Google’s VR-dagdroom

0

Na maanden van speculatie was het eindelijk zover. Op Google I/O (Googles jaarlijkse developerconferentie) werd Daydream VR aangekondigd, de opvolger van Googles eerdere virtual-reality-experiment, Cardboard. Maar wat houdt de aankondiging nu allemaal in?

Hardware

Daydream wordt onderdeel van de naamloze Android N-update en vormt de basis van het échte VR-werk. Het lijkt erop dat Google Cardboard slechts een geslaagd hobby-project is, en dat het met Daydream menens is. Dit werd direct duidelijk toen er gesproken werd over een hardware-richtlijn. Die richtlijn is een (onaangekondigde) lijst van specificaties om Daydream-waardige smartphones te maken. Dit is wat Cardboard tekortkwam. Iedere smartphone was zogezegd capabel om Cardboard te gebruiken, wat meestal leidde tot slechte ervaringen met VR. Dat wil Google nu voorkomen.

Het huidige concept voor Google's eigen headset

Het huidige concept voor Googles eigen headset

Er zijn ook al de eerste hardware partners aangekondigd. Titanen zoals HTC, Huawei en Samsung hebben al hun ja-woord gegeven om Daydream-ready smartphones te produceren. Interessante zet van zowel Samsung en Huawei, die beide een eigen VR-headset hebben voor hun smartphones. Er wordt verwacht dat de telefoons in dezelfde prijscategorie als flagship-smartphones vallen (denk P9, Galaxy S7). Opmerkelijk is dat er nog geen standaarddesign is voor de headset zelf. Google zal een Daydream-headset verkopen, maar andere bedrijven zijn vrij om hun eigen headset te ontwikkelen en te verkopen.

Software

daydream home menu

De interface van Daydream heeft veel weg van de Oculus Rift en Gear VR

Daydream zit compleet ingebakken in Android N en geeft een volwaardige Android-ervaring in VR. Het zal niet alle functies en apps in virtual reality weergeven, maar Google heeft nu al aangekondigd dat zowel Google Play, Streetview en YouTube VR-versies krijgen. Goede zet om Youtube als hét platform van 360°-video’s te lanceren. Voor content heeft Google dan weer deals gesloten met streaming-giganten Netflix (dat trouwens een zeer sterke VR-app ontwikkeld heeft voor de Gear VR), Hulu en HBO. Op gamingvlak mogen we een flinke lading games verwachten, met steun van Ubisoft, EA, CCP en anderen. Game-ontwikkelingsplatformen Unity en Unreal Engine hebben ook al aangekondigd dat ze Daydream gaan ondersteunen, wat goed nieuws is voor menig indie-developer.

Als input hebben ze een zeer simpele controller bedacht, die sterk lijkt op een kruising van een HTC Vive-controller en een Wiimote. Dankzij de bewegingssensoren in de controller kan je deze gebruiken als aanwijzer of om games mee te spelen. Zo werden er demo’s getoond waar de controller gebruikt werd als vishengel, toverstaf of om een grote Chinese draak te besturen. Een grote stap vooruit op de Gear VR, die enkel een touchpad heeft aan de zijkant van de headset.

What’s next?

Google heeft met Daydream een mooie vooruitblik gegeven naar wat we mogen verwachten van mobiele VR. Meer dan ooit zit het potentieel erin om het écht in ieders handen te krijgen. Samsung kondigde nog maar net aan dat er meer dan een miljoen unieke Gear VR-gebruikers zijn, Google heeft de kans om dat te vertienvoudigen. Niet enkel omdat Daydream standaard bij de Android N-update zit, maar ook omdat er een brede waaier aan Daydream-ready smartphones te verkrijgen zal zijn. Ook qua content zitten ze goed, waarmee ze toch een groter publiek kunnen aansnijden dan de Gear VR.

Het zal vooral afhangen van die content. Google moet nog steeds mensen kunnen overtuigen om effectief een headset te kopen bovenop hun dure smartphone. Experiencing is believing, wat meer dan ooit klopt bij VR. Zijn Netflix en YouTube genoeg om de casual gebruiker te overtuigen van virtual reality? Of zal het eerder liggen aan Wii Sports-achtige games en ervaringen? Eén ding is zeker: Virtual reality is here to stay.

Meer weten over Virtual reality? Lees ons VR-Dossier: deel 1, deel 2 en deel 3

Share.

About Author

Avatar

Reacties