HP heeft al een tijdje computers die geschikt zijn om op te gamen. Alleen hebben ze hier nooit de focus op gelegd; de computers waren krachtig en dat was het. Daar komt nu een einde aan met HP’s Omen gaming reeks. Zowel in desktop als in laptop verkrijgbaar zijn ze te herkennen aan hun nieuw Rorschach-esque logo en hun zwart-rode kleurschakering. Wij kregen van HP de kans om hun 15 inch laptop te testen. Kan HP de concurrentie aan met Alienware, Predator of MSI? En is het dan ook een goede laptop? Hieronder het antwoord.

Specificaties HP Omen laptop
Processor: 2,592 Ghz (Turboboost tot 3,191GHz) Intel Core i7-6700HQ
Scherm:15.6″ FHD IPS UWVA anti-glare (1920×1080), WLED-backlit
Software: Windows 10 Home 64-bit
Videokaart: Nvidia GeForce GTX 965M (935Mhz, 4.096 Mb VRAM)
RAM: 12.288GB DDR4
Opslag: 256GB M.2 SSD
Webcam: HP Wide Vision HD webcam
Wifi: 802.11ac (2×2) Wi-Fi and Bluetooth 4.2 Combo
Batterij: 3 Cell 61.5Wh
Aansluitingen: 2x USB 3.0, 1x USB-2.0, HDMI, SD-kaartlezer, ethernet, audio+micro jack
Gewicht: 1,3 kg

Design en poorten

Laten we beginnen met de buitenkant van het beest alvorens naar binnen te duiken. Wat meteen opvalt is natuurlijk het design. In tegenstelling tot de meeste merken in die categorie gaat HP voor een dun ontwerp: dichtgeklapt is de HP Omen laptop anderhalve centimeter hoog.

De materiaalkeuze is hier een stevig aanvoelend kunststof die aan de bovenkant een ersatz carbon-finish heeft gekregen. Op de hele coating laat je geen vingersporen na, enkel op de bovenkant van het toestel is het gevolg van vettige vingers (we zijn af en toe stereotiepe gamers) wel duidelijk zichtbaar. Buiten dit is er echter weinig te bemerken. Een strak en uiterst vervoerbaar design. Het is wat je verwacht van een moderne laptop.

De beschikbare poorten op de laptop zijn wat aan de lage kant. Naast de verplichte LAN, jack (alhoewel, tegenwoordig…) en HDMI-poort krijg je slechts 3 USB-poorten, waarvan twee 3.0 zijn. Voor een gamer zijn al gauw twee poorten in beslag voor een speelmuis en een beter toetsenbord. Er schiet dan niet veel meer over… De locatie van elke poort is gelukkig niet storend. Wél stellen we ons vragen bij de levensduur van het kleine klepje, voorzien voor je LAN-kabel. Helaas kan dat op twee weken niet getest worden.

Eens de laptop open trekt het design van de buitenkant zich door tot het toetsenbord met eiland-ontwerp. Ook hier is het design strak, met een mooi ingewerkt geluidssysteem, maar over het gekozen type keyboard kunnen we wat vitten.

Gebruiksergonomie en gewicht

Het eiland-design, samen met de gekozen lengte van het keyboard, gaan wat in tegen de gaming-filosofie. Enerzijds liggen de toetsen wat verder uiteen dan bij een gamingtoetsenbord, geven ze weinig feedback als je ze aanslaat en zijn er geen positiemarkers op de QZSD toetsen.

Anderzijds krijgt deze 15″ versie een klavier met numpad, maar heel wat andere toetsen moeten wijken voor de anders zelden gebruikte nummertoetsen. Zo sneuvelt de rechter Control-toets volledig en krijg je een Enter-toets ter grote van de Backspace-toets. Het is even wennen, maar compulsief krijgt de verplaatste µ-toets de volle lading wanneer je wilt spreken in een spel (een actie die typisch start met ‘ENTER’). Het zijn kleine dingen, maar als je jou een computer om te gamen aankoopt, telt dit. De één zijn dood, is de ander zijn brood natuurlijk. Om op te typen is het klavier wel aangenaam – zeker over lange periodes – en vooral bijzonder stil.

hp omen laptop front

De trackpad, en dan vooral zijn plaatsing, lijkt op het eerste zicht een kemel van formaat. Elke gamer ziet meteen in dat als hij zijn linkerhand plaatst om zwaar te gaan, een deel van zijn duimmuis de trackpad bedekt. Dit zou dan op zijn beurt resulteren in ongewenste verplaatsingen van je cursor.
In de praktijk is er echter helemaal geen probleem. Van zodra je toegewijde Nvidia 965M grafische kaart aangesproken wordt, kunnen trackpad en toetsenbord niet simultaan werken. Van zodra je een toets induwt werkt de trackpad gewoon niet meer. Stop je, dan heb je weer controle na één seconde. Fouten kunnen dus in theorie nog voorvallen maar na intensief testen is dit geen enkele maal voorgevallen. Buiten dit valt er niets slecht over de trackpad te zeggen: een multitouch trackpad zoals je ze tegenwoordig overal terugvindt.

De Omen biedt, naast zijn goede werk-ergonomie, ook nog een andere troef en dat is zijn gewicht: 1,3 kg. Geen wauw-factor in vergelijking met conventionele laptops, maar op de gamingmarkt is dit soms maar half het gewicht van de concurrentie. Opnieuw een pluspunt voor de vervoerbaarheid van de Omen.

