Een inleiding op tabletop roleplaying games

1

2015 is best een goede tijd om een geek of nerd te zijn. Videogames doen het goed, er komen meer en meer films en tv-series, gebaseerd op superhelden of andere nerdliefhebberijen, boardgames maken de laatste jaren een heuse renaissance mee en vele Belgische en internationale beroemdheden, zoals Lieven Scheire, Conan O’Brien en Dara Ó Briain, omarmen hun geek-zijn helemaal. Zoals deze site hopelijk bewijst, kan je je goed amuseren met welke geeky hobby je ook hebt. Slechts weinig vormen zijn in ons klein landje bij het grote publiek gekend. Eén daarvan is het genre van de tabletop role playing game, of rpg.

 

Wat?

Als we tabletop rpg zeggen, hebben we het hier niet over de rpg videogames, zoals Final Fantasy, Mass Effect, The Elder Scrolls of het zeer recente laatste deel in de Witcher-reeks (hoewel deze games een groot deel van hun inspiratie bij de traditionele tabletop rpg’s gehaald hebben). Laat bij het woord roleplaying ook, indien mogelijk, even je slaapkameravonturen achterwege. We praten over een vorm van entertainment, waarbij je rond de tafel gaat zitten met je vrienden en een personage speelt in een avontuur dat jullie zelf vorm geven, al dan niet geholpen of tegengewerkt door elkaar of de dobbelstenen (of speelkaarten, fiches, munten, jenga-stenen, …).

rpg1

Hoe?

Een rpg-sessie wordt meestal geleid door een Game Master (GM), ook wel Dungeon Master (DM) genoemd. Terwijl de gewone spelers meestal maar 1 personage helemaal spelen, is de GM verantwoordelijk voor de rest. Dit betekent dat de GM zich goed op elke sessie moet voorbereiden en moet nadenken over de uitdagingen, de wereld, beschrijvingen, andere personages, vijanden, … De GM vertelt wat er gebeurt en de personages reageren hierop. Meestal houdt dit in dat de spelers dan één of andere check moeten maken om te zien of hun personages in hun opzet slagen (vechten, iemand overtuigen, zich verbergen, iets opmerken, …). Naargelang hun sterke en zwakke eigenschappen hebben personages immers vaak verschillende stats, zoals strength, intelligence, dexterity, cunning, …, die ze hiervoor moeten gebruiken. Bij de meeste checks wordt de nodige stat toegevoegd aan de rol van een dobbelsteen. Deze dobbelstenen kunnen meerdere vormen hebben, maar vaak hebben ze 4, 6, 8, 10, 12 of 20 zijden (d4, d6, d8, d10, d12 d20).

 

Twee voorbeelden

Speler 2: Ik val de skeleton archer aan met mijn fireball, dat is d20 + mijn intelligence, dus…16+6, 22!

GM: 22 is genoeg! Rol voor damage.

Speler 2: Ok, dan doe ik 2d8 + intelligence damage, dus … 8+5+6 =19

GM: Wel, hij had maar 12 hp, dus… Je fireball vliegt naar de skeleton archer en plant zich in zijn kaak. Even lijkt het alsof er niets gebeurt, maar dan zie je langzaam 2 lichtjes verschijnen in de oogkassen, waar tot nu toe alleen nog maar duisternis was. De skeleton archer schreeuwt met een onaards geluid, terwijl je fireball zich in zijn skelet verspreidt en er langs de oogkassen, neus en mond terug uitspringt. Als de rook optrekt zie je enkel nog een hoopje as en verkoolde beenderen.

 of

GM: De bewaker zegt “Enkel geautoriseerd personeel mag hier binnen. Alle personeelsleden moeten hun badge tonen als ze binnen willen.”

Speler 1: Elia toont de valse badge die ze vorige keer op de zwarte markt heeft gekocht. “Uiteraard, hier is mijn badge. Helemaal in orde, en zeker niet vals.”

