Negen vrijwilligers worden opgesloten in een ondergrondse bunker. Ze stelden zich kandidaat om deel te nemen aan een sociaal experiment, maar werden misleid over de aard en omstandigheden van het onderzoek. Om te ontsnappen moeten ze een gruwelijk spel spelen op leven en dood. Elke keuze heeft bijzonder verregaande gevolgen…

Zero Escape: Zero Time Dilemma
Ontwikkelaar: Chime
Uitgever: Spike Chunsoft/Aksys Games
Platform: enkel digitaal verkrijgbaar op Nintendo 3DS, PlayStation Vita & PC
Aantal Spelers: 1
Release: 28 juni 2016
Reviewexemplaar op PlayStation Vita via Aksys Games

Zero Escape

Het leek lange tijd onzeker of er ooit een derde deel ging komen in de Zero Escape-serie van regisseur Kotaro Uchikoshi (lees ook zeker ons recente interview met hem.) Dit laatste deel in een trilogie volgt op Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors uit 2009 en Virtue’s Last Reward uit 2012 en speelt zich chronologisch tussen deze twee games af. Op zich is het niet noodzakelijk de vorige games te hebben gespeeld, al zal je waarschijnlijk een deel van het verhaal en enkele verwijzingen die de personages maken niet meteen snappen.

zero escape zero time dilemma screenshot

Zero, de antagonist en mysterieuze leider van dit experiment.

Seek a way out

De Zero Escape-serie is een reeks games die een mix is tussen een visual novel (een interactief verhaal zeg maar) en een puzzel-game. Meer bepaald een escape room-game. Wie niet bekend is met het concept van een escape room, dit is een spel waar een groep mensen in een kamer wordt opgesloten. De deelnemers moeten door middel van het oplossen van puzzels en raadsels de kamer proberen te verlaten. Dit is de kern en de grote sterkte van Zero Time Dilemma. De escape rooms in deze game zijn om van te snoepen en ongetwijfeld de beste uit de Zero Escape-trilogie.

Eén van de vele puzzels die je moet oplossen in de escape rooms.

In elke escape room moet je een reeks puzzels en raadsels oplossen om te ontsnappen. Net zoals bij een point-and-click-game moet je de omgeving gronding onderzoeken, verschillende voorwerpen verzamelen en deze vaak combineren met elkaar om om bijvoorbeeld een sleutel te bekomen. Er zijn ook tal van puzzels gebaseerd op wiskunde, fysica, taal, logica, … Te veel om op te noemen. Tijdens het spelen van deze game kan je nota’s nemen in het in-game notaboekje, maar tijdens het reviewen heb ik er al snel een echt exemplaar bijgenomen en ettelijke pagina’s volgeschreven. Er is enorm veel informatie te verwerken maar het eureka-moment wanneer je eindelijke doorhebt hoe een puzzel in elkaar zit is onbeschrijfelijk. Zoek vooral niet meteen naar hints op het internet als je ergens vast zit, de voldoening die je krijgt door het helemaal zelf op te lossen is dat half uurtje geërgerd zoeken naar de juiste oplossing meer dan waard.

Tussen twee vuren

De vele escape rooms worden omkaderd door een spannend verhaal vol intrige en verraad. Want wat gebeurt er als je negen mensen opsluit in een ondergrondse bunker en hen vertelt dat de enige deur naar de uitgang pas open gaat wanneer minstens zes van hen overleden zijn? Bovendien worden de slachtoffers van dienst naast de escape rooms ook nog eens op de proef gesteld door het zogenoemde Decision Game dat de personages hartverscheurende en vaak gruwelijke dilemma’s voorschoteld. Dit Decision Game is zo gestructureerd dat de verschillende teams elkaar bekampen om minstens zes paswoorden te bemachtigen die toegang geven tot de enige uitgang naar de buitenwereld. Telkens wanneer er iemand sterft wordt er een paswoord vrijgegeven. De game zit vol met toepassingen van speltheorie zoals het prisoner’s dilemma of het Monty Hall problem.

Dit is een game waar de keuzes die je maakt weldegelijk invloed hebben op het verloop van het verhaal. In Zero Time Dilemma zijn er maar liefst 32 verchillende eindes mogelijk: zeven eindes van het verhaal, twee bonuseindes en 23 verschillende game overs. Elk van deze conlusies is anders en wordt volledig bepaald door jouw manier van spelen en de keuzes die je gemaakt hebt.

