Het nieuwe jaar is gestart en dat gaat gepaard met een aantal goede voornemens. Zo nemen mensen zich voor meer te gaan sporten of bewegen, gezonder te eten, spaarzamer te zijn, … Geekster doet mee met de hype en reviewt voor jullie de Xiaomi Mi Band 2.

Waarom is de tech afdeling van Geekster zo overtuigd van die specifieke activity tracker vraag je je waarschijnlijk af? Allereerst is het bandje in vergelijking met de concurrentie echt goedkoop, zit het design goed en krijgt de app af en toe grote nieuwe functies.

Specificaties

Scherm: 0,42 inch OLED-display (resolutie)
Batterij: 70 mAh (30 dagen standby, 20 met intensief gebruik)
Connectiviteit: Bluetooth 4.0, IOS 7 of Android 4.4 of hoger
Waterdichtheid: IP67 Professional level
Andere: optische hartslagmeter, versnellingssensor

De Xiaomi Mi Band 2 werd door de reviewer via Gearbest online gekocht, betaald uit eigen portefeuille.

Design

Het design van de Mi Band 2 is niet opvallend te noemen, integendeel. Voor activity trackers is dat eigenlijk een pluspunt. Het pilvormig apparaatje is volledig zwart met aan de bovenkant een klein schermpje en een ronde touch-sensitieve knop. Aan de onderkant vinden we de hartslagmeter en aan een van de korte zijkanten de laadpoort. Op vlak van afmetingen komt dit neer op een haast gewichtloze (7g) plastieken pil van 4 cm lang en 1,6 cm breed.

Het plastic en glas zijn zeer krasbestendig. Na zo’n zes maanden heb ik nog steeds geen krassen op mijn scherm opgemerkt. De tracker is ook IP67 water- en stofresistent. Dit wil zeggen dat stof er niet in kan en de Mi Band 2 waterdicht blijft gedurende 30 minuten op een diepte van 1 meter. Om de batterij wat te sparen zou ik er wel niet mee douchen: de touch-knop is nogal gevoelig en houdt het schermpje dan constant aan. Over die batterij gesproken; als je de band enkel gebruikt om stappen te tellen, gaat die zeker een kleine maand mee. Bij wat intensiever gebruik zou 20 dagen ook zeker moeten lukken.

Naast de tracker zelf vind je in het cleane doosje ook nog een hypoallergeen siliconen armbandje. Dat armbandje wordt standaard meegeleverd in een zwarte kleur. Leuk ontwerpdetail hier is dat de touch-knop vanop het toestel terugkomt als sluiting van het bandje. De Mi Band 2 slaagt erin door zijn subtiel design en kleine vorm je te doen vergeten dat je hem aan hebt. Dat is toch een stuk beter dan bij sommige concurrenten, kijk maar eens naar de nieuwe TomTom Touch met die opzichtige knop.

Software

De twee voornaamste functies van de Mi Band 2 zijn het tracken van je slaap en het tellen van je stappen. Daarnaast kan de Band ook het uur en de datum weergeven bij het aanraken van de knop. Door nog eens te tikken kan je dan verder cyclen op het schermpje tussen stappen, afgelegde afstand, verbrande calorieën, hartslagmeting en het resterend procent batterij. Een hele hoop info dus, gelukkig kan je in de instellingen van de Mi Fit-app aanduiden wat je al dan niet wil kunnen bekijken op je pols. Wat ik hier wel mis is een optie om eventueel de laatste notificatie terug te kunnen oproepen. Op die manier zou je kunnen herbekijken wat er precies is aangekomen mocht je niet snel genoeg je arm kunnen draaien na de vibratie.

Over de Mi Fit-app gesproken; die kan je ook gebruiken om in te stellen dat het apparaatje zonder touch aanspringt en in de plaats reageert op het omhoog brengen van je arm. Zo kan je makkelijk het uur oproepen. Een extra draaitje met je pols zorgt er daarna voor dat je ook kunt cyclen tussen alle andere info.

