthousiasme van je vrienden werkt aanstekelijk en je besluit het eens een kans te geven. Tot ze komen aanzetten met een behoorlijk grote doos vol allerhande kaartjes en vreemde dingen beginnen vertellen over je eigen deck maken. Wat is dit, Magic: The Gathering? Ik overdrijf, maar het is een feit dat Dominion niet meteen het meest toegankelijke spel is voor bordspelnovieten. Dat beseften ze ook bij 999 Games en daarom werd Het Koninkrijk Dominion uitgebracht, een introductiespel dat je laat kennismaken met de speelstijl van Dominion aan de hand van een beperkt aantal kaarten uit het basisspel en de uitbreidingen.

In Het Koninkrijk Dominion, een spel voor 2 tot 4 spelers van 9-99 jaar, is het je doel, met behulp van een stapel kaarten die je samenstelt naarmate het spel vordert, het grootste aantal overwinningspunten te hebben wanneer het spel eindigt. Overwinningspunten verdien je door overwinningskaarten (hertogdommen en provincies) te kopen en het spel eindigt als drie stapels kaarten zijn uitgeput, of de stapel provinciekaarten uitgeput is.

… Huh? Stapels? Samenstellen? Eventjes verduidelijken. In Het Koninkrijk Dominion zijn er 3 soorten kaarten: geld-, overwinnings– en koninkrijkkaarten. Iedere speler begint met een stapel waarin 7 koperkaarten (geldkaarten) en 3 landgoedkaarten (overwinningskaarten) zitten, die zijn koninkrijk voorstellen.

IMG_0027

Op het speelveld liggen 12 stapels kaarten: 2 stapels geldkaarten (goud en zilver), 2 stapels overwinningskaarten (provincies en hertogdommen) en 8 stapels met verschillende koninkrijkkaarten die elk een uniek effect hebben. Aan het begin van het spel schud je je stapel en raap je 5 kaarten. Iedere beurt bestaat uit 3 fases: eerst mag je een actiekaart spelen, vervolgens mag je een kaart kopen van één van de 12 stapels en ten slotte leg je al je gespeelde kaarten en de kaarten die in je hand zijn overgebleven op je aflegstapel en trek je 5 nieuwe kaarten van je trekstapel. Als je trekstapel op is, schud je de kaarten van je aflegstapel en zullen zij je nieuwe trekstapel vormen. Tijdens de eerste beurten van het spel zal iedereen voornamelijk zilverkaarten kopen om meer geldkaarten in z’n stapel te hebben, waardoor ze dus ook duurdere aankopen kunnen doen. Als je eenmaal voldoende geldkaarten kan voorleggen, kan je ook koninkrijkkaarten kopen, waar je een heuse strategie rond kan ontwikkelen. Dat klinkt vrij complex, maar eigenlijk wijst het zichzelf vrij snel uit. En als je eenmaal onder de knie hebt hoe je het spel moet spelen, staat het, zelfs met “slechts” 16 koninkrijkkaarten, garant voor urenlang speelplezier dankzij de synergie tussen verschillende kaarten.

Vormgeving

Het Koninkrijk Dominion is een deckbuilding game. Dat betekent dus: kaarten. De kaarten van dit spel hebben een duidelijke lay-out en zijn voorzien van sfeervolle illustraties, hoewel we ons niet van de indruk kunnen ontdoen dat ze niet allemaal dezelfde sfeer uitademen. Zo voelt met name de haremkaart een beetje aan als een vreemde eend in de bijt.

Het-Koninkrijk-Dominion-speelmateriaal-NEWWEB

Het is mooi meegenomen dat je dankzij de kleurcodes van je kaarten meteen kan zien wat voor vlees je in de kuip hebt. Tot slotte moet opgemerkt worden dat de achterkant van de kaartjes er erg goed uitziet. Da’s uiteraard geen noodzaak, maar komt de spelervaring wel ten goede. God zit ‘m immers in de details.

Leerbaarheid

De keuzevrijheid om zelf kaarten te kiezen, een deck te bouwen en te optimaliseren, dat is een idee waar heel wat mensen even aan moeten wennen. Gelukkig doet Het Koninkrijk Dominion z’n uiterste best om dat concept wat toegankelijk te maken. De koninkrijkkaarten, waarvan er in dit spel maar 16 verschillende zijn in plaats van de gebruikelijke 25, zijn vrij eenvoudig en laten complexere gameplay zoals reactie-, vloek- en duurzame kaarten achterwege, zodat spelers kunnen wennen aan de manier van spelen en zelf bepaalde interacties tussen verschillende kaarten kunnen ontdekken. Als je eenmaal vertrouwd bent met het draftmechanisme, leer je dit spel als vanzelf spelen

Opstelling

Veel werk kruipt er niet in de opstelling van Het Koninkrijk Dominion. Je kiest een startspeler, geeft vervolgens alle spelers 7 koperkaarten en 3 landgoederen. Vervolgens leg je de stapeltjes geldkaarten (zilver en goud), overwinningskaarten (hertogdommen en provincies) en de stapeltjes van 8 van de 16 verschillende soorten koninkrijkkaarten klaar. Welke koninkrijkkaarten je in het spel brengt, hebben een enorme impact op het spelverloop. Het leuke is dat het regelboekje je zelf al enkele combinaties aanreikt, die een bepaalde speelstijl aanmoedigen. Uiteraard kan je ook simpelweg 8 willekeurige koninkrijkkaarten trekken en met deze stapeltjes spelen. Van elke koninkrijkkaart zijn er 8 exemplaren, behalve van de harem. Als je met 3 of 4 speelt, leg je 12 haremkaarten op de stapel in plaats van 8.
IMG_0026

Voila. Dat zou moeten volstaan om je kennis te laten maken met de wondere wereld van het Koninkrijk Dominion. Is je expansiedrang en lust naar nieuwe landerijen nog steeds niet geblust? Waag je dan aan het basisspel Dominion. Wie bouwt het mooiste koninkrijk?

84%
84%
Ideale kennismaking

Het Koninkrijk Dominion is een kennismaking met de gameplay van de Dominion-spellen, en slaagt wonderwel in die opzet. Waar Dominion soms afschrikt door z'n complexiteit, laat deze introductie spelers rustig wennen aan het concept van het draften van een deck, zonder dat er al te ingewikkelde kaarten op ze worden losgelaten. Toch is Het Koninkrijk Dominion geen veredelde demo, maar is het ook als losstaand spel erg leuk.

9
  • Vormgeving
    8.5