Deze herfst stelden we jullie The Good Place voor. Van An-Sofie kreeg je in haar Pilot Potential een volmondige ja te horen! Zelf ben ik door haar artikeltje beginnen kijken en het heeft me nog geen moment gespeten. De seizoensfinale is ondertussen uitgezonden in de VS, waardoor we de volledige serie voor jullie kunnen reviewen.

Het goede of het slechte hiernamaals?

The Good Place toont ons hoe het afterlife eruit zou zien. In deze wereld zijn er twee plekken, The Good en logischerwijs ook The Bad Place. Door een samenloop van omstandigheden komt Eleanor Shellstrop (Kristen Bell) echter terecht in de zogezegde hemel. Maar eigenlijk hoort de sarcastische en vloekende Eleanor daar niet. Ze is trouwens absoluut echt geen fan van al die do-gooders zoals bijvoorbeeld haar buurvrouw Tahani (Jameela Jamil). De ravissante Tahani woont samen met haar letterlijk stille soulmate Jianyu (Manny Jacinto) in een gigantisch kasteel vlak naast het bescheiden huisje van Eleanor. Shellstrop kreeg de besluiteloze Chidi (William Jackson Harper) toegewezen als haar soulmate. Die merkt al snel dat Eleanor niet in het plaatje past en probeert haar als professor ethiek en moraal te helpen om in The Good Place te kunnen blijven. The Bad Place is naar horen zeggen zeker geen pretje. Chidi neemt het dus op zich om van Eleanor een beter mens te maken.

The Good Place

Enkele voorbeelden van hoe je Good Place Score wordt berekend.

In The Good Place leven dus de meest goede mensen ter wereld. En dat doen ze in een perfecte, kleurrijke en diverse neighbourhood met op iedere straathoek een Fro-Yo winkeltje. Eleanors wijk, één van vele in het universum, werd ontworpen door Michael (Ted Danson), de plaatselijke god die er alles in goede banen probeert te leiden. Er is echter iets speciaals aan de hand met deze specifieke Good Place. Het is Michaels eerste keer als architect, en extra speciaal, hij verblijft zelf ook in The Good Place bij zijn ‘onderdanen’ wat eigenlijk nog nooit eerder gebeurde.

Plottwist

Maar wat maakt The Good Place nu een must-watch? De seizoensfinale is deze week uitgezonden geweest in de VS en WOW. Helaas kan ik je door het gevaar op spoilers niet veel vertellen, maar my mind was blown. Het verhaal van deze komedie werd -in tegenstelling tot andere komedies- niet episodisch opgebouwd. Daarmee bedoel ik dat er tijdens een bepaalde aflevering iets kan gebeuren dat tegen het einde van de show weer zorgt voor een status quo. Dit is hier dus niet het geval. Zo goed als iedere aflevering eindigde met een cliffhanger. De ene al wat groter dan de andere. Daarnaast blijkt nu Westworld-gewijs uit de seizoensfinale dat niets is wat het leek.

the good place

Die revelatie kwam, zoals het een goede serie betaamt natuurlijk niet volledig uit het niets en het is dat feit dat ervoor gaat zorgen dat ik met veel zin de volledige serie binnenkort eens ga herbekijken om al de verborgen hints terug te vinden. Die plottwist bewijst ook hoe ambitieus de makers zijn geweest in het uitplannen van hun show.

Ik ga met veel zin de serie eens herbekijken om zo de verborgen hints naar de seizoensfinaletwist te vinden!

Sterren in de Hemel

Het sterke verhaal was natuurlijk niet het enige dat ervoor zorgde dat ik bleef kijken. De acteerprestaties en personages zijn ook van een behoorlijk hoog niveau! In het bijzonder zijn de vier hoofdrolspelers en hun alwetende lopende wikipedia genaamd Janet (D’Arcy Carden) een genot om naar te kijken. Bell (Frozen, Veronica Mars) zet de sarcastische Eleanor neer. Daarnaast geeft ook Danson (CSI, Fargo) het beste van zichzelf. En dat bewijst hij met verve tijdens een bepaalde passage in de seizoensfinale. De rest van de cast is misschien iets minder gekend, maar zeker niet minder geapprecieerd.

Verwachtingen vervuld

An-Sofie zag in haar Pilot Potential eventueel problemen opkomen door het episodisch gegeven of het korte halfuur format, maar ergens werkt dat hier in het voordeel van de show. Het houdt de vaart erin, waardoor we geen van die filler-episodes krijgen waarin er eigenlijk niks gebeurt. An-Sofie vroeg echter ook naar wat meer context van de nevenpersonages en de wereld. The Good Place is er doorheen de volledige uitzendperiode zeker in geslaagd die context te voorzien, anders zou bovenstaande seizoensfinale niet zo’n wow-effect opgeroepen hebben.

Er is helaas nog geen nieuws over een tweede seizoen, maar de Amerikaanse critici zijn ook lovend dus zit The Good Place wel safe om een tweede seizoen te krijgen!

9 Hemels

The Good Place is een kleurrijke, originele sitcom waarin sommige dingen niet zijn wat ze lijken. En dat zal blijken uit de seizoensfinale! Maar die plottwist is zeker verdiend en komt dus niet zomaar uit de hemel neergedaald. De karakters zijn herkenbaar en de acteurs amuseren zich ook in hun rollen, waardoor de acteerprestaties een hoger niveau halen.

• Verhaal 9
  • Personages 9
  • Audiovisueel 8