Vandaag start het Nederlandstalige Cartoon Network eindelijk met het uitzenden van de beste serie van vorig jaar. In het gekke en geestige Over the Garden Wall zoeken twee broers de uitgang van een mystiek bos op de achtergrond van een magisch en verloren gegane Amerikaans tijdperk.

Over the Garden Wall is een tiendelige minireeks uit de pen van Patrick McHale, die eerder al meehielp aan Adventure Time. Aan de tekenstijl is dat zeker te merken, maar dat is vooral omdat die figuurtjes met grote ogen en spaghetti-armpjes de huisstijl van Cartoon Network geworden zijn. De visuele stijl en sfeer is echter volledig anders dan een langlopende serie als Adventure Time of Regular Show. De achtergronden en omgevingen lijken uit 20e-eeuwse schilderijen te komen, net als de akoestische blues-en-folk muziek die heel wat bijdraagt aan de unieke Victoriaanse sfeer. McHale inspireerde zich niet enkel op sprookjes om het feeërieke verhaal en de dromerige sfeer te bepalen, invloeden van tekenfilmpionier Max Fleischer en tekenaar Richard Scarry zijn duidelijk merkbaar.

otgw2

Het verhaal heeft veel weg van een typisch Europees sprookje met bewonderenswaardige personages. Greg en Wirt zijn verloren gelopen in een grimmig bos, genaamd The Unknown. Greg is de kleine naïeve en speelse broer, Wirt de verlegen en kniezerige oude broer. Ze maken kennis met een pratend vogeltje waarmee ze tal van plaatsen en vreemde personages ontdekken op hun weg naar de uitgang. Over the Garden Wall is een sprookje dat vertelt hoe mensen omgaan met angst, verlies en depressie, maar ook met liefde en verwondering. De intelligente minireeks heeft een gesloten einde en er zijn momenteel geen plannen voor een vervolg.

De stemmen van de originele Amerikaanse reeks werden ingesproken door een topcast. Elijah Wood doet de stem van Wirt, perfect om zijn onzekerheid en existentiële angst te verwoorden. Collin Dean speelt het jeugdige optimisme van Greg met fijne liedjes en verwondering voor de boswereld. En ten slotte vertolkt Melanie Lynskey de passief-agressieve vogel Beatrice. In de Nederlandstalige versie van de minireeks is onder andere Clara Cleymans van de partij als Beatrice.

Vanaf maandag 30 april om 17u35 op Cartoon Network (marathon op zaterdag 4 april om 9u30 en zondag 5 april om 8u25).

otgw1

Voor wie niet genoeg kan krijgen van deze korte minireeks is toch er een goedmakertje. Hoewel Over the Garden Wall afgelopen is en er geen nieuwe seizoenen komen, werden fans na de lancering van de reeks toch getrakteerd op een extraatje. De comic Over the Garden Wall Special #1 is een strip, opnieuw éénmalig, dat evengoed een verhaal kon zijn voor een aflevering.

Patrick McHale zelf schreef het verhaal over de broers en Beatrice die een bende zeevaarders ontmoeten. De losse tekeningen van Jim Campbell staat in schril contrast met het afgelijnde animatiewerk uit de reeks, maar de comic voelt nog steeds aan als een onderdeel de mystiek en wereld van Over the Garden Wall. De personages worden perfect vertaald naar stripvorm en de narratie door Wirt en de overdreven lange, dichtende teksten werken op de lachspieren. De comic is een ideaal dessert voor de fans die nog een beetje op hun honger zitten.

Boom! Studios / $4,99 / Over the Garden Wall Special #1 / Patrick McHale & Jim Campbell

otgw3

90%
90%
Magisch

Over the Garden Wall is een magische minireeks die je als kind mooi en grappig vindt, maar misschien niet helemaal begrijpt. Als volwassene zal je, zoals bij veel zaken, de reeks veel meer kunnen appreciëren voor zijn schoonheid en diepgang. Over the Garden Wall is je tijd meer dan waard!

• Tekenstijl
    9
    9