Zit tv ook met streamingplatformen in een vicieuze cirkel?

0

Netflix kondigde recent aan dat onder andere Friends en de tv-reeksen van The CW het streamingplatform verlaten (in de VS). Zo wordt de versplintering van de streamingmarkt stilaan een feit. Hoe zal het televisielandschap er binnenkort uitzien, en wat voor gevolgen heeft dat?

You get a streaming service, everyone gets a streaming service

Het internet stond in rep en roer toen Netflix aankondigde dat ze vanaf 2020 de populaire sitcom niet meer kunnen aanbieden op hun dienst. Ook hun aanzienlijke deal met The CW voor de rechten op onder andere Arrow, The Flash en Supergirl komt tot een einde. Greg Berlanti, de almachtige producer van veel van die series en ook Reese Witherspoon (Big Little Lies) verhuizen hun werk naar de nieuwe streamingdienst van Warner Media, HBO Max. Zoals die naam doet uitschijnen zullen ook HBO-reeksen op dat platform te zien zijn. Reken daarbij ook wellicht alles van Warner Bros, met onder andere Lord of the Rings, Harry Potter en de DC-superheldenfilms. Die beslissing komt ongelegen voor Netflix, dat eerder ook al de rechten verloor op The Office. Die serie verhuist naar de nieuwe streamingdienst van NBCUniversal. Merken jullie al een patroon?

disneyplus

© Disney

Er is een echte wildgroei aan streamingplatformen op til. Nu zijn Netflix, Amazon Prime, Hulu en HBO Go de grootste spelers. Die twee laatste zijn niet beschikbaar in België, en deze diensten worden wellicht geïntegreerd in HBO Max. Maar binnenkort komt Disney op de proppen met Disney+. Die lijkt de oppermacht van Netflix ook serieus te zullen verstoren. Alle Disney, Marvel-, Lucasfilm- en Pixar-films gaan naar dat platform. Maar door de recente overnamedeal van Disney met Fox ook alle films en series van 20th Century Fox, zoals The Simpsons en de X-Men-films.

Bovendien komt er een karrenvracht aan nieuwe content aan, waaronder nieuwe series binnen het Marvel Cinematic Universe en Star Wars-universum. Die Disney+-cataloog is toch al bekend en overtuigend genoeg om een abonnement te overwegen. (Wie neem ik in de maling, ik zal er sowieso een nemen.) Ook Apple waagt zich binnenkort aan streaming. Onder andere Sofia Coppola, Jennifer Aniston, Oprah Winfrey, Reese Witherspoon, Brie Larson, Damien Chazelle en Steven Spielberg zullen films en series maken voor het bedrijf van Tim Cook.

De omgekeerde wereld

Even geleden schreef ik over hoe grillig en onvoorspelbaar het tv-landschap is geworden, vooral als je inzit over het lot van je favoriete serie. Het is er in het voorbije jaar niet makkelijker op geworden. De traditionele zenders en productiebedrijven zoals NBC en Warner Bros. kregen een deuk door de populariteit van Netflix. Nu zien ze hun kans schoon om in te spelen op dat succes door hun eigen platform te ontwikkelen. Zo kunnen ze de kijkers bereiken die niet meer analoog kunnen of willen kijken, maar hebben ze meer vrijheid, vooral wat de prijs betreft. Met een externe speler als Netflix moet daarover onderhandeld worden. Bij hun eigen in-house streamingdienst kunnen ze zelf beslissen hoeveel ze de kijker laten betalen.

En dus lijkt Netflix stilaan het lot te moeten ondergaan van diezelfde traditionele zenders. Steeds vaker moesten zij series naar andere zenders of Netflix sturen om de fans een vervolg te bezorgen. Vandaag is Netflix zelden nog de grote redder. Sterker nog, reeksen die geen Netflix Originals zijn, worden weggehaald of moeten heel populair zijn om de rechten te kunnen betalen aan andere bedrijven.

© Netflix

One Day at a Time is daar een recent voorbeeld van. De reeks werd geproduceerd door Sony Pictures Television voor Netflix, maar ondanks de trouwe aanhang die de serie had, keken er niet genoeg mensen om een volgende seizoen te bestellen. Gelukkig voor de fans is Sony tot een deal gekomen met Pop TV, een onderdeel van zender CBS. Zij mogen het vierde seizoen uitzenden. Wat dat betekent voor de internationale fans is echter nog niet duidelijk. De omgekeerde wereld is alleszins een feit: een serie op Netflix die gered is door een traditionele zender.

