Ik schrijf intussen een tijdje voor Geekster, maar dit is mijn allereerste tech-artikel. Wanneer het op tech aankomt, stel ik mij meestal niet te veel vragen en volg ik gewoon het advies van mensen die beter weten waar het over gaat (zoals mijn papa, en de techies op de redactie). Toen ik dus van iPhone gewisseld had en mijn docking station niet meer compatibel was, mocht ik me meteen opgeven om de Riva Turbo X te testen.

Specificaties Riva Turbo X
Bluetooth-speaker Riva Turbo X
Speakers: Three ADX 60 mm full range proprietary drivers. Four ADX custom dual piston bass radiators.
Maximaal volume: 100 dB
Afmetingen: 230mm L X 89mm W X 105mm H
Gewicht: 1.36 kg
Battery-life: 26 uur op 75 dB, 6 uur op 100 dB

What’s in the box:
External Power Supply
3.5 mm to RCA Connector met lengte 178 cm
3.5 mm to 3.5 mm Connector met lengte 122 cm
Splash-Resistant I/O Cover
User Guide

Andere:
Komt in een witte en een zwarte uitvoering

intheboxDe Riva Turbo X komt in een kleine en compacte doos, met ruimte voor alle benodigdheden, die toch niet veel kostbare kastruimte in beslag neemt. Je kunt connecteren via Bluetooth, of, indien je wat bezorgd bent over de batterij van je smartphone, een van de bijgeleverde kabels. De 3,5 mm to 3,5 mm connector is ideaal voor de audiojack van je smartphone of pc, terwijl de 3,5 mm to RCA ervoor gezorgd heeft dat ik hem ook even kon testen met de platenspeler in het ouderlijk huis. De Riva Turbo X voorziet ook een speciale phono-mode voor platenspelers.

Aan de achterzijde van de Riva Turbo X zijn naast de audio-jack en de aansluiting voor de oplaadkabel ook nog een USB-poort en een USB-datapoort voorzien. Hét grote voordeel van alvast de USB-poort is dat je je smartphone ook eventjes kunt opladen, ook al kun je er niet rechtstreeks muziek door laten afspelen. De USB-datapoort is voorzien voor software-upgrades en mogelijke updates.

IMG_1912

Designgewijs is de Riva Turbo X een voltreffer: hij is van hoogwaardige materialen gemaakt en kan tegen een stootje: zo zou hij bestand zijn tegen allerlei weersomstandigheden. Het ontwerp is erg clean en strak, waardoor het in elk interieur past en zelfs helemaal niet opvalt: toen ik hem in het ouderlijk huis getest hebt, keek mijn moeder even zeer verward omdat ze niet meteen zag waar de muziek vandaan kwam. Het is niet de lichtste speaker, maar door het compacte formaat blijft hij wel vlot transporteerbaar. Riva voorziet ook een draagtas, maar die is apart aan te kopen. In de bovenkant zitten de bedieningsknoppen verwerkt, die blauw oplichten als je met je hand in de buurt van de Riva Turbo X komt.

De bediening via je smartphone is overigens volstrekt idiot-proof, neem het aan van iemand die het niet begrepen heeft op al te veel gepruts met apps en synchroniseren en meer van dat soort ongein. Je steekt de Riva Turbo X aan en duwt op de bluetoothknop van het apparaat, waarna een vriendelijke vrouwenstem je meedeelt dat het bakje in pairing mode is. Vervolgens zorg je dat Bluetooth ook ingeschakeld is op je smartphone, ga je naar het menu waarin je de andere Bluetoothapparaten kunt zien en maak je verbinding. Automatisch geeft je iPhone je dan de keuze om meteen naar de App Store te gaan, om de Riva Ground Control App te installeren.IMG_1911

De noodzaak om de speaker zelf in pairing mode te moeten zetten, heeft als ultieme voordeel dat je buren niet op zoek kunnen gaan naar aanwezige Bluetooth-apparaten om je vervolgens midden in de nacht te bestoken met erg luide muziek. Daarnaast kun je ermee voorkomen dat élke activiteit op je smartphone afgespeeld wordt op de Riva Turbo X, want persoonlijk vind ik het niet zo handig om via speakerphone te bellen, ook al is het dan een erg stylish speaker: niet iedereen hoeft te horen wat mijn gesprekspartner te vertellen heeft, dus bel ik liever handenvrij met de oortjes die bij een smartphone geleverd worden.