Make Mi Fit (app)

De app zelf, die veel functies heeft maar niet zo intuïtief is, bestaat uit vier hoofdsecties. Zo heb je de Status-tab met daarin de belangrijkste info waarvoor je de app gaat gebruiken: je stappen, je slaappatroon en je gewicht. Op het tweede tabblad, Play, vind je een aantal instellingen voor alarmen, idle alerts en app-meldingen. Die idle alerts zijn meldingen op je Mi Band 2 die je na een uur inactiviteit moeten aanzetten een wandelingetje te doen. In de derde sectie, Profile, vind je dan de geavanceerde instellingen en het batterijniveau. Via het Status-tabblad kan je linksboven verder tikken naar de loopassistent. Wat ik hier wel wat mis, is een online browserversie van mijn wandel-, slaap- en loopgegevens.

How To Mi Fit

In de eerste tab vind je dus hoeveel stappen je al gezet hebt en hoe je vorige nachtrust verlopen is. Je vindt hier ook wat info over de laatst gemeten hartslag, je gewicht en eventuele streaks. Dat zijn de periodes waarin je je vooropgesteld stappendoel behaald hebt.

Als tweede tab heb je de Play-sectie waarin je elementen kunt instellen als idle alerts. Hierbij vibreert de Band als je al langer dan een uur stilzit. Daarnaast stel je hier ook in of meldingen die aankomen op je telefoon mogen doorkomen naar je Mi Band 2. Andere functies zijn het zetten van alarmen, screen unlock en het syncen met Google Fit. Je kan maximum vijf apps plus de sms-berichten toestaan dat hun meldingen doorstromen naar het schermpje. Dat is natuurlijk te klein om de meldingen zelf te kunnen lezen in full maar van bijvoorbeeld WhatsApp, Snapchat en Facebook Messenger komt het logootje door. Voor mails zie je een envelopje en bij sms-berichten komt er een tekstballonnetje tevoorschijn.

Als laatste wil ik hier ook nog de screen unlock vermelden. Hiermee kan je je gsm toelaten geen wachtwoord te vragen na het uitvallen van het scherm zolang de Mi Band 2 in de buurt is. En je hoeft er niet mee in te zitten, als je smartphone een eindje van je weg ligt, raken omstaanders niet binnen. Ik kan er geen afstand op plakken, maar bij het uittesten lukte het niet bij mijn broer, die een meter verder stond. De meldingen komen dan wel weer door zolang de twee apparaten met Bluetooth verbonden blijven.

Tijdens het slapen komen er geen meldingen door, wat natuurlijk wel handig is. Enkel op het ingestelde tijdstip begint de band te trillen om je wakker te maken. Vroeger kon dat dat gebeuren tijdens een stuk lichte slaap. Helaas is die functie met een update bij de overgang van de vorige Mi Band Pulse naar de Mi Band 2 verdwenen.

In de derde tab, Profile genaamd, kan je je gemiddeld aantal dagelijks gezette stappen zien, het totaal aantal afgelegde kilometers en het aantal dagen waarop je je goal al hebt bereikt. Daaronder vind je het restpercentage batterij en enkele instellingen. Je vindt hier ook een knopje om verder te gaan naar friends. De Mi Fit-app biedt namelijk ook wat social interaction. Je kan hier zien hoe je vrienden het doen op vlak van stappen zetten en hoe ze slapen. Er is ook een Nudge-knop, waarmee je ervoor kan zorgen dat hun Band begint te vibreren en een aanmoedigend hartje weergeeft.

Voeg je favoriete geeksters toe in jouw Mi Fit-app door de QR-codes te scannen. 😉

Walk Run Sleep Repeat

Softwarematig verloopt alles vlekkeloos. Ik heb nog nooit problemen gehad met het pairen of syncen van mijn Band via Bluetooth met mijn (Huawei) Honor 7. Ook het meten van de gezette stappen gebeurt zoals het zou moeten. Als je verder tikt op het aantal stappen van de dag kan je iets meer info zien over de tijdstippen van de beweging. Mijn doel staat op 8.000 stappen per dag. Ik moet wel toegeven dat ik daar zelf ook niet alle dagen aan geraak. No shame in that, zou ik zeggen. Soms heb je nu eenmaal eens nood aan een dag bingen van je favoriete serie.

