Een beursvloer is waarschijnlijk de meest uitdagende plaats om degelijke foto’s te trekken. Daarom leek IFA me de ideale plaats om de Samsung NX500 aan een stevige test te onderwerpen. Dit is mijn conclusie.

Old school design is cool

Het eerste wat opvalt bij het openen van de verpakking van de Samsung NX500 is het retro design van de camera. Het zwarte vals leer in combinatie met het metaal is sinds de Fujifilm X100 weer hip en doet denken aan onder andere de Nikon F3. Uiteraard is dat het enige wat old school is aan de camera, want de NX500 bevat onder andere een mechanisme voor het verwisselen van lenzen, een beweegbaar AMOLED-scherm en draadloze functionaliteit zoals wifi en NFC. Hierover later meer.

Haarscherpe beeldkwaliteit

4K is hét verkoopargument van 2015, dat kan dus niet missen in de Samsung NX500. Het fototoestel neemt foto’s en filmt video in een zeer gedetailleerde resolutie van 6480 op 4320 pixels. Dit in combinatie met de optische stabilisatie (OIS) die voor minder schrokkerige beelden en scherpere foto’s zorgt, maakt van deze camera op papier een uitstekend toestel. Het is natuurlijk ook van belang dat de foto’s niet alleen scherp zijn, maar ook mooie en representatieve kleuren hebben en voldoende diepte bevatten. Met dat eerste heb ik wel eens problemen gehad. Op de IFA-beurs bij de Huawei-stand slaagde de Samsung NX500 er niet in correcte kleuren weer te geven. Alle foto’s hadden er een groene schijn. Het kwam op andere momenten ook wel vaker voor dat de foto’s er wat grijzer uit zagen dan de werkelijkheid. Net alsof er een filter over de foto’s ligt. Op andere momenten functioneerde de Samsung NX500 dan weer uitstekend. Scherpstellen ging vlot en het resultaat had altijd een mooie diepte, wat de foto een pak levendiger maakt.

Extra snufjes: hulp of last?

samsung-nx500-achterkant

Het toevoegen van Near Field Communication (NFC) en wifi zorgen er in theorie voor dat je foto’s getrokken op de Samsung NX500 gemakkelijk kan overdragen op je smartphone. Zo kan je ze dan gemakkelijk delen via verschillende sociale media. Deze camera doet dat in de praktijk op een uitstekende manier. Als je even de moeite neemt om een app te installeren en te verbinden met je camera, worden foto’s snel overgezet. Je kan zelfs instellen dat elke foto automatisch naar je smartphone wordt overgezet. Persoonlijk ben ik daar geen fan van en na dat ik het één keer probeerde was het moeilijk om het terug af te zetten. Ook kan je je gsm gebruiken als afstandbediening voor de NX500, om zo redelijk simpel groepsfoto’s nemen.

Een snufje dat ik soms miste was een fysieke viewfinder. De foto van de header is volledig in scene gezet, want om een goede foto te nemen moet je naar het scherm kijken. Hoewel het scherm van goede kwaliteit is en makkelijk verstelbaar, wat ook goed is voor bijvoorbeeld vloggers, zijn er veel fotografen die toch graag door het gaatje van de zoeker kijken. Het is iets om in het achterhoofd te houden vermits andere camera’s in dezelfde categorie dit wel hebben.

De Samsung NX500: Conclusie

samsung-nx500-pop-up-scherm

De Samsung NX500 is een zeer degelijke camera, maar dat mag ook wel voor het prijskaartje van zo’n 580 euro. Het is niet een camera die je aankoopt als je eens af en toe een foto wilt nemen, ik denk dat een smartphone daar nog steeds te handig voor is. Ben je echter van plan om meer regelmatig foto’s te trekken en wil je daarbij goede kwaliteit, dan is dit zeker een optie die je moet overwegen. Wat je zeker niet uit het oog mag verliezen is dat je ook rekening moet houden met ecosysteem van lenzen die op de camera passen. Daarbij zou het goed kunnen dat andere bedrijven meer te bieden hebben, doe je research dus goed voor zomaar een dure camera aan te schaffen.

77%
77%
Uitstekend

Hoewel de NX500 soms wat last had met witbalans, maakt het bijna elke keer goede foto's. De extra NFC en wifi zijn op zich niet noodzakelijk, maar samen met de uitstekende bouwkwaliteit van het toestel maken ze het prijskaartje goed. Dit is er eentje om te overwegen bij het kiezen van een goede camer.

• Fotokwaliteit
    7
  • Design