Review: Better Call Saul – ‘Uno’ + ‘Mijo’

0

Openingsscéne (zwart/wit): we zien een kalende Saul werken in een broodjeszaak. Wanneer een forse kerel zijn richting uitloopt deinst hij terug om uiteindelijk op te merken dat hij niet geviseerd werd. We zien hoe hij in z’n klein huisje een glas uitschenkt en vanuit zijn relax-zetel kijkt naar ‘Better Call Saul‘-reclamespotjes. Toen hij nog gekend stond als advocaat en het opnam voor de kleine crimineel. Close-up van zijn gezicht, waar men de triestheid op zijn gezicht kan lezen als een wegenkaart. De enige kleuren die we zien, komen van de reclamespot-reflectie op zijn bril. Meer was er niet nodig om alle scepsis van me af te zetten.

Uno

James & ChuckWat daarna volgde was een trage aflevering, wat eigen is aan een pilootaflevering, die vooral bedoeld is om ons bekend te maken met de nieuwe (en oude) personages en de situatie te schetsen. Saul, voor hij zichzelf de naam Goodman gaf, gaat als Jimmy McGill door het leven. Zijn oudere broer Chuck, ook een advocaat, is thuis wegens een ziekte die hem paranoïde maakt voor elektromagnetisme. Jimmy probeert zo goed en kwaad mogelijk hem te onderhouden maar hij voelt financieel het water tot aan zijn lippen komen.

Wie na drie kwartier wilt afhaken geef ik de boodschap om gewoon verder te kijken. De aflevering eindigt ongelòòflijk sterk en dient als bewijs dat de schrijvers wel degelijk weten welke visie ze voor ogen hebben. Ze willen van Better Call Saul geen zwak afkooksel maken, het moet en zal op zichzelf staan.

Mijo

MijoMijo is in alle opzichten nog beter dan de pilootaflevering. Vanaf hier wordt het pas echt duidelijk hoe de vork in de steel zit. Zowel qua verhaallijn als in tempo volgt alles zich sneller op. Bob Odenkirk toont zich hier als een ware stielman die de kneepjes van het acteren volledig onder de knie heeft. Die ene scène in de woestijn, zijn présence, zijn gezichtsuitdrukking zowel tijdens het praten als het zwijgen. Ik was er eerlijk gezegd wat bang voor dat hij geen reeks zou kunnen dragen maar die vrees was duidelijk ongegrond.

Maar ook visueel en auditief is het een plezier om te ervaren. Er is een scène waar Jimmy op date is met een bevallige rondborstige dame en met enkele dichte close-ups en enkele geluidsfragmenten wordt een volledig verhaal verteld. Het kost me moeite om hier niet in detail te gaan, maar ik wil deze review zo spoilervrij mogelijk houden.

Besluit

Zelden heb ik het meegemaakt dat er bij een spin-off over zoveel details werd nagedacht. Vince Gilligan en zijn team hebben een pareltje in handen en ik kan niet wachten op wat er nog volgt.