Je kunt makkelijk dag-, week- en maandoverzichtjes oproepen.

Een relatief nieuwe functie van de Mi Band 2 is de loopassistent. Die werd in november toegevoegd aan de software van de activity tracker. Ook hier kan je weer een aantal dingen instellen waarvan de Band je op de hoogte zou moeten houden tijdens het lopen. Zo kan ie je laten weten als je trager loopt dan een vooropgesteld doel. Bij mij staat die waarde bijvoorbeeld ingesteld op een snelheid van 1 km per 6 minuten. Een tweede alert is die van een te hoge hartslag. Tijdens het lopen meet de Band namelijk constant je hartslag.

Trainen met hartslagmeter voor dummies

Het beste hou je je hartslag onder de 220 slagen per minuut afgetrokken met je leeftijd. Bij mij staat het maximum dus op 197. Daarnaast kan je ook efficiënter proberen lopen indien je je houdt aan een bepaalde hartzone.

In de Aerobic zone – die bij mij loopt tot 158 – bouw je voornamelijk spieren op. De VO2 max zone met het maximum op 197 zorgt er dan weer voor dat je sneller kan lopen. Het beste om vet te verbranden is eigenlijk een hartslag die (bij mij persoonlijk) niet hoger gaat dan 137. De persoonlijke grenzen kan je bij het instellen van die hartslag-alert nagaan. Daartussen zit dan ook nog de Anaerobic zone, waarbij je algemene prestatie wordt getraind.

Deze loopassistent werkt echter wel enkel als je je smartphone meeneemt op looptocht. Zo houdt de app ook per gps bij waarlangs je route gaat. Helaas heeft de Mi Band 2 geen hoogtemeter aan boord, waardoor die verschillen niet opgemeten worden. Waarom de app geen Pace-grafiekje geeft, blijft me wel een raadsel. De loopinfo blijft trouwens plakken op je vergrendelingsscherm, waardoor je steeds zicht hebt op hoelang en hoever je al aan het lopen bent. Geen nood voor de Pokémon GOlopers onder ons, Mi Fit werkt perfect op de achtergrond. Zo kan je die twee nog steeds makkelijk combineren. Je kan je loopsessies ook sharen via alle gebruikelijke media. Dit zijn echter wel screenshots die genomen worden in plaats van een specifieke webpagina. Het uitwisselen van gegevens zoals je hartslag naar een andere dienst, bijvoorbeeld Endomondo, is helaas niet mogelijk.

Het slapen wordt op een gelijkaardige manier weergegeven als het wandelen. Hier wordt echter een indeling gemaakt tussen het aantal uur vaste en lichte slaap. Dit wordt gemeten door en je hartslag en of je al dan niet woelt tijdens het slapen. Bij mij persoonlijk ligt dat gemiddeld op 1/3 diepe en 2/3 lichte slaap. Dit is volgens doctor Google een goede verhouding. Je kan hier zelf echter niet al te veel aan veranderen. Ook de Mi Fit-app geeft hier niet meteen raad of tips bij, wat bij de concurrentie, zoals Jawbone, wel het geval is.

Overtuigd van de functies van de tracker voor zijn lage prijs? Wacht niet langer en bestel!

Mi Band 2 bij bol.com

Toch niet overtuigd van de Xiaomi Mi Band 2? Misschien zijn deze wearables iets voor jou:

Fitbit Alta review: Samen staan we sterk
Fitbit Charge review: de kosten lopen op
Jawbone Up 2 review: Bijlange na niet perfect, wel heel goed
Xiaomi Mi Band review

9 KOPEN!

De Xiaomi Mi Band 2 is naar mijn idee de beste activity tracker die je op dit moment kan vinden. Het apparaatje zelf is licht en mooi ontworpen maar valt uiteindelijk niet op. De toevoeging van het schermpje zorgt er ook voor dat de Band kan dienen als basic smartwatch. Het tracken van het stappen, het slapen én het lopen doet ie goed en overzichtelijk in de app. Die kan echter wel nog wat intuïtiever. Conclusie: deze wearable zal je helpen je goed voornemen om meer te bewegen te verwezenlijken!

• App 6
  • Duurzaamheid 8
  • Design 9