De Zweedse artiest Simon Stålenhag creëerde een reeks illustraties van Zweedse landschappen of kleine dorpjes gemixt met sciencefictionelementen zoals robotten, vreemde transportmiddelen of geheimzinnige wetenschappelijke gebouwen. Ontwikkelaar Nils Hintze bracht een paar jaar geleden bij uitgever Free League Publishing een tabletop RPG uit gebaseerd op deze illustraties en de setting die Stålenhag erbij bedacht heeft: Tales from the Loop. Nog wat later kwam een vervolg uit, Things from the Flood. Intussen is er zelfs al een serie van gemaakt op Amazon. Geekster dook in een zee vol nostalgie naar de jaren ‘80 die er nooit geweest zijn en testte het voor jullie uit.

Tales from the Loop en Things from the Flood

Spelontwerp: Nils Hintze
Uitgever: Fria Ligan (Free League Publishing)
Aantal spelers: 2- ?
Speelduur: one shots of meerdere sessies.

Reviewcopy gekregen via uitgever

Wat is een rollenspel

Rollenspel: Een kleine introductie

Een rollenspel is een vrij breed begrip maar het gemakkelijkst uit te leggen als “een interactief theater” waar 2 of meer spelers zich nestelen rond een tafel, in een zetel, in het park of waar men maar wil om samen een verhaal te beleven. Een van de spelers is een spelmeester die alles in de wereld beheert, van hoe de wachter aan de deur reageert tot diepe gesprekken met een geliefde. De rest van de spelers kruipt in de huid van een personage uit de wereld.

Rollenspellen kunnen gaan van diepe donkere mysteries onderzoeken tot schatten jagen of ruimtevaart overleven. Een groep spreekt meestal af welk soort spel ze willen spelen. Sommigen hebben liever iets speltechnisch intensief met veel regels, anderen zijn voorstander van drama en houden het systeem beperkt tot een enkele dobbelsteen die gerold wordt.

Allen hebben ze gemeenschappelijk dat er bepaalde waarden afgesproken zijn voor personages om zo de wereld te kunnen kaderen. Kan je over die muur springen? Is die wachter te overmeesteren? Het zorgt voor een faire afhandeling van een situatie. Rollenspelen geven een unieke spelervaring die je toelaat om gaandeweg door veel avonturen een mooi verhaal te bouwen.

Wil je meer weten? Lees dan zeker onze grote introductie.

Nét niet onze jaren ‘80

In Tales from the Loop speel je als een 10 tot 15-jarig Kind in een klein plattelandsdorpje of -stadje in Zweden (of als je wil in de VS of je eigen land) in de jaren ‘80. Het universum van Tales from the Loop lijkt zeer hard op het onze. In het core book vind je dan ook vele paragrafen die je samen met de prachtige artwork perfect in een soort nostalgie naar deze tijd onderdompelen, of je deze nu meegemaakt hebt of niet. Voor kinderen is het leven relatief eenvoudig: Er zijn nog niet zoveel tv-kanalen, iedereen kijkt naar videocassettes van films zoals Top Gun, Return of the Jedi, The Breakfast Club of Stand By Me, kinderen kunnen bijna zorgeloos rondlopen of -fietsen zolang ze maar voor het avondeten terug zijn, wie wil kan rollenspellen doen of videogames spelen op bijvoorbeeld de Commodore 64, etc. De wereld is optimistisch over de toekomst.

De technologie van dit universum heeft wél een andere evolutie gekend: vooral dankzij het gebruiken van magnetische velden en daarvan afgeleide applicaties kunnen grote transportschepen bijvoorbeeld zwevend over de wereld verplaatst worden. Daarnaast zijn er ook op het vlak van artificiële intelligentie grote sprongen gemaakt, waardoor robotten in het normale of het militaire leven ingezet konden worden. Deze technologieën kunnen natuurlijk al dan niet beschadigd opeens in je leven opduiken en voor een avontuur (of mysterie) zorgen.

