Het is oktober en dat betekent weer Halloween vieren, maar bovenal dat het opnieuw tijd is voor The Walking Dead. Dit jaar konden we onze honger naar rottend vlees stillen met een nieuwe spin-off: Fear the Walking Dead.

Hadden we nu echt een spin-off nodig van het geweldig populaire The Walking Dead? Natuurlijk niet, maar de kijkcijfers toonden het tegendeel aan en de knoop was vlug doorgehakt. Robert Kirkman, bedenker van de originele comics en schrijver aan de televisiereeks, zette zich aan het oorsprongsverhaal van het zombievirus. Twee jaar geleden zagen we hetzelfde gebeuren met snelle zombies, nu is het de beurt aan de trage zombies uit The Walking Dead om het leven van een familie overhoop te halen.

En dat is de opzet van de serie in een notendop. Het is een originele invalshoek voor de franchise, maar toch kon er veel meer mee gedaan worden en de serie vervalt al vlug in clichés. Het begint nochtans veelbelovend met een ijzersterke opener en de trage uitbraak van een virus dat mensen ziek maakt en overledenen terug tot leven wekt. De familie wordt geconfronteerd met de levende doden en probeert ertegen maatregelen te treffen, terwijl de beschaving ineen stuikt. Sterk gewonnen is de zombie-oorlog half gewonnen, tot het leger zich gaat moeien. Daarna gaat het helaas allemaal te snel: zombies overrompelen de stad, waarna de buurt onder militaire quarantaine valt. Militairen erbij halen, dat is gewoonweg uitgemolken in het genre.ftwd1Dit zou geen afgeleide van The Walking Dead zijn zonder domme personages die plotse dingen doen die geen logica inhouden. De centrale familie is natuurlijk niet zonder haar problemen, zoals het zusje en de stiefbroer met oninteressante teenage issues of broer Nick (Frank Dillane) met een drugsverslaving, die sommige kijkers misschien kan enerveren. De pacifistische vader Travis (Cliff Curtis) gooit uiteindelijk toch alle remmen los om zijn voorloper Rick te proberen evenaren. Moeder Maddie (Kim Dickens) is de hemel op aarde die het nieuw samengestelde gezin tracht samen te houden.

De op zich aardige familie maakt kennis met slechte karakters die zich bij hen aansluiten, een deftig verschil met The Walking Dead waarin de groep vooral bestaat uit toffe mensen die het beste met elkaar voor hebben. Een geflipte Mexicaan op leeftijd maakt één van de meest amorele keuzes uit de franchise ooit en we maken kennis met een verdachte rijkaard met onduidelijke motieven. Misschien is de cast wat te groot geworden voor slechts zes afleveringen… Het volgende seizoen wordt ongetwijfeld langer.

Er is licht aan het einde van de tunnel: ondanks enkele zwakke afleveringen in het midden van het korte seizoen, herpakt Fear The Walking Dead zich in de laatste aflevering. Het familiedrama wordt achterwege gelaten en er zijn bevredigende pay-offs met flink wat zombie-actie. Fear The Walking Dead verliest in de laatste aflevering wel haar eigenheid want de apocalypse is al flink aan de gang. Toch maakt de opzet naar het volgende seizoen ons redelijk benieuwd omdat er eindelijk eens één personage is in de gehele wereld van The Walking Dead dat een slim plan heeft.ftwd2

67%
67%
Acceptabel

Fear The Walking Dead is geen serie zonder problemen, maar welke televisiereeks is dat wel? Ondanks problemen met de personages en een onaangenaam ritme in enkele afleveringen, is dit best wel een deftige afgeleide van The Walking Dead geworden. Er zijn slechts zes afleveringen, dus een grote misstap kun je niet maken. Een aanrader voor wie niet genoeg krijgt van zombies, de rest laat het best liggen.

7
  • Personages
    5