Multiversum

In Zero Time Dilemma heb je naast Zero, de leider en puppet master van dit bizarre spel, drie verschillende teams met elk hun eigen verhaallijn. Het C-team bestaat uit Carlos, Akane en Junpei. In hun verhaal komen we meer te weten over deze personages en wat er gebeurde in 999. D-team onderzoekt de gebeurtenissen van Virtue’s Last Reward aan de hand van conversaties tussen Diana, Phi en Sigma. Tenslotte hebben we het Q-team met de nieuwe personages QEric en Mira. Deze drie teams bevinden zich in drie verschillende delen van de bunker en hebben geen direct contact met elkaar. Nochtans hebben de acties en keuzes die ze maken wel een invloed op elkaars lot. Onze personages krijgen om de 90 minuten een serum toegediend via hun armband waardoor ze het bewustzijn verliezen en ook elke herinnering van het voorbije anderhalf uur verloren gaat. Ze worden telkens wakker op een andere locatie in de bunker.

Het multiversum van Zero Time Dilemma.

Al jouw keuzes en het verloop van de verhaallijn worden bijgehouden in een flowchartZero Time Dilemma onderschrijft de theorie van de veel-werelden-interpretatie: dat alle mogelijke alternatieve geschiedenissen en toekomsten reëel zijn en dat een tijdlijn niet één vast gegeven is waarin alle gebeurtenissen zich maar op één manier voltrekken, maar dat bij iedere gebeurtenis deze splitst in meerdere alternatieve tijdlijnen die elk een mogelijke uitkomst van die gebeurtenis bevatten. Bij iedere keuze in het Decision Game is er dus het potentieel van meer dan één uitkomst en de mogelijkheid dat iedere uitkomst een nieuw, parallell universum creëert.

Al gauw zal je de mogelijkheid hebben om terug te gaan naar bepaalde momenten in deze tijdlijnen en te kiezen voor één van de andere mogelijke opties. Op die manier kan je de verschillende scenarios naast elkaar leggen en zo meerdere eindes van het verhaal bekomen. Klinkt verwarrend? Dat is het eigenlijk ook, maar laat je hier in het begin niet door afschrikken. Al snel zal het één en ander duidelijk worden en voor je het weet begin je de puzzelstukjes in elkaar te passen. Zo zal je bijvoorbeeld hints ontdekken in de ene tijdlijn die je kan gebruiken in de andere.

Poppenspel

Waar de voice acting (in zowel Engels als Japans) en de muziek van hoge kwaliteit zijn, kan niet hetzelfde gezegd worden van de animaties in deze game. De personages bewegen als houten poppen en er is geen enkele vorm van lip-syncing aanwezig. Waar een game zoals Danganronpa of zelf de recente Persona-games handig gebruik maken van mooie character artwork om de emoties van de personages voor te stellen, mikt Zero Time Dilemma hoger dan het budget toelaat. Door alles te animeren met 3D-modellen, maar dat dan zonder motion capture, krijg je een houterig gedirigeerd poppenspel dat deze game zeker geen eer aandoet.

Over de nieuwe, meer westerse art style werd ook volop gediscussieerd in de aanloop naar de release. Uiteindelijk bleek dit echter allemaal nog mee te vallen en doet het niets af van de kwaliteit van de game. Ook is het jammer dat er weinig replay value is, al is dat natuurlijk eigen aan het genre.

Zero Time Dilemma zal niet voor iedereen geschikt zijn, maar fans van visual novels mogen deze zeker niet missen. Ook wie houdt van een spannend, psychologisch verhaal vol slimme en inventieve puzzels zal hier zeker aan zijn trekken komen. Met de release op Steam lijkt deze serie eindelijk zijn weg naar het grote publiek te hebben gevonden. Hopelijk krijgen ook de twee andere games in deze trilogie een nieuw leven en het succes dat ze ongetwijfeld verdienen.

Zero Escape: Zero Time Dilemma

7 mooie afsluiter

Een sterk verhaal en uitstekende puzzels maken van Zero Time Dilemma één van de beste visual novels van de laatste jaren. Dit is een game waar de keuzes die je maakt weldegelijk invloed hebben op het verloop van het verhaal, met verschillende eindes tot gevolg. Alleen jammer van de wat klungelige animaties.

• verhaal 9
  • vormgeving 5
  • audio 7