Toen ik de eerste keer Ninebot One hoorde, dacht ik dat het Chinese bedrijf een soort Terminator ging uitbrengen. Niets bleek minder waar. Ninebot wil met de One er voor zorgen dat je je fiets aan de haak laat hangen en je door de stad voortbeweegt op een wiel dat zichzelf in balans houdt. Hoog tijd om er eens mee langs Vlaamse velden te cruisen, Robocop style!

Specificaties
Afmetingen: 475 mm x 453 mm x 175 mm
Batterij: 55.5 V/320 Wh
Bereik: 30-35 km
Maximum snelheid: 22 km/u
Verbinding: Bluetooth 4.0

 

Ninebot One: één met het wiel

Toegegeven, het is een raar zicht wanneer je voor de eerste keer iemand ziet voorbij rijden op de Ninebot One, maar het is al helemaal raar als je er voor de eerste keer zelf opstaat. Het toestel vergt toch wel wat oefening eer je je ermee op de openbare weg durft te begeven. Het voorover leunen om vooruit te gaan en het achteruit leunen om te remmen voelt vreemd en onnatuurlijk aan in het begin. Komt daar nog eens bij dat je tijdens je eerste sessies het gevoel zal hebben dat je gewoon vooruit gaat vallen in plaats van dat je je gaat voortbewegen. Eens je het echter onder de knie (See what I did there?) hebt, is het enkel dikke fun, eigenlijk!

Je verplaatsen met de Ninebot One is na wat oefening dan ook a piece of cake. Doordat het voertuig zo wendbaar is, geraak je makkelijk door de drukste straten en langs hordes mensen. Toch is het ook wel wat oppassen, aangezien de maximumsnelheid 22 km/u is. Niet dat je aan lightspeed door de straten gaat scheuren maar doordat je zo dicht tegen de grond zit, is de kans net iets groter dat je de grond van wel heel dichtbij gaat zien.

Ninebot One

Hit or miss

Technologische snufjes komen tegenwoordig steeds vaker met een applicatie voor op je smartphone, en dat is bij de Ninebot One niet anders. De Ninebot & Segway-app is gratis te downloaden voor Android of iOS en zorgt voor enkele extra features. Zo kan je zien hoeveel kilometer je nu al hebt afgelegd of kan je de ingebouwde LED-verlichting doen veranderen van kleur. Ik installeerde de applicatie op de Huawei Mate 8 en vaak was het een hit or miss. 

Niet dat de applicatie slecht in elkaar zit of dat ze gewoonweg niet werkt, maar het verbinden met mijn smartphone was een opgave. Vaak moest ik een viertal keer proberen vooraleer er een verbinding ontstond. De fout lijkt te liggen bij de Ninebot One, ook bij een iPhone was er niet veel beterschap te merken. Eenmaal je smartphone en de rideable verbonden zijn, draait alles wel supervlot en kan je handig gebruik maken van de extra features.

Ninebot One

Vervoersmiddel van de toekomst?

Je zal gegarandeerd vragen krijgen wanneer je je met de Ninebot One in het openbaar begeeft. Mensen zijn, naar mijn gevoel dan toch, oprecht geïnteresseerd in nieuwe en slimmere vervoersmiddelen. Toch is de prijs voor velen nog een struikelblok. Voor velen lijkt 999 euro te veel van het goede als ze maar ‘een wiel’ krijgen. Toch valt de prijs bij www.semkowheels.be goed mee als je kijkt naar de concurrentie. Een gemotoriseerd skateboard bijvoorbeeld gaat al makkelijk voor een kleine 1500 euro over de toonbank. Eigenlijk moet je dus gewoon de investering durven te maken.

Momenteel is het nog te vroeg om te zeggen of gemotoriseerde voertuigen zoals de Ninebot One de toekomst zijn als het op woon- en werkvervoer aankomt. Eigenlijk raad ik iedereen gewoon aan om het zelf eens te proberen. Het toestel is zeker niet voor iedereen, maar eens je ermee weg bent, is het echt leuk om mee rond te cruisen. Ik heb alvast spijt dat ik het reviewtoestel moest teruggeven. En heb je toch liever twee wielen onder je voeten? Dan is de Ninebot Mini Pro misschien meer iets voor jou.

Semkowheels Ninebot One

8 Op wieltjes

Hoewel het nog te vroeg is om te zeggen dat iedereen binnenkort op rideables zal rondrijden, is de Ninebot One een mooie indicatie van wat de toekomst te bieden heeft. Een stevig, prijs-kwaliteitgewijs goed gemaakt product dat iedereen die het aandurft om er op te stappen niet zal teleurstellen.

  • Durability 8
  • Prijs 7
  • Autonomie 8
  • App 6
  • Rijcomfort 7
  • Draagbaarheid 6
Share.

About Author

Lucas Wuyts

Hoofdredacteur Tandem Tech, social media manager Geekster

Reacties