Opgesloten worden in een bunker voor 15 jaar, het lijkt geen uitgangspunt voor een sitcom. Toch vindt het verrassend frisse Unbreakable Kimmy Schmidt humor in onwaarschijnlijke plaatsen.

Kimmy Schmidt, gespeeld door Ellie Kemper uit The Office, werd samen met drie andere vrouwen opgesloten in een ondergrondse bunker door een sekteleider. Ze werden 15 jaar lang vastgehouden met de gedachte dat de wereld aan haar einde was gekomen. De serie volgt Kimmy die zich, na de reddingsactie uit de bunker, probeert aan te passen aan het leven in New York. Ze ontmoet haar nieuwe huisgenoot Titus Andromedon, een ambitieus zangtalent, en neemt een job aan als kinderoppasser bij de rijke Jacqueline Voorhees uit de New Yorkse bovenklasse.

De humor kan nogal voorspelbaar zijn en dat is ook te verwachten voor een serie die oorspronkelijk ontwikkeld werd voor NBC. De typische sitcomclichés steken soms de kop op, maar die worden getemperd door het gekke uitgangspunt en de fantastische verzameling aan originele personages zoals Titus, Jacqueline, Kimmy’s huisbazin of haar studiegenoot Dong en Kimmy zelf.uks1Ellie Kemper speelt haar rol ontzettend goed als overenthousiaste en onwetende Kimmy Schmidt die enkel het goede voorheeft met de nieuwe wereld rondom haar. Omdat zo’n rol ook kan tegensteken, is er voor haar gelukkig voldoende karakterontwikkeling in de laatste afleveringen. En op de donkere momenten van de serie speelt Kemper goed uit met haar onschuld. Ze gaat optimistisch om met haar trauma’s, ze is onbreekbaar, maar hints naar haar verwerking ervan zijn duidelijk aanwezig. Titus Burgess steelt echter de show als het om hilariteit gaat. Kimmy’s flamboyante kotgenoot Titus Adromedon is een zanger en acteur die, volgens zichzelf, op het kantelpunt van de roem staat. Je krijgt maar geen genoeg van zijn woord- en zangkunstjes. Al vlug ontwikkelen de twee huisgenoten een vriendschap die steeds hechter wordt en hetzelfde geldt voor Kimmy en haar baas.

Unbreakable Kimmy Schmidt werd dus oorspronkelijk gemaakt voor NBC door Tina Fey en Robert Carlock, van 30 Rock-faam, en dat voel je ook wel. Het ritme, de soort humor en vooral de opgewekte, misschien opdringerige, muziek doet ons minder denken aan een serie die thuishoort op Netflix. Toch kocht de over-the-topspeler de serie op en kondigde ondertussen al een welgekomen tweede seizoen aan. Unbreakable Kimmy Schmidt heeft waarschijnlijk weinig potentieel om een mainstream hit te worden, maar voor een serie over een beminnelijke underdog is dit enkel passend.uks2

83%
83%
Verfrissend

Met Unbreakable Kimmy Schmidt bevestigt Netflix zich nogmaals als betrouwbare leverancier van kwaliteitsvol kijkvoer. Vertrekkend vanuit een donkere premisse, is de serie een optimistische en frisse kijk geworden op iemand die omgaat met serieuze tegenslagen in haar leven.

8
  • Personages
    8.5