Never Settle: een terugblik op OnePlus

0

Het idee van de Chinese elektronicaproducent OnePlus was nobel: een smartphone ontwerpen en verdelen met high-end specs tegen een prijs die gevoelig lager ligt dan de bestaande merken. Een kleine twee jaar geleden lanceerde het bedrijf zijn eerste smartphone; de OnePlus One. Zelf was ik – kort na de productlancering – in het bezit van het toestel.

Was de OnePlus een echte flagship-killer? Of belandde hun toestel in de eindeloze vijver van mid-range Android-apparaten? Recent werden zijn opvolgers op de markt gebracht: de OnePlus Two en de OnePlus X. Hoog tijd dus om even terug te blikken.

Invites, een bloedstrijd…

OnePlus charging

Na het aankondigen van de OnePlus op 25 april 2014 werd de nieuwste telg reeds twee dagen later uitgebracht. Wel werd er met een systeem van invites gewerkt, als geïnteresseerde vulde je jouw gegevens in op hun website en dan.. fingers crossed.

Gecommuniceerde reden? ‘Beperkte productiecapaciteit’, aldus OnePlus. ‘Creatie van artificiële schaarste’, volgens sceptici. Hoe dan ook, het systeem werkte. Al gauw werden invites te koop aangeboden op allerlei fora en sociale media. Op het hoogtepunt werden invites verkocht tot bijna 100 euro, best ironisch aangezien sommige fanatici juist deze smartphone kochten voor de betere prijs-kwaliteitverhouding.

Na enkele maanden werden er ‘open sales’ gehouden, voor één uur lang kon iedereen een bestelling plaatsen. Met een overbelaste website tot gevolg. Toen de lancering van de OnePlus Two naderde, kon de OnePlus One steeds vrij gekocht worden.

Controverses

De vreselijke wachttijden van OnePlus customer support vergeleken met concurrenten.

Een korte blik op de Wikipedia-pagina’s van OnePlus en de OnePlus One en je stelt vast dat er menige controverse rond hun merk en product was. Vaak werd dit veroorzaakt door slechte bedrijfscommunicatie, zoals de campagne ‘smash the past’, waar fans die hun vorige smartphone op camerabeelden vernietigden, een gratis OnePlus One konden bemachtigen.

Een creatief idee, ware het niet dat vanwege de slechte communicatie reeds honderden hun apparaat vernietigden op camera voor de officiële start van de campagne. Oeps. Verder was er een waslijst aan technische mankementen bij hun apparaten: lijm van het scherm die loskomt in de zon, software-releases met zware bugs, gyroscopen die snel kapot waren en meer.

Tja, dan heb je gelukkig nog garantie. Maar eerst moet je nog voorbij de final boss, hun customer support. Met, voor sommige mensen, wachttijden van enkele weken vooraleer je een geautomatiseerd antwoord krijgt dat deze schade niet hun verantwoordelijkheid is. Anderen werden dan weer wel perfect geholpen, Zoek alvast je klavertjevier en hang je hoefijzer maar boven de deur, want geluk bepaalt jouw ervaringen met hun klantendienst.

Het toestel

oneplus unboxed

Ondertussen denken de meeste lezers al dat ik een kruistocht aan het organiseren ben naar de kantoren van OnePlus. Laat jullie fakkels en zwaarden thuis liggen, ik ben fan. De OnePlus was inderdaad een geniaal toestel. Sterke specificaties, lange batterijduur en een scherpe prijs, dit alles gegoten in een visueel zeer aantrekkelijk apparaat. Ondertussen heb ik mijn OnePlus One ongeveer anderhalf jaar gebruikt als daily driver én hij doet het nog prima.

Je zou het kunnen beschouwen als een loterij. Indien je een OnePlus One had die geen technische problemen vertoonde, had je hoogstwaarschijnlijk een smartphone met een van de beste prijs-kwaliteitverhoudingen op de markt en een fijne ervaring. OnePlus slaagde erin om een flagship-killer te maken: waarom immers een smartphone kopen met vijf procent betere specificaties die 400 euro meer kost? Verder kon de OnePlus One genieten van goede reviews en een zeer enthousiaste fanbase.

Wat nu?

De nieuwste telg in de familie

De nieuwste telg in de familie

Recent werd de opvolger van de OnePlus One gelanceerd, met de gepaste naam OnePlus Two. Toch miste dit apparaat enkele high-end features waar andere medium/high-end devices wel over beschikten. Het ontbreken van NFC, geen wireless-charging, USB-C maar met USB 2.0 technologie: helemaal cutting-edge kan je OnePlus hun nieuwste telg niet meer noemen.

Toch kost dit apparaat weer slechts 390 dollar, een ongelooflijk sterke prijs voor het model dat je krijgt. Het lijkt erop dat OnePlus zich gesetteld heeft in een medium-range smartphonemarkt en in dat segment is de OnePlus two nog steeds een van de beste keuzes die je kan maken.

En afgelopen donderdag kondigde OnePlus de OnePlus X aan. Een smartphone van 269 euro (16 GB) met low-medium specificaties. Voor die prijs krijg je wel nog opmerkelijk sterke prestaties: een Qualcomm Snapdragon 801 met 3 GB RAM, een 13 MP camera, front-camera van 8MP en een 5-inch scherm. Met deze smartphone biedt OnePlus een relatief krachtig apparaat aan dat weer scherp geprijsd is.

OnePlus

Maar betekent deze nieuwste editie dat OnePlus afscheid neemt van hun motto ‘flagship-killer’? Sommigen fluisteren dat het te moeilijk is om te concurreren met Samsung, HTC en andere namen in de markt van mid-range smartphones.

Aangezien ik een high-end user ben, zal de OnePlus two of de Oneplus X jammer genoeg niet meer aan mijn interesses voldoen. Toch kan ik met veel genot terugkijken op deze eerste jaren van het nieuwe merk: de spanning en uitdaging van het bemachtigen van het toestel, de nieuwsgierigheid van velen bij het aanschouwen van mijn apparaat en de batterijduur waarmee ik aan al mijn noden kon voldoen.

Na deze kleine twee jaar kan ik alvast besluiten dat de OnePlus een waardige opvolger was voor de kleinere Nexus 4 van Google. En nu? Nu valt mijn blik op de recent aangekondigde Nexus 6P, later meer.

Share.

About Author

Alexander Van Rompuy

Ik ben fan van tech & games, meer moet dat niet zijn!

Reacties