De woorden “Netflix Original” hebben intussen een bijklank meegekregen: het is in essentie een kwaliteitslabel geworden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat mijn interesse gewekt is wanneer die woorden prijken op een reeks van Europese makelij. Dark is de eerste Duitse reeks met dit label en na het bekijken van het volledige seizoen durf ik te stellen dat het zijn plaats bij de streaminggigant meer dan verdiend heeft. Maar Netflix Originals zijn niet foutloos en Dark is daar geen uitzondering in…

Die ultimative Formel

Dark - Mysterie

Dark neemt inspiratie uit The OA & Stranger Things maar staat toch op zich.

Dark draait rond het stadje Winden en de nasleep van een vermiste jongen. Concreet volgen we 3 gezinnen uit het dorpje, elk met een connectie met het slachtoffer. Zowel de kinderen als de ouders, die op verschillende manier met elkaar verbonden zijn, proberen op hun eigen wijze om te gaan met de zaak. Het hele verhaal scheurt een oude wonde terug open want de gelijkenis met een zaak uit 1986 is ronduit frappant en ergens in deze mysterieuze puzzel ligt een kerncentrale. Het zwaarbeveiligde gebouw is de grootste werkgever voor de inwoners van Winden maar het is duidelijk dat er een geurtje hangt aan hun activiteiten.

Bij het zien van de trailer is het moeilijk om het idee van je af te schudden dat je dit al gezien hebt. Dat Dark niets meer is dan het resultaat van een zorgvuldig uitgekiende formule. De invloeden van reeksen zoals Stranger Things en The OA zijn namelijk heel erg aanwezig. Reeksen die zich al bewezen hebben, reeksen die een cult following opgebouwd hebben. Dat het een vrij veilige keuze van Netflix is om Dark te produceren. Dat er een laag risico is want dankzij het algoritme kunnen ze fans van beide shows doorsluizen naar Dark.

De trailer doet de reeks geen eer aan, want ook al zijn de invloeden duidelijk, Dark is wel degelijk een op zichzelf staand beestje. Het nadeel is dat dit pas duidelijk wordt in de tweede helft van de reeks. De eerste wordt voornamelijk gebruikt om context te scheppen en meer te vertellen over de inwoners, wat nodig is voor de narratieve structuur.

Dark - Personages

Werkelijk alle volwassenen in Winden zijn getormenteerde zielen.

Tijdens de eerste afleveringen zien we vooral de hoofdpersonages met elkaar omgaan in trieste, gedesatureerde longshots. Werkelijke alle volwassenen in Winden zijn getormenteerde zielen die hun relaas vinden in het staren in de verte, terwijl ze zeiknat in de gietende regen blijven staan. Dit, samen met de voortreffelijke cinematografie, zorgt ervoor dat Dark een gewichtige reeks is die je meesleurt in de gitzwarte wereld van de personages. Vooral in het begin van de reeks gaat Dark soms net over het randje qua toonzetting waardoor ik niet meer geloofde dat werkelijk iedereen zo miserabel was.

De reeks begint eigenlijk pas echt op gang te komen vanaf de derde aflevering, waarin we als kijker effectief ook zelf even terug in de tijd reizen, naar het Winden van 1986. Het is het begin van een complex verhaal over tijdreizen en de dynamiek van dimensies. Het brengt ook een filosofisch vraagstuk naar boven over de essentie van vrije wil.

Ist der freie Wille echt?

Dark - Bestaat zoiets als Vrije Wil?

Bestaat er zoiets als Vrije Wil?

De hamvraag bij Dark is: kunnen we het verleden veranderen? Als een persoon vanuit de toekomst naar het verleden reist, is hij in staat de loop van gebeurtenissen aan te passen of was hij altijd al deel van die tijd? Het is een heel boeiende vraag, want in het laatste geval zou dit betekenen dat ons universum deterministisch is. Determinisme is het filosofisch concept dat alle gebeurtenissen een gevolg zijn van voorgaande gebeurtenissen. In een extreme vorm van determinisme bestaat er niet zoiets als vrije wil. Tijd is een constante en wij zijn enkel pionnen in het schaakspel naar het uiteindelijk einddoel. Deze denkpiste is al even grimmig en duister als Winden en zijn inwoners, maar wel eentje die we heel weinig zien terugkomen in reeksen.

Ik moet de schrijver Baran bo Odar dan ook echt een pluim geven want het is heel ambitieus om een verhaal rond tijdreizen te maken. Het onderwerp blijft een mijnenveld waar de kleinste fout voor een gigantisch plot hole kan zorgen. Baran heeft echter een zorgvuldig in elkaar verweven stukje fictie gemaakt en hij verdient daar uiteraard alle lof voor. Ik hoop dat de Vlaamse productiehuizen hiernaar kijken. We hebben meer van dit nodig. Tabula Rasa was een heel mooie start maar het wordt tijd voor meer nieuws.

8 Liebe für Dark

Dark's eerste indruk was eentje van artificiële gewichtigheid. De tristesse en getormenteerde personages schetsten een ongeloofwaardig grimmige stad. Vanaf de derde aflevering gaat de reeks echter van start. Door inspiratie te halen bij de juiste reeksen én een interessant verhaal greep Dark me volledig vast. Must-see voor mensen die fan zijn van tijdreizen en niet bang zijn om even de filosofische boeken boven te halen.

• Verhaal 9
  • Personages 8
  • Audiovisueel 8