Chambers is het verhaal van de jonge Sasha (Sivan Alyra Rose). Ze is een meisje van Indiaanse afkomst die samen met haar oom Frank (Marcus LaVoi) in een klein stadje woont. Op een regenachtige zomeravond gaat ze weg met haar vriendje om (eindelijk) voor het eerst seks met hem te hebben. Nog voordat de daad begint, gebeurt er iets onverwachts. Sasha krijgt een hartaanval!

Enkele maanden later staat Sasha op het punt om haar leven te hervatten met een nieuw hart. De ouders van de donor, een meisje genaamd Becky (Lilliya Reid) nodigen Sasha en haar oom uit voor een diner. Dit is het voorportal voor Sasha naar een andere wereld.

(c) Netflix

De ouders van Becky (gespeeld door Uma Thurman en Tony Goldwyn) zijn puissant rijk en hebben een vreemde obsessie met New Age-praktijken. Ze lijken erop gebrand te zijn om de nagedachtenis van hun dochter in leven te houden. Daarom bieden ze Sasha een beurs aan waarmee ze lessen kan gaan volgen op een chique privéschool. Niet toevallig de school waar dochterlief ook naartoe ging. Dit zou voor de meeste mensen een teken zijn om afstand te houden, niet voor Sasha en haar oom. Schoorvoetend stemmen ze toe.

Op school merkt Sasha al snel dat ze uitblinkt in vakken waar ze niets mee heeft. Sterker nog, ze blinkt zelfs uit in de edele sport van het schermen, terwijl ze nog nooit een degen in haar hand heeft gehad! Het blijft hier niet bij. Er zijn ook nog de rare dromen en de onverklaarbare gewelddadige uitbarstingen. Wie was Becky? Hoe stierf ze? En waarom lijkt ze terug te willen keren via Sasha?

Hoe is de serie?

Sommige mensen noemen Chambers een Indiaanse versie van Get Out. Het stoeit oppervlakkig gezien met dezelfde thema’s. Helaas kun je vrij snel de nodige gaten prikken in deze lezing. Ja, Becky is van rijke komaf en heeft niet dezelfde hindernissen moeten overwinnen als Sasha. Toch doet dat niet echt ter zake, want Sasha werd niet duidelijk gehinderd door haar roots.

En ja, Becky’s ouders zijn een rijk, blank koppel. Maar de claim die ze op Sasha leggen, komt niet voort uit een soort van racisme of zelfs maar de behoefte om haar te redden. Ze rouwen om het verlies van hun dochter en hebben de middelen om zich te buiten te kunnen gaan aan allerhande uitspattingen om het verdriet niet te hoeven voelen. Chambers heeft dus geen dubbele bodem.

(c) Netflix

Wat overblijft is een serie met een thema dat we eigenlijk al zien terugkomen sinds films zoals The Evil Dead. Er wordt een orgaan getransplanteerd en zodra het in het lichaam van de hoofdpersoon zit, heeft het ineens een soort van eigen wil. Op zichzelf is dat een tof gegeven, maar Chambers doet er verder niet veel boeiends mee. En wat het doet, doet het vooral veel te traag.

Hoofdpersoon Sasha is niet bijzonder sympathiek en wordt eigenlijk gedragen door de mensen om haar heen. Haar charmante oom en beste vriendin Yvonne (Kyanna Simone Simpson) zorgen voor de charme en menselijke warmte. De tieners worden bijna allemaal gespeeld door jonge acteurs en actrices met relatief weinig ervaring. Ze doen het niet slecht, maar het materiaal waar ze mee moeten werken is niet zo sterk.

Zijn er positieve dingen te melden? Uma Thurman en Tony Goldwyn blinken uit als de dolende ouders. Vooral Uma lijkt al haar pijn te channelen en loopt zo gedeprimeerd rond dat je haar als kijker zijnde zou willen troosten. Goldwyn is vooral bekend van bijrollen in films als The Mechanic, The 6th Day en The Last Samurai. Hij krijgt in Chambers alle ruimte om zichzelf uit te leven als de zweverige vader. Dat levert soms scene’s op die onbedoeld hilarisch zijn.

Chambers is echt zo’n titel die je een keer tussendoor opzet wanneer je de rest van de series die je interessant vindt al hebt bekeken.

Chambers is sinds 26 april te zien op Netflix.

6 Meh