Hadden jullie in jullie jeugd geen robotten om tegen de politie in te zetten? © Free League Publishing

Aan de ene kant moet je samen met een groep vrienden Stranger Things-gewijs mysteries oplossen, maar aan de andere kant moet je ook je gewone leven leiden. Je ouders kunnen zagen en begrijpen of geloven je niet altijd, je moet elke weekdag naar school, je zorgt er maar beter voor dat je op tijd in je bed ligt, en je vrije tijd wil je besteden met je vrienden. Het is ook de bedoeling dat de spelers deze “doodnormale” scènes spelen. Zonder de aanwezigheid van de Loop, een massieve deeltjesversneller waar veel inwoners van je dorpje bij werken, zou het leven helemaal onopmerkelijk zijn. Maar misschien vinden jullie op een dag een robot, een dier waarbij de hersenen deels vervangen zijn door een computerchip, een klasgenoot die zich opeens anders gedraagt of zelfs een vreemd portaal in het midden van een bos en neemt het leven een andere wending…

© Free League Publishing

Kinderen maken

Om te beginnen moet iedereen een Kind uitvinden. Je kiest een archetype (zoals computer geek, rocker of troublemaker), je naam en je leeftijd. Op basis daarvan kan je een aantal attribuutpunten (maximum 5) en vaardigheden kiezen naargelang waar je Kind goed of slecht in is. Wie veel punten in tech steekt, kan bijvoorbeeld goed met machines omgaan of rekenen, wie daarentegen veel punten in hart steekt, is beter in het leiden van je groep of het vleien en paaien van anderen.

Je wordt een Kind gebaseerd op een bepaald stereotype. © Free League Publishing

Verder kies je nog een aantal elementen die narratief heel belangrijk kunnen zijn, zoals een voorwerp waar je Kind gehecht aan is, een persoonlijk probleem, een drijfveer, je relatie met de andere spelers en NPC’s, een mentaal anker waarbij je hulp kan gaan vragen en een persoonlijke bron van trots. Als groep Kinderen bepalen jullie ook wat jullie schuilplaats is, waar je die kan vinden en hoe die eruit ziet. Ten slotte beantwoorden jullie een aantal vragen van de GM over jullie groep. De GM wordt aangespoord om al deze elementen vaak samen met jullie narratief te gebruiken.

Vederlichte regels

Zoals Vaesen en Alien is Tales from the Loop mechanisch gezien gebaseerd op de Year Zero engine. Dat betekent dat je bij skill checks naargelang je stats een aantal d6-dobbelstenen mag rollen en je minstens één zes nodig hebt om in je opzet te slagen. Als je bij een groot probleem er niet in slaagt om een succes te rollen of als je een gewone rol nog eens wil proberen, krijg je een narratief passende conditie, in dit spel gewond, uitgeput, bang of van streek. Als je al deze condities hebt én nog een conditie zou moeten krijgen, word je gebroken en zullen al je worpen tijdelijk automatisch falen.

Heel veel secties van je character sheet zijn narratief. © Free League Publishing

Veel meer ingewikkelde regels zal je in het boek niet vinden. Tales from the Loop is zelfs mechanisch nóg lichter dan de andere Year Zero-RPG’s. Je krijgt naargelang je leeftijd een aantal luck points waarmee je een mislukte rol kan herproberen zonder condities te krijgen, je kan je voorwerpen gebruiken om extra dobbelstenen te krijgen bij bepaalde checks (of problemen) of je kan éénmalig met je trots automatisch ergens in slagen. In tegenstelling tot veel andere RPG’s, zijn er geen levenspunten, geen initiative en zelfs geen echte regels voor gevechten. Alles wordt met de hulp van één dobbelsteenrol (of soms meer) narratief bepaald: of het nu een robot hacken of vechten tegen een pestkop is. Bij echt grote problemen moet je als groep in een aantal rollen slagen. De regels voor EXP en je personage verbeteren, zijn bijzonder eenvoudig en bestaan uit het beantwoorden van een aantal vragen. Omdat je personages redelijk jong zijn, kan je ten slotte niet sterven.

Things from the Flood

Zoals gezegd is er intussen ook een vervolg op Tales from the Loop uitgekomen, Things from the Flood. De hoop en verwondering van de jaren ‘80 verandert in de jaren ‘90 in pessimisme en economische malaise. Je eigen identiteit maken is moeilijker, de technologische revolutie van het voorbije decennium stopt quasi volledig en openbare diensten worden meer en meer geprivatiseerd door op winst beluste bedrijven. Daarbij komt dat het gebied rond de deeltjesversneller in jouw buurt een zware overstroming heeft meegemaakt waardoor het leven nog moeilijker wordt. Er gebeurt ook iets onverklaarbaar met de robotten en machines waardoor velen niet meer naar behoren werken, tentakels krijgen of helemaal autonoom willen zijn.

