Het verhaal van The Nevers begon in de zomer van 2015. Het was tijdens San Diego Comic-con dat Joss Whedon voor het eerst iets liet vallen over zijn nieuwe plannen. Hij was net een beetje bijgekomen van het commerciële succes van Avengers: Age of Ultron. Hoewel de regisseur bij Marvel kon blijven, koos hij ervoor om zelf aan de slag te gaan.

Twist

©Dark Horse

Het eerste eigen project dat hij aankondigde had de werktitel Twist. Een comicserie die, zoals Whedon het zelf omschreef, ging over het volgende: “The most personal question that can be put to us, which is, why isn’t there a Victorian, female Batman? It’s a Victorian thriller about a meek chambermaid who is fed to a dark horror – but instead of dying, she returns, with knowledge, power, and rage she can neither deny nor control.” Er zou niet veel meer verschijnen van deze serie dan de bijgevoegde cover.

Na de nodige hobbels, waaronder een tijdelijk uitstapje als regisseur bij Warner Bros, kon de productie van dit nieuwe project doorgaan vinden. Het werd een tv-serie genaamd The Nevers. Inmiddels hebben we de première gehad van de eerste aflevering en kunnen we eindelijk kijken of Whedon het nog een beetje kan.

The Nevers

Welkom in het Victoriaanse Londen van 1898. Het zijn de hoogtijdagen van The Empire. Britannia overziet een rijk waar de zon nooit ondergaat. Londen is de hoofdstad van de wereld die zich opmaakt voor de 20ste eeuw. Deze pracht en praal is vooral voor een elitaire bovenlaag. Het plebs heeft het in deze dagen een stuk zwaarder.

In een buitenwijk van de stad staat een weeshuis. Deze plek wordt deels gerund door Amalia True en Penance Adair (Ziet u de woordspeling, lieve lezer? True & Adair.) Het is een plek waar de zogenaamde Touched terecht kunnen. Dit zijn voornamelijk vrouwen die redelijk spontaan gaven ontwikkelen. Afwijken van de norm is anno 2021 al geen feestje. Laat staan in 1898, waar je al als duivelsgebroed wordt gezien wanneer je als vrouw redelijk spontaan Chinees begint te spreken.

© HBO

Eind negentiende eeuw is ook een tijdperk van kracht. Een era waarin alles draait om wereldlijke macht. Maar ook om nieuwe energiebronnen als olie en elektriciteit. Een groep invloedrijke mannen kan niet werkelijk blijven toezien dat er een groep vrouwen ontstaat die het potentieel hebben om hun plannen voor de wereld te dwarsbomen. Kracht is niet iets wat thuishoort bij een groep waarvoor het niet was bedoeld. En er is meer..

Londen wordt geteisterd door diverse moorden. De geschifte Maladie en haar ongewassen kornuiten zaaien een heus schrikbewind in de steegjes en kelders van de stad met een dodental waarbij Jack the Ripper maar karig afsteekt. In dit woelige landschap doet Miss True er alles aan om The Touched deze chaos te besparen.

Informatiebom

Er zijn series die graag willen en dan heb je ook nog The Nevers. Als recensent hebben we de luxe gehad om de eerste vier afleveringen te bekijken. Geen overbodige luxe want wanneer je de reacties op de eerste episode leest kun je alleen bevestigend knikken.

Joss Whedon en consorten laten een heuse vloedgolf aan personages los met ieder een eigen agenda. Het is heel moeilijk voor acteurs om dan uit te blinken. Nick Frost slaagt in in zijn rol van The Beggar King en hetzelfde geldt voor de magnifieke Amy Manson als Maladie. The Nevers gaat ook helemaal woke want echt elk ras, elke seksuele geaardheid (ja, er komen penissen in beeld) en zelfs mensen met een beperking hebben een rol. Het is een aanslag op je zintuigen.

© Keith Bernstein / HBO

Het lijkt wel alsof Joss Whedon iets wil compenseren. Hij is nu teruggegaan naar zijn roots en lijkt te willen laten zien dat hij veel van de progressieve thema’s die nu gemeengoed zijn in tv-series heeft gepionieerd in series als Buffy the Vampire Slayer. Het thema van The Touched doet ook wat denken aan het idee van The Chosen uit Buffy. Toeval? Kijkend naar medewerkers als Doug Petrie en Jane Espenson kun je dat best uitsluiten.

Prachtige sets en hoop op beter

En toch heeft deze serie iets. Er is kosten nog moeite gespaard om het Londen van 1898 tot leven te wekken. De sets zijn prachtig en worden nog eens opgeleukt met allerhande steampunk-achtige tierlantijnen die je regelmatig zullen uitnodigen om het beeld eens op pauze te zetten. De technische snufjes laten trouwens ook zien dat het hele idee van een Victoriaanse Batman aardig overeind blijft. Maar dat terzijde.

Het hoogtepunt van deze eerste episode is de confrontatie met Maladie in de opera. Deze scene is de perfecte samensmelting van het vakmanschap achter de camera en het setdesign. De beelden om en nabij het podium zijn adembenemend en trekken je als kijker helemaal het verhaal in. Het wordt bijna een Shakespeareaans drama.

Joss Whedon is eind 2020 vertrokken bij de serie en dat zie je. In latere afleveringen wordt er meer structuur aangebracht en verzuip je als kijker niet meer in het verhaal. Geef het daarom de kans om zijn magie te doen. Want The Nevers is absoluut een boeiende kijkervaring.

The Nevers is in België te zien bij Streamz en in Nederland bij Ziggo

7 Goed

The Nevers is een aanslag op je zintuigen. Geef het de kans want het is een boeiende kijkervaring.