Ook de app voelt erg natuurlijk aan: je vindt er grotendeels dezelfde knoppen als op het bakje zelf, met aanvulling van de next-, pause- en previous-knoppen. Het volume kun je er regelen via een draaiknop, als de gewone plus of min te saai zijn. Je kunt er ook op elk moment zien hoeveel batterij je Riva Turbo X nog heeft. Via de S-knop steek je de surround aan, en met de grote T steek je de Turbo Mode in gang. In de app kun je kiezen of je de audio cues van grote wijzigingen wilt horen via een stem of met korte tonen: zo klinkt de Turbo Mode als een auto die stévig in overdrive gaat, wat soms wel stoort in rustiger muziek. Ook speelt de Riva Turbo X gewoon alles af dat je op je smartphone kunt beluisteren: eenmaal gekoppeld hoef je eigenlijk zelfs niet meer via de app te werken.

IMG_1915
IMG_1910

Die Turbo Mode is ideaal als je favoriete nummer voorbij komt in de playlist: het verhoogt het volume met 6dB, dat perfecte beetje extra om helemaal loos te gaan op je favoriete nummer, zonder met de controls te moeten knoeien naarmate je door je muziekcatalogus danst. Het tweede voordeel van de Turbo Mode is dat je het volume helemaal kunt opendraaien tot wat de Spinal Tappers “up to eleven” zouden noemen. Ik heb dat heel even getest, alweer in het landelijke ouderlijk huis, want 100 dB is een volume waaraan je je oren en de buren liefst niet al te lang wilt blootstellen: het is gruwelijk luid, zeker in een besloten ruimte.

Zo’n volumes hebben natuurlijk een grote impact op de batterij: de Riva Turbo X belooft dat hij minstens zes uur op het maximale volume kan spelen, maar dat heb ik nooit echt uitgetest. Wat wel opvalt, is de opmerkelijk lange levensduur van de batterij bij het normalere volume van 75dB, wat ook een goeie standaard voor het algemene gebruik is. Een volledig opgeladen speaker gaat ongeveer 24 uren mee, al is het wel belangrijk om de batterij uit te schakelen tussen de luisterbeurten door, anders loopt het gewoon leeg zonder ook maar één noot muziek.

IMG_1918

De Riva Turbo X staat stevig op zijn pootjes en glijdt niet snel weg.

Nu alles gezegd is wat moet gezegd worden over design, batterij en gebruiksgemak, is het tijd om tot de essentie te komen: de geluidskwaliteit. En die is echt schit-ter-end, geloof me vrij. Doorheen de jaren heb ik een uitgebreide muziekcollectie verzameld, en daar zitten heel wat nummers bij die op een gewone smartphone en met een normale koptelefoon amper het luisteren waard zijn, omdat er zoveel nuance verloren gaat. Ik heb de Riva Turbo X ook getest met wat klassieke muziek, omdat hedendaagse muziek niet altijd dezelfde range heeft als bijvoorbeeld Bach’s Toccata y Fuga, of Sempre Libera uit La Traviata.

Het resultaat vond ik écht indrukwekkend: zowel op een normaal volume als in de hogere decibelregionen blijft het altijd erg zuiver en genuanceerd klinken, en de vervorming is minimaal tot onbestaande, zowel bij de aller-, allerhoogste noten van Anna Netrebko, zo ongeveer mijn favoriete sopraan, als op het allerhoogste volume. Uiteraard heeft de plaatsing van de speaker ook een impact: als je hem in een hoek of vlak bij de muur zet, word je echt ondergedompeld in de muziek. Een live-concert of operavoorstelling is uiteraard nog altijd beter, maar met de Riva Turbo X kom je toch aardig in de buurt.

IMG_1914

De bijgeleverde I/O-cover beschermt de uitgangen tegen stof en vocht.

Zoveel pluspunten, is de Riva Turbo X dan perfect? Helaas, vooral de prijs is een minpunt: voor 349 euro kun je de speaker bezwaarlijk goedkoop noemen. De prijs/kwaliteit verhouding blijft goed zitten, dankzij de uitzonderlijke audio-kwaliteit, de vlotte bediening en de goede batterijduur, maar de initiële investering kan wel wat afschrikken. Ik zou de Riva Turbo X nooit zomaar gekocht hebben als ik hem in de winkel of online zag staan, maar nu ik hem een tijdje getest heb, ben ik ernstig aan het overwegen om me er toch eentje aan te schaffen.

8.8 Up to 11!

De Riva Turbo X is allesbehalve goedkoop, maar levert in ruil wel een speaker met briljante geluidswaliteit, een poepsimpele bediening en een strak design. Muziekliefhebbers en geluidsfetishisten aller landen, begin maar te sparen!

• Design 9
  • Geluid 10
  • Gebruiksvriendelijkheid 8.5