Internet, waarom word je zo groot? (opinie)

0

Geachte bazen van het internet,

Het is een atypisch verhaal: een jongen die in hart en nieren van internet houdt, maar toch klaagt over hoe groot dat aan het worden is. Want euh… hoe groot is groot nu precies? En waar houdt dat op? Of kan dat niet stoppen? Kan het internet echt onnoemelijk groot worden dankzij technologie die de fysieke opslaggrootte steeds kleiner en kleiner weet te maken? Of gaat er op een gegeven moment een bedrijf als Alphabet (je weet wel, die mannen van Google) zeggen: “Euh… Mannen, we hebben letterlijk geen plaats (of geld) meer om servers bij te plaatsen. We gaan wat crap waar toch niemand naar kijkt, moeten verwijderen.”

Hoe groot is internet nu?

Ik ben al een tijdje bezig met het reviewen van de wonderlijke plaats waar niet alleen geeks en nerds hun hartje weten op te halen, maar ook waar de doorsnee mens oneindig lang blijft in ronddolen. Want we zijn tegenwoordig overal (voornamelijk op de wc) en altijd online (twee seconden nadat we wakker worden), wat ons ook naar een hele andere bezorgdheid kan leiden. Je kan tegenwoordig op elk moment van de dag, zonder probleem en zonder enorm veel geld, een terabyte aan internet-opslag kopen. En als je dat op iets kleinere schaal wilt bekijken: je kan eender wanneer die belachelijke, 69 minuten durende video op YouTube gooien. Gratis. Dat gebeurt dagelijks. En om exact te zijn: eigenlijk elke seconde, want elke seconde wordt er een uur en twaalf minuten aan materiaal op YouTube gegooid.

Een schema van hoeveel de grotere internet-bedrijven aantrekken qua users.

Gratis of betalen?

Ooit had ik een discussie over de vraag of internet een object is. Dat is voor alle duidelijkheid niet het geval. Internet is een aaneenschakeling van objecten. Een aaneenschakeling die bijna onbeperkt kan worden uitgebreid. Maar op een gegeven moment moet er toch een moment aanbreken waarop de grote internetreuzen een persconferentie houden en het wereldwijde web laten weten dat ze niet alles meer online zullen zetten, kunnen zetten eigenlijk. Welke policy zouden ze dan toepassen? Op basis van welke factor gaan ze beslissen dat iets online mag (blijven) of niet? “Voor alle content die je online wilt plaatsen, moet je betalen”? Is dat dan meteen ook het einde van de advertenties? Of zullen merken dan jou betalen om jouw content online te houden? Als je er een beetje over blijft nadenken, word je ongetwijfeld krankzinnig.

Betalen!

En zonder dat je het beseft, is dit inderdaad al iets dat aan het gebeuren is. Natuurlijk gaat Alphabet niet zeggen dat ze jouw crap niet willen opslaan, maar lanceren ze wel een betalend platform als YouTube Red. Is het een eerste stap richting een betalend internet? Dat kan ik niet zeggen, maar het zou wel een mooi beginpunt zijn. Waarom zou je het een mooie stap kunnen noemen? Internet staat bij veel mensen gelijk aan een gratis omgeving waar je van alles kan doen en vragen. Puur omdat dat ook zo is. Waarom zou je bijgevolg ook iemand betalen die iets met internet doet?

Een comic van The Oatmeal over gratis internet-werk

In afwachting van dit scenario kunnen we gelukkig nog steeds ons foodporn Instagrammen, tweeten over de mislukkingen van de media en op Facebook blijven zagen over hoe fucking perfect ons leven is (spoiler: dat is het bij niemand). Maar ik voorspel dat er ooit een moment zal aanbreken dat dit allemaal niet meer vanzelfsprekend zal zijn, dat mensen wereldvreemd zullen worden, omdat ze niets meer kunnen opzoeken op Google, en de trein op tijd zal rijden. Dat laatste heeft niets te maken met internet, maar het zou wel een mooi moment in de geschiedenis zijn.

Maar, allerliefste bazen van internet, hopelijk hebben jullie al eens nagedacht over zo’n scenario. En besef: iedereen die iets online plaatst, is eigenlijk een klein beetje baas van internet.

Liefs,
Matthias

Share.

About Author

Avatar

Ik doe ook gewoon maar wat...

Reacties