De nieuwste serie van USA Network gaat de sciencefictiontoer op. Maar het valt nog te bezien of Colony even meeslepend wordt als hun vorige topper.

Met Mr. Robot had USA Network na Suits opnieuw een hitserie in handen. De zender doet nu wederom een gooi naar kwaliteitstelevisie met de sciencefictionserie Colony. Daarvoor keken de makers vooral naar wat er nu populair is: dystopische verhalen. Daar stopt de genrebenoeming niet, want Colony combineert veel elementen uit verschillende soorten sci-fi. Net daardoor mist de pilootaflevering originaliteit en diepgang.

In het Los Angeles van de nabije toekomst streken aliens neer, waardoor de omgeving gevallen is onder militaire heerschappij. De bezettende aliens houden het volk onder dwang door een overeenkomst met het nieuwe, geheimzinnige bestuur. Het voetvolk houdt zich zichtbaar kalm, maar schijn bedriegt. Naast een zwarte markt voor levensmiddelen en medicijnen, vormt een verzet zich om hun bezetters te breken. In alle chaos probeert een schijnbaar doodgewone familie te overleven.

ColonyNet als het verhaal, worden de personages pas interessant naar het einde toe. De familie waar alles rond draait wordt aan het hoofd gestaan door twee bekende koppen. Josh Holloway (uit Lost) en Sarah Wayne Callies (Prison Break en The Walking Dead) hebben het duidelijk in zich om meeslepende karakters te spelen in een wereld die rondom hen uit elkaar valt. De ouders wordt een helpende hand (maar voor wat hoort wat) toegereikt door de gouverneur van de kolonie, vertolkt door Peter Jacobson die we kennen uit House M.D.

De serie voelt niet enkel traditioneel aan door de bijeengeraapte genrekenmerken, visueel is het ook geen uitblinker. De cinematische stijl van Mr. Robot wordt volledig achterwege gelaten. In plaats daarvan kiest men voor een hand-held camerastijl, die helaas de realistische flair uit Children of Men mist. Toch verrast de aflevering je visueel, wanneer je een hint van de alienbeschaving krijgt.

colony-josh-holloway-2

Door het vage verhaal en de onduidelijke drijfveren van de personages, mist de pilootaflevering zoals eerder gezegd diepgang. Toch bevat de eerste aflevering flink wat potentieel naar de toekomst toe. De aliens zijn niet de directe boosdoener, de militaire heerschappij daarentegen wel. Los Angeles ligt te kreunen onder een gesplitste maatschappij, surveillance-technologie en beperkte mensenrechten. Net zoals Mr. Robot, kan Colony een afspiegeling worden van de maatschappij, eentje die hier voor de deur staat.

Het zag er even naar uit dat Colony er niet ging uitspringen wegens een gebrek aan vernieuwing, ondanks een hoog entertainment-gehalte. Gelukkig wordt het verhaal een stuk duidelijker in de tweede helft van de aflevering en worden er heel wat intrigerende vragen opgeroepen. Het einde focust ook op een bepaald onderdeel van het verhaal dat de serie vooruit zal duwen en voor de nodige diepgang zal zorgen, en tegelijkertijd mij doet uitkijken naar de rest van Colony.

Blijven kijken?

JA Entertainend

De eerste aflevering van Colony heeft alleszins genoeg potentieel om ons gekluisterd aan het scherm te houden. Vooralsnog lijkt veel diepgang te ontbreken, maar de opzet is er alleszins en de opgeroepen vragen maken ons nieuwsgierig naar de rest!