Van zenders naar bundels naar platformen naar… bundels?

Nu al die streamingplannen werkelijkheid lijken te worden, neemt de onzekerheid bij de consument toe. Of bij mij toch alleszins. Ik ben een nogal atypische twintiger, want ik gebruik mijn digicorder nog dagelijks. Ik heb bovendien een Play More-abonnement van Telenet (€25). Niet goedkoop, maar wel handig als je je zoals ik hebt voorgenomen om niet meer illegaal te downloaden en je graag veel films en series ziet. Alle series van HBO zitten bij Telenet, dus Game of Thrones, Big Little Lies, Chernobyl , Euphoria en co kon ik meteen legaal zien. Daarnaast heb ik een Netflix-abonnement (€12), maar ik zit nog hopeloos achter wat series betreft. Gelukkig kan ik deze voorgaande kosten nog delen met mijn zus. Nadeel: The Handmaid’s Tale kan ik bijvoorbeeld niet bij release zien, want die rechten zitten bij Proximus. Fleabag en co ook niet, want Amazon Prime heeft me nog niet genoeg kunnen overtuigen. Dus is het wachten tot een traditionele zender ze uitzendt.

Binnenkort komt daar dus Disney+ bij voor wellicht ongeveer €15, want ik ben nu eenmaal een slaaf van Disney. Voor de andere diensten is het nog afwachten op de internationale plannen van al die platformen. Blijft HBO bij Telenet, of komt HBO Max er ook hier aan? Voorlopig blijft Friends hier op Netflix, maar dat kan veranderen. En wat met de Vlaamse zenders? Het zou logisch zijn mochten één en vtm voortborduren op het succes van vrt.nu en vtm GO en misschien versies met en zonder advertenties zullen aanbieden. Terug naar mijn dvd’s dan maar?

De Amerikanen lijken alleszins harde keuzes te zullen moeten maken in de toekomst. Welk deel van hun loon willen ze afgeven aan tv? Voordat Netflix bestond, besteedden we vaak €20 aan één dvd-box, maar door de komst van Netflix is onze kijk op dat soort uitgaven drastisch veranderd. Waarom zo veel geld geven aan één iets als je veel meer kan zien op Netflix voor dezelfde prijs per maand?

Overal piraten

De streamingmarkt lijkt nog voor hij goed en wel vertrokken is op weg om dezelfde evolutie van de traditionele tv door te maken. Naarmate er meer en meer zenders kwamen, werden die gebundeld in pakketten. De kabeltelevisie van vroeger, dus. Maar er waren na een tijd té veel, en toen de bundels te duur werden, kwamen er betaalzenders, tv on demand en uiteindelijk Netflix. Die kon relatief makkelijk content kopen van de zenders. Je had ook geen digicorder nodig, enkel een internetverbinding. Het fenomeen van cord cutting werd populairder.

Nu zullen er misschien na verloop van tijd zo veel streamingplatformen zijn dat ze ook die in de toekomst zullen bundelen. Dan moet je een abonnement nemen op verschillende platformen om te zien wat je wil. De mensen die daar vooral de dupe van zullen worden, zijn de consumenten. De mensen die massaal naar Netflix overstapten omdat ze veel konden zien voor weinig geld en dat alles in een paar klikken ter beschikking hadden. Het is verre van zeker dat mensen die content willen zien van meerdere aanbieders ook meerdere abonnementen zullen nemen, of bundels zullen aankopen waar ze nooit gebruik van maken. Zelfs met twee abonnementen priotiseer ik mijn aandacht al. Pas als ik echt iets wil zien, zal ik Netflix openen. Elke maand betalen terwijl je zo makkelijk iets gratis kunt bekijken? Het is niet verleidelijk.

Daardoor lijkt het bijna onoverkomelijk dat de illegale piraterij binnen dit en twee jaar weer een serieuze opstoot zal krijgen. Als ze hun kijkers aan zich willen binden, mogen de bedrijven achter onze favoriete tv-series en films niet vergeten dat de consument meer over heeft voor comfort en gebruiksgemak dan voor hun must-see entertainment. Ze moeten even verder nadenken dan de Iron Throne van de streaming te willen veroveren, anders zijn we terug bij af en kan de periode van Peak TV misschien wel vlugger afgelopen zijn dan ons lief is.

Share.

About Author

Elien Valcke

Gepassioneerd door taal (Nederlands-Engels-Spaans) en heeft er dan maar haar studies en carrière aan gewijd. Helft van een tweeling. Kijkt veel te veel films en tv-series. Oh, well.

Reacties