Vijftien jaar na datum wordt er een vervolg gebreid aan de komische cultfilm Wet Hot American Summer. Of in dit geval: een prequel. Behaalt de serie het niveau van de film?

Om eerlijk te zijn, het niveau van de originele film ligt niet bijster hoog. Het valt natuurlijk te zien hoe je die term definieert, maar niveau was alleszins niet het verkoopargument bij uitstek van Wet Hot American Summer. De film van Michael Showalter en David Wain uit 2001 diende als satire op sekskomedies en vertelt hoe de laatste dag van zomerkamp verloopt met een focus op de kampleiders. Helaas flopte de film zowel commercieel als kritisch. Waarom is de film nu dan zo’n cultfilm geworden? Het niveau van dwaasheid is erg opmerkelijk, vooral omdat de humor steeds absurder en absurder wordt (de volwassen acteurs spelen tieners om te beginnen). Die frivoliteit wordt uitgedragen door een geweldig sterke ensemble cast, waarvan de meesten uitgegroeid zijn tot bekende acteurs. Die acteurs maken stuk voor stuk hun opwachting in de nieuwe prequelreeks.

Het lijkt ongelooflijk vandaag de dag, maar toch is het gelukt om zo goed als alle personages samen te brengen op het kleine scherm. De bekendste acteurs kruipen opnieuw in hun rol van 15 jaar geleden, waaronder Paul Rudd als de cool guy Andy, Christopher Meloni als Gene de gekke kok, Bradley Cooper als verborgen homo, Joe Lo Truglio uit Brooklyn Nine-Nine en de immer charismatische Amy Poehler. Het is hilarisch om dezelfde acteurs dezelfde personages met hun gekke maniertjes te zien spelen, zoals de nu uitgezette Michael Showalter als Cooperberg. Voeg daarbij een hele berg nieuwe rollen toe, voor onder andere Jason Schwartzman, Chris Pine, Jon Hamm, Kristen Wiig, H. Jon Benjamin én Michael Cera en je weet dat je iets speciaals krijgt voorgeschoteld.wethot1Het grappigste aan de film en de serie is de volledige opzet. Het verhaal draait grotendeels rond de perikelen van de kampleiders, tieners van tussen de 16 en 18 jaar. In 2001 was het al grappig, maar in de serie wordt die opzet enkel absurder. In de reeks wordt er een maand teruggespoeld, naar de eerste dag van het kamp. Maar de leiders zijn dus 15 jaar ouder en dat zorgt er automatisch voor dat alles wat de personages doen, een stuk grappiger is dan mochten ze echte tieners zijn. Wie niet kan lachen met ongemakkelijke tongzoenen of een veertiger die zit te friemelen met een condoom, kan beter nooit beginnen aan de reeks. De absurde humor in de reeks (let vooral op de details) ligt ook volledig in dezelfde lijn als die uit de film, dus het is ongelooflijk hilarisch voor fans van het origineel. Sowieso moet je de film gezien hebben vooraleer je aan First Day of Camp begint, want de reeks biedt enkele plotwendingen aan en borduurt verder op het verhaal in Wet Hot American Summer.

De verhaallijn volgt dezelfde structuur als die uit de originele film: Cooperberg weet geen weg met zichzelf op relatievlak, Andy maakt meisjes het hof, er moet een theaterproductie op poten gezet worden en Beth (Janeane Garofalo) moet een nakende ramp voorkomen. Tussen die verhaallijnen door krijgen veel personages een achtergrondverhaal die we nooit zagen aankomen. Opnieuw is het duidelijk: kijk de film vooraleer je begint aan de reeks! Wet Hot American Summer: First Day of Camp begint wat traagjes, maar schiet na de eerste twee afleveringen volledig in gang. De acht afleveringen die de serie telt zijn bevredigend, maar zijn wel vlug uitgekeken.WHAS_01_00699r

80%
80%
Hilarisch

Wet Hot American Summer: First Day of Camp is de prequel waarvan we niet wisten dat we het zo hard wilden, tot we het te zien kregen. De reeks combineert de absurde hilariteit van de originele film met heel wat indrukwekkende gastacteurs. De talloze referenties naar het originele werk dragen bij tot de geweldige sfeer die wonder bij wonder perfect gedupliceerd wordt. Netflix openen, de film kijken en daarna bingewatchen die handel!

7
  • Personages
    8