GM: Dat wordt bluffen met cunning, maar je krijgt een bonus van 4 omdat je de badge hebt.

Speler 1: d20+5+4…verdorie. 11?

GM: Bijlange niet genoeg. De bewaker neemt je badge af, scheurt hem in twee, en kijkt je nors aan. Je zal iets anders moeten proberen.

Speler 2: Ivan zucht, trekt zijn pistool en schiet de bewaker neer.

 

Deelnemen of winnen?

In tegenstelling tot videogames of boardgames, is het bij een traditionele rpg minder de bedoeling om te “winnen”, maar meer om samen via improvisatie een episch/cool/grappig/spannend/… verhaal te maken. Voor de GM is het belangrijk te weten dat de spelers misschien totaal andere dingen zullen doen dan verwacht en dat het avontuur dus een andere wending kan nemen. Voor de spelers is het belangrijk om te aanvaarden dat personages niet overal in moeten slagen. Je moet dus een onderscheid maken tussen wat jij als speler weet en wat je personage weet. Door jarenlang films te kijken en games te spelen, weet jij dat die adviseur van de zieke koning hoogstwaarschijnlijk verantwoordelijk is voor de “ziekte” en eigenlijk voor de vijand werkt, maar jouw goedgelovige dwerg, Borun Glitterbeard, weet dit niet en zal nietsvermoedend akkoord gaan om in een ver gebergte een (nutteloos) medicijn te gaan zoeken. Borun moet dus de ware aard van de adviseur op aan andere manier ontdekken.

totally trustworthy

totally trustworthy

 

Draken en ruimteschepen

Traditioneel speelt een rpg zich af in een Tolkienachtig fantasy-universum, maar je kan altijd kiezen voor science fiction, een western, een horrorverhaal in de moderne tijd, een superheldenverhaal, detectiveavonturen, … Alle settings of genres kunnen de achtergrond van je rpg zijn. De meest bekende rpg is Dungeons and Dragons, maar daarnaast zijn er ook officiële en vaak heel goed uitgewerkte rpg-systemen van Star Wars, The Lord of the Rings, A Song of Ice and Fire, Warcraft, HP Lovecraft, The Wheel of Time, … Uiteraard kan je met elk rpg-systeem ook zelf je eigen wereld verzinnen. Je kan voor een eenmalig spel van een aantal uur gaan, of kiezen voor een langere campagne waar je elke keer aan verderspeelt.

rpg3.5

Dialoog

Het leukste is om rpg’s samen met je vrienden rond de tafel te spelen. Als dat niet altijd kan, zijn er echter ook digitale mogelijkheden. Via verschillende programma’s kan je met je vrienden of mensen van over de hele wereld toch rpg’s spelen. Combineer dit met Skype of Google Hangouts om live op elkaar te reageren. Je moet uiteraard zelf kiezen hoeveel je in je personage opgaat: sommige spelers houden er niet van om tijdens het spelen van hun personage de dialogen ook echt uit te voeren, terwijl andere spelers net hiervoor rpg’s spelen. Het belangrijkste van dit alles is dat je je goed amuseert. En geloof mij, met deze hobby kan dat best. Ga maar eens op het internet op zoek naar podcasts of youtube-filmpjes van mensen die rpg’s spelen: je zal er ontelbare vinden van zowel onbekende mensen als geeky celeberities.

 

Roll for initiative

Zin om een rpg te spelen? Stel het voor aan je vrienden of zoek op internet een groep en kies een systeem waarin jullie samen avonturen willen beleven. Maak personages en laat je fantasie de vrije loop gaan. Sla, schiet, steel en sluip erop los. Red steden van orcs en draken, ontdek wie de moordenaar in de bar in Chicago tijdens de jaren ’20 is of verken nieuwe planeten met de crew van je kleine ruimteschip. Laat de dobbelstenen rollen. Wees grappig en episch. Have fun!

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties