Agent Carter is terug! In het tweede seizoen van de Marvel-reeks trekt Peggy Carter naar Los Angeles om daar de misdaad te bestrijden. Jarvis is opnieuw van de partij, maar is het voor de kijkers ook de moeite om het duo te volgen naar de Westkust?

We schrijven een jaar na de gebeurtenissen van seizoen 1, met Doctor Fennhoff en zijn handlangster Dottie Underwood. Zij is nog op vrije voeten, maar de Strategic Scientific Reserve (SSR) blijft naar haar op zoek, onder leiding van Agent Jack Thompson (Chad Michael Murray). Ook Peggy Carter (Hayley Atwell) heeft nog een eitje te pellen met de jonge Russische spionne. Jammer genoeg wordt ze door Thompson naar Los Angeles gestuurd, waar Daniel Sousa (Enver Gjokaj) een nieuwe SSR-afdeling leidt. Sousa zit namelijk met de handen in het haar: tijdens een hittegolf is er een meer volledig bevroren, waarna het lichaam van een jonge vrouw werd gevonden. Het is het begin van een zoektocht die het team in contact brengt met geleerden, ambitieuze politici en Hollywood-sterren.

Agent Carter werd in het eerste seizoen gekenmerkt door een aantal elementen die ook nu weer aanwezig zijn. Eerst en vooral is er natuurlijk Hayley Atwell, de Britse actrice die met verve de titelrol op zich neemt. Als er iemand is van wie je gelooft dat ze als enige vrouw in een mannenwereld weet stand te houden, is het Atwell.

Agent Carter season 2-2

Al moet hier wel aan toegevoegd worden dat er meer vrouwelijke personages hun intrede doen. Zo lijkt er een grotere rol weggelegd voor Rose (Lesley Boone), de SSR-medewerkster die de façade van de organisatie in stand houdt. Ook Whitney Frost (Wynn Everett), in het Marvel-universum beter bekend als Madame Masque, verschijnt op het toneel. En uiteraard mogen we Anna Jarvis (Lotte Verbeek) niet vergeten, halve trouwboek van butler Edwin Jarvis en een vrouw die van wanten weet.

En ja, Mister Jarvis (James D’Arcy) zelf is ook weer van de partij. De butler van Howard Stark moet erop toezien dat het Hollywood-landgoed van zijn werkgever in prima staat is en blijft. Dat komt natuurlijk goed uit, want zo kunnen de kijkers opnieuw genieten van het heerlijke duo dat Carter en Jarvis toch wel vormen.

Agent Carter season 2 flamingo

Er is zelfs een flamingo-incident…

In de jaren 40 van de vorige eeuw was het voor vrouwen niet eenvoudig om carrière te maken. Ze moesten opboksen tegen vooroordelen en kregen amper erkenning voor hun werk. Maar ook voor zwarten was het leven allesbehalve rozengeur en maneschijn. Met de introductie van John Wilkes (Reggie Austin), een Afro-Amerikaanse geleerde en potential love interest, wordt ook die thematiek aangekaart. Daarmee balanceert Agent Carter op een slappe koord, want volgens de ene hoeft de serie helemaal geen maatschappijkritische blik te hebben, terwijl volgens de andere de reacties van de andere personages niet realistisch genoeg zijn (lees: zwarten kregen het toen veel harder te verduren dan de serie doet uitschijnen).

Agent Carter season 2 Jason Wilkes

Een laatste element dat Agent Carter kenmerkt, is hoe de serie gaandeweg de grondslag legt voor het Marvel Cinematic Universe, dat zich hoofdzakelijk in de 21e eeuw afspeelt. Captain America kwam uiteraard eerder al ter sprake en nu weten we ook waarom Tony Starks assistent Jarvis heet. Natasha – Black Widow – Romanoff zal het trainingskamp, waar Dottie de kneepjes van het vak leerde, dan weer herkennen. En de mysterieuze substantie in het Isodyne-lab doet ons wel heel erg hard denken aan zowel Gravitonium als de Monolith uit Agents of S.H.I.E.L.D..

Voor een Marvel-leek is het allemaal misschien wat moeilijk om te volgen, maar voor de fans is het altijd leuk om die connecties te zien en er verder over te speculeren. Want leek die speld nu niet heel erg op het alternatieve logo van Hydra, dat in Agents of S.H.I.E.L.D. onthuld werd…?

Alles bij elkaar zijn de vertrouwde kenmerken uit het eerste seizoen dus opnieuw op de afspraak. Enkel New York werd aan de kant geschoven voor het zonnige Hollywood, al belooft de verhaallijn opnieuw duister en mysterieus te worden.

8.0 Welkom terug

Neem een geheim agente, een Britse butler en een snuifje van de jaren 40. Voeg er wat misdaden en bovennatuurlijke elementen aan toe, en overgiet met een humor-sausje. Het tweede seizoen van Agent Carter heeft een nieuwe setting gekregen, maar verder blijft het beproefde recept bewaard.

• Personages 8.5
  • Audiovisueel 7.5
  • Sfeer 8