Things from the Flood zet het avontuur verder. © Free League Publishing

Things from the Flood speelt qua gameplay op quasi dezelfde manier als zijn voorganger, maar heeft dus een geëvolueerde (of misschien eerder gedevolueerde) setting. Het grootste verschil is dat je geen Kind meer speelt, maar je Kind is een Tiener geworden, met alle gevolgen vandien. Rebellie tegen autoriteit, problemen met je eigen identiteit, relaties, romantiek of seks, volwassen worden in een wereld die geen hoop biedt… Je zou het een beetje kunnen vergelijken met hoe veel tieners of jongvolwassenen van nu naar de toekomst kijken. De sfeer van Things is veel pessimistischer dan die van Tales, en je moet als groep beslissen waar je zin in hebt. Het is uiteraard wél leuk om het leven van je personages uit Tales verder te zetten. Let op, want in tegenstelling tot in Tales kunnen je personages in Things er volledig mentaal aan onderdoor gaan of zelfs sterven!

De Kinderen zijn Tieners geworden. © Free League Publishing

Nostalgische pracht

Net zoals bij de andere RPG’s van Free League Publishing, is de kwaliteit van het core book bijzonder groot. Het heeft een stevige hardcover en bevat zoals gezegd prachtige illustraties van Simon Stålenhag om je helemaal in de juiste sfeer onder te dompelen, aangevuld met die van Reine Rosenberg. Je krijgt verder zeer veel informatie over de setting, de mogelijkheid om niet in Zweden maar wel in de VS of je eigen omgeving te spelen en over hoe je je eigen Mysterie kan opbouwen als GM. Zowel Tales als Things bevat ten slotte, naast een handige gids om je eigen Mysterie te maken, vier uitgewerkte Mysteries!

tales from the loop

Heel het boek zit vol met prachtige illustraties © Free League Publishing

Zoals veel RPG’s biedt Tales from the Loop ook een starter set aan. Deze komt in een stevige doos en bevat alles wat je nodig hebt om je eerste avontuur te beleven en nog een aantal extra elementen. Om te beginnen krijg je 10 mooie d6-dobbelstenen met een symbool op de plaats van de 6. Heb je deze nodig? Nee, maar het is wel mooi meegenomen. Daarnaast krijg je een grote dubbelzijdige versie van de kaart die je in het core book kan vinden. Verder bevat deze starter set zoals je zou verwachten een verkorte versie van de regels en de setting, een vijftal voorgemaakte en uitgewerkte Kinderen en een inleidend Mysterie om je warm te maken voor het grote werk. Wanneer je op een doordeweekse dag op school aankomt, hoor je sirenes en zie je dat de toegangsdeur weggerukt is. Een van je medeleerlingen blijkt ook nog eens verdwenen te zijn… Heel soms zondigt dit avontuur aan de regels van show, don’t tell, maar een goede GM kan daar natuurlijk een mouw aan passen.

tales from the loop starter set

© Free League Publishing

Tales from the Loop en Things from the Flood

Twee dingen vallen meteen op bij Tales from the Loop: de prachtige illustraties en het feit dat het spel héél narratief is. Dankzij het prachtige werk van Simon Stålenhag beland je in een sfeer die je doet verlangen naar een tijd die er eigenlijk nooit geweest is. Aangezien het spel nog minder regels bevat dan de andere Year Zero-engine games, is Tales from the Loop echt bedoeld voor spelers en GM’s die geen zin hebben in rekenen maar wel in het beleven van een fijn narratief avontuur.

 

Geïnteresseerd in meer tabletop RPG’s van Free League Publishing?
8 Semi-nostalgisch

Tales from the Loop (en vervolg Things from the Flood) is een unieke en heel narratieve tabletop RPG gebaseerd op de nostalgie opwekkende illustraties van artiest Simon Stålenhag. Heel eenvoudige gameplay, prachtige art en een interessante setting maken dit spel tot een aanrader.

  • Gameplay 8
  • Vormgeving 10
  • Leerbaarheid 9
  • Setting/inleving 8
Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties