Preview: Scandal

0

Een nieuw tv seizoen, een nieuwe serie. Sinds het begin der televisie een vast ritueel in het medialandschap. Zenders die fervent zoeken naar dat ene programma dat voor hen het verschil kan maken. Zo ook voor VIJFTV, bastion der vrouwelijkheid en Jani, die volgende week starten met Scandal, een nieuwe succesreeks uit de VS. Wij waren alvast bij de avant première!

Ik vind het nog altijd gedurfd. Een zender louter en alleen voor vrouwen. De natte droom van menig Zalando marketeer, maar tevens ook een serieuze uitdaging. Hoe kan je immers kwaliteitsvolle programma’s blijven garanderen zonder te vervallen in al te grote stereotypen? De wereld kan ook maar zoveel Astrid Bryan aan. Op de koop toe beginnen succesreeksen als Grey’s Anatomy en Private Practice steeds langer aan te slepen en dat voel je. De laatste seizoenen en afleveringen vinden nu ook onvermijdelijk de weg naar onze kabel. Wat betekent dat VIJFTV op zoek moet gaan naar vervangers. Enter Scandal.

Gelukkig voor ons zit het creatieve brein achter dergelijke series niet stil. Shonda Rhimes voelde dan ook (niet geheel onterecht) de nood aan iets nieuws aan en stelt ons nu voor aan Scandal. Een reeks die elementen van Grey’s Anatomy combineert met The West Wing en Castle. Politieke thema’s, personen met bizarre trekjes en doordrenkt van ‘Loves me/Loves me not’ plot twists.

In deze serie volgen we vooral het reilen en zeilen van Olivia Pope (vertolkt door Kerry Washington, recentelijk nog in Django Unchained) , advocate extraordinaire, en haar entourage, die stuk voor stuk ook hun eigen problemen hebben. Centraal staan dan ook de zaken die zij aanneemt en de verscheidene crisissen waar ze het hoofd aan moeten bieden. Op de koop toe spelen veel van deze cases zich af temidden de politieke spelletjes en intriges rondom het Witte Huis. Olivia Pope heeft dan ook al een ruime historie met verschillende politieke spelers, waaronder (uiteraard) de president van de USA.

Voor mij is dit tegelijk de sterkte en zwakte van deze serie. De serie heeft alles in huis om relevant en snedig uit de hoek te komen, maar loopt het risico te vervallen in een ‘steelse blikken-vingerknuffel’ extravaganza. Ik zou graag een serie zien die politieke thema’s durft aansnijden, maar daar ook niet té politiek correct wil in zijn. In de eerste afleveringen voel je al dat er hier gezocht wordt naar een balans. Heel fijn dat we meteen ingaan op de homo problematiek van het Amerikaanse leger, maar het hele scenario deed me toch wat onrealistisch aan. Misschien verwacht ik ergens teveel, maar het potentieel is er zeker.

Je ziet hoe Olivia Pope zich laat leiden door haar intuïtie en zo keer op keer ingaat tegen alle odds in. Hoewel ik oneindig veel meer sympathie had voor Cyrus, de raadgever van de president (gespeeld door Jeff Perry), meester van het sukkelaarsgezicht.

Van alle series met zogenaamde ‘sterke’ vrouwen, vind ik dit toch één van de betere en meer geloofwaardige. Geen bovenmenselijke geheugens hier. Dit kan zeker een vaste waarde worden, net zoals Grey’s Anatomy dat was, zelfs al is het iets minder toegankelijk door het hevige politieke thema. Zeker de moeite waard om te volgen.

Vanaf dinsdag 28 januari elke week op VIJFTV te zien!