Long Live The Royals en ander hilarisch blauw bloed

0

Vandaag start de nieuwe miniserie Long Live The Royals op Cartoon Network, vol absurde en dwaze taferelen vanuit het koninklijk huis. Welk ander fictief blauw bloed deed ons ook buikpijn krijgen van het lachen?

1royals

Long Live The Royals

Maak kennis met de Britse koninklijke familie: koning Rufus en koningin Eleanor en hun kinderen Peter, Rosalind en Alex. Samen heersen ze over een middeleeuws koninkrijk in, gek genoeg, de hedendaagse tijd en doen tegelijkertijd hun best om een hechte familie te zijn. In Long Live The Royals volgen we de leden van het royale gezelschap tijdens het jaarlijkse Yule Hare Festival. De miniserie start vandaag op Cartoon Network, maar duurt slechts vier veel te korte afleveringen. Het voelt aan als slechts een kort voorsmaakje voor een serie in de aard van Regular Show, waarvan een van de producers Long Live The Royals bedacht.

1blackadder

Blackadder

Blackadder is zonder twijfel een van de beste sitcoms ooit. De historische komedieserie, met vier tijdsperioden verspreid over vier seizoenen, lanceerde de carrières van onder andere Rowan Atkinson, scenarist Richard Curtis, Stephen Fry en Hugh Laurie. In het eerste seizoen is het titelpersonage (Atkinson) de zoon van een hertog en daarna de dienaar van opeenvolgend koningin Elizabeth en de prins van Wales. Er werd afgesloten met een vierde seizoen tijdens de Eerste Wereldoorlog en met verreweg het meest uitzonderlijke moment in de geschiedenis van komedie.

1kulderzipken

Kulderzipken

Hoeven we deze Vlaamse jeugdserie nog te introduceren? Kulderzipken wekt heel wat nostalgische gevoelens op bij twintigers die de reeks voor het eerst zagen in 1995, maar ook nu zendt Ketnet de serie van Hugo Matthysen nog eens uit. In de twee seizoenen duiken veel bekende koppen op waaronder, natuurlijk de hoofdrollen van Michael Pas, Ianka Fleerackers, Karin Tanghe en Jan Decleir. Maar had jij Tine Embrechts of Wim Willaert gespot een decennium voor hun doorbraak?

1galavant

Galavant

Dat musicals ook grappig kunnen zijn op een niet-ironische manier bewees Galavant, de sprookjesachtige middeleeuwse musical rond een ridder in de titelrol. Hij wil het opnemen tegen een kwaadaardige koning die zijn lieftallige geliefde kidnapte. Het geheel eindigt met een episch gevecht waarin ook zombies het opnemen tegen elkaar, een voorbode voor Game of Thrones? Na twee seizoenen werd Galavant stopgezet, maar de maker zou de reeks wel eens kunnen vervolgen op het podium.

1krodmandoon

Kröd Mändoon and the Flaming Sword of Fire

Deze, opnieuw Britse, komediereeks kun je vergelijken met Galavant, maar dan zonder al het zingen. Kröd Mändoon vindt plaats in een middeleeuwse fantasywereld, waarin een held het zonder veel zin opneemt tegen een slechte heerser (een rol voor Matt Lucas). Daarvoor krijgt hij gezelschap van enkele uitzonderlijke karakters, zoals een tovenaar (Kevin Hart) die eigenlijk niet kan toveren. Een aanrader voor mensen die echt niks serieus nemen!

1yourhighness

Your Highness

Het creatieve trio David Gordon Green, Danny McBride en Dave Franco staat altijd garant om op je lachspieren te werken, maar soms slaan ook de grootsten eens de bal volledig mis en Your Highness is een van hun flops. Het verhaal, een parodie op het klassieke heldenepos, stuurt twee rivaliserende broers op pad om een maagd te redden uit de kluwen van een boosaardige magiër. Geen hoogvlieger, maar wel fijn voor op een verloren avond.

1comingtoamerica

Coming to America

Als we iets missen in ons huidige bioscoopaanbod, dan is het wel de met regelmaat verschijnende Eddie Murphy-komedie, een typisch fenomeen uit de jaren negentig. In Coming to America van John Landis, met een verhaal van Murphy zelf, speelt hij een kroonprins uit een fictioneel Afrikaans land die naar Amerika trekt met de hoop op, jawel, een vrouw te vinden met wie hij kan trouwen. Lachen maar!

1princessdiaries

The Princess Diaries

The Princess Diaries, oorspronkelijk een boekenreeks, werd geregisseerd door de recent heengegane Garry Marshall. De film uit 2001 was tevens het debuut van Anne Hathaway op het witte doek. Ze vertolkt een tiener die ontdekt dat ze de erfgename is van een koninkrijk dat bestuurd wordt door haar grootmoeder (Julie Andrews). De romantische komedie was zo populair dat het een vervolg kreeg in 2004, met onder meer een rol voor Chris Pine.

1holygrail

Monty Python and the Holy Grail

We sluiten af met een film die in hetzelfde rijtje thuishoort als Blackadder, namelijk bij de beste Britse komedies ooit. Monty Python and the Holy Grail uit 1975 was de eerste volwaardige film van de legendarische groep rond John Cleese, Terry Giliam, Graham Chapman, Terry Jones, Eric Idle en Michael Palin. Het is een zeer losse parodie op de legende van koning Arthur en zijn queeste naar de heilige graal. Het is een cultfilm die je gewoonweg gezien moet hebben, net zoals hun film over iemand die steeds verward wordt met die andere goddelijke koning Jezus in Monty Python’s Life of Brian.