Software

De standaard geïnstalleerde OS is Windows 10 en is geschikt voor de taak, zeker nu je met Play Anywhere simpelweg je Xbox-speelsessie kan doorzetten op pc. Vreemd genoeg kwam de pc niet geleverd met de Nividia GeForce Experience (Nividia’s tool om je grafische kaart up to date te houden). Het is geen groot gemis – toch niet sinds de laatste versie van de app om je Facebook credentials bedelt – maar het is vreemd mogelijke neofieten te verplichten zelf de juiste drivers te vinden op de website van de fabrikant.

Wie HP zegt, zegt doorgaans in één adem bloatware. Het Amerikaanse bedrijf maakt er namelijk een gewoonte van je bureaublad voor jou te vullen met ‘handige’ links naar hun webwinkels en andere zever. Met Omen heeft HP schijnbaar zijn lesje geleerd en vinden we slechts één officieel HP programma terug: HP Support Center. De tool spreekt voor zich, Je registreert je laptop op de service; wanneer in nood, kan de tech support veel sneller en gerichter helpen bij je probleem, algemeen of specifiek. Als je wil kan je via de tool zelfs rechtstreeks chatten met het technisch centrum. De dienst na verkoop van eender welke winkel wordt hierdoor obsoleet. Alleen komt die macht niet zonder kost, en een vrij lastige daarbovenop. Samen met alle andere background programma’s van Windows, neemt de laptop permanent iets minder dan 3 gigabyte aan RAM-geheugen voor zich. RAM te over in deze Omen, maar een 8 GB versie waarbij het grootste deel van de RAM (3 GB) niet naar de HP support gaat, had de kost kunnen drukken, voor dezelfde gaming kwaliteit.

Gaming en beeldkwaliteit

Als gaming laptop kan de HP Omen zijn mannetje wel staan. Voor zowel games van nu als van een aantal jaar geleden kan je zeker op ‘high’ draaien. Helaas kan de lijn niet doorgetrokken naar de begeerde ‘ultra’ instelling, of naar games wiens grafisch praal een benchmark op zich werd (we kijken naar jou, Crysis). Zelfs al wat oudere games zoals Bioshock Infinite, zijn niet aan de essentiële 60FPS te draaien op ultra. De score op 3D mark 11 plaatst de computer met een score van 7745 alleszins niet op een voetstuk (voor wie het zich afvroeg, de PC Mark 7 score bedraagt 4565). We kunnen meteen ook een hoopvolle (doch licht onrealistische) zeepbel doorprikken: deze HP Omen is niet geschikt voor VR.

hp omen laptop 3D mark performance score

Wel is het, naar zijn kunnen, opnieuw een gaming laptop met wat troeven voor zich. Eerst en vooral is er de SSD, die opstarten en games hervatten op enkele seconden klaart. Verder is de koeling en de plaatsing van alle ventilatiepoorten uitzonderlijk goed. Na meerdere uren gamen met laptop op de schoot ondervond ik geen last van warmte, en de laptop ook niet. Alle warmte wordt mooi en vrij geruisloos afgevoerd via de onder- en achterkant. Niet alleen belangrijk voor je nageslacht (als je een man bent) maar ook voor je CPU en GPU, die dus nooit zullen throttlen.

Ook belangrijk voor gamen is je beeldkwaliteit. Ook hier weinig te bemerken, zonder lovend te kunnen zijn. Het 1080p scherm, gekozen door HP, doet zijn werk naar behoren en met een goede kleurgetrouwheid. De anti-glare afwerking van het scherm maakt het ook aangenaam om op verplaatsing te gamen, zoals in de tuin bijvoorbeeld. Het werkt, maar het is ook niet dat HP hier het warm water uitvindt.

Batterij

Een laatste belangrijk aspect van een laptop is zijn batterij. Op gewoon regime draait de 3-cel batterij, zoals verwacht, een dikke 6 uur. Genoeg om op stap mee te gaan, maar niet lang genoeg om uitzonderlijk beschouwd te worden. Wat wel verrassend is, is de levensduur tijdens het gamen. Het is natuurlijk niet de bedoeling op batterij te gamen, maar het is altijd goed om te weten dat je zonder ingeplugd te zijn toch nog een dikke 100 minuten kan doordoen. Helaas is er een addertje onder het gras. Ook al zet je de prestaties van de computer dan op maximaal, toch is de videokaart ondervoed zonder op stroom te zijn. De prestaties van je spellen gaan afzien en je zal misschien de setting naar beneden moeten aanpassen om alsnog een stabiele FPS te halen.

Op zoek naar een andere laptopreview? Bekijk dan zeker deze:

Update 13/10/16: Zoals terecht bemerkt door één van onze lezers bracht HP in 2015 al een Omen Pro model laptop uit. Deze bevatte eveneens een Nvidia videokaart en was gericht op gaming. Nu is Omen een reeks geworden met zijn eigen logo, maar het is dus niet werkelijk HP’s eerste poging gamers tot zich te trekken. Bij het schrijven van het artikel was het vorig model onder onze radar gevlogen. We verontschuldigen ons voor deze journalistieke fout en hebben bijgevolg ook de review aangepast

7 Degelijk

HP kan met zijn eerste gaminglaptop zeker de concurrentie aangaan met gevestigde spelers, zonder ze echt achter zich te laten. Enerzijds is de Omen zeer licht en handig te verplaatsen, maar anderzijds ontbreekt het hem een beetje aan kracht en tierlantijntjes om een rechtstreekse tegenspeler te zijn. Zeker toch voor de €1399 die deze build kost. Een goede gaminglaptop zonder 'wauw' te zijn.

• Durability 8
  • Design 8
  • Scherm 7,5