Acht mensen ontdekken een connectie met elkaar. Traag maar gestaag ontwikkelen deze krachten zich verder en ontdekken de zogenaamde sensibles een gemeenschappelijke vijand.

Enkele weken geleden lanceerde Netflix deze sciencefictionserie met de Wachowski’s aan het stuur. De schrijver-regisseurs vernieuwden het actiegenre met The Matrix, maar produceerden sindsdien niet veel soeps meer. Hun ambitieuze boekverfilming van Cloud Atlas kon slechts een klein publiek bekoren en met Jupiter Ascending sloegen ze de plank volledig mis. Het werk van broer en zus Wachowski is vaak een geval van love it or hate it. Na enkele geflopte films proberen ze het dus ergens anders. En wees gerust: Sense8 toont aan dat televisie het perfecte medium voor de Wachowski’s is.

Zoals we al eerder opmerkten, waren we bij een kijkbeurt van de eerste afleveringen niet erg lovend. De eerste afleveringen zijn een trage introductie van de hoofdpersonages die hun gewone leven leiden en stilletjes aan hun krachten ontdekken. Op het eerste zicht lijkt dit slechte televisie, maar het is tijd dat we eens afstappen van het idee dat we direct van onze sokken geblazen moeten worden. Het lijkt wel een popculturele ziekte van de 21ste eeuw, instant gratification zoals dat zo mooi heet. Series en films moeten ons vanaf de eerste minuut bij de keel grijpen en nooit meer loslaten, het actiegenre moet bol van de explosies en gevechten staan en vooral: alles moet vliegensvlug gaan, want anders is het saai. Sense8 moet je tijd geven om zijn boeiende concept te laten opbouwen, om je te laten onderdompelen en om met de personages kennis te maken. Pas dan word je beloond met één van de uniekste series ooit.sense8_060315_1600Een kleine greep uit de acht hoofdpersonages: een flik uit Chicago met een verleden vol psychologische problemen, een Indisch meisje dat twijfelachtig tegenover haar trouw staat, een Duitser met daddy issues, een transgender vrouw en een dj in London met heimwee naar haar geboorteland IJsland. Elk personage worstelt met uiteenlopende persoonlijke problemen, maar toch blijven alle karakters even interessant. De coolste personages maken al snel een blijvende indruk op je. Denk maar aan Sun, een Koreaanse zakenvrouw, die in het lijf van de Afrikaan Capheus kruipt om zijn belagers in elkaar te slaan. Of het grappigste personage van allemaal, de Spaanse acteur Lito die liever in kast blijft dan zijn carrière te verpesten. Het leven van de acht personages geraakt verstrengeld in elkaar op verschillende manieren: soms heel emotioneel, één enkele keer seksueel, dan weer absurd actievol of net erg humoristisch.

Bij momenten grijpt de serie terug naar de traagheid uit de eerste aflevering, maar onverwachte humor en enkele geweldige actiescènes zorgen voor een welgekomen balans. Die absurde actie wordt net zo mooi in beeld gebracht als de rest van de reeks. Het prachtige camerawerk wordt ondersteund door een pakkende soundtrack, met muziek van Sigur Rós en Youth Lagoon. De kracht van Sense8 ligt duidelijk in de pracht van de serie en de relaties tussen de personages. Het zijn de diverse hoofdpersonages die boeien. Ze tonen verschillende manieren van leven, waarbij de Wachowski’s thema’s aanreiken als seksualiteit, liefde, identiteit, religie, privilege en klasse. Dat het overkoepelende verhaal, met een gekke wetenschapper als bad guy van dienst, slechts op het einde pas écht weet te boeien, zien we door de vingers.sense8_2

80%
80%
Uniek

Ambitieus, maar nooit pretentieus: Sense8 grijpt je niet vanaf het begin bij de keel, maar wie de serie alsnog een kans geeft, wordt beloond met fantastische verhalen en relaties die elkaar doorkruisen, coole en grappige personages en indrukwekkend mooie beelden. Sense8 is geen perfecte reeks, maar wel één van de speciaalste van de afgelopen jaren en het is de beste fictieve wereld die de Wachowski's sinds tijden hebben gemaakt.

• verhaal
    7
  • personages