We gaan er niet over zeveren: ongeacht onze leeftijd hebben we allemaal al wel eens naar een aflevering van Scooby Doo gekeken. Een mysterie oplossen, het monster van de week ontmaskeren en massa’s Scooby Snacks verorberen, dat was de essentie van de serie en het is deze essentie die Ally Steven Severi in zijn kaartspel Yikes! heeft proberen vatten.

Yikes! is een snel kaartspel voor twee spelers vanaf acht jaar. In dit spel proberen beide spelers de geheime identiteit van de tegenstander te achterhalen door middel van clues. Ieder personage heeft immers een ontzettende afkeer van een van de voorwerpen die op de clue-kaarten worden afgebeeld. De mummie heeft een hekel aan vuur, de vampier kan geen knoflook verdragen en de detective… is om de een of andere reden doodsbang van sokpoppen.
Tussen beide spelers in ligt een rijtje van drie clues, waarvan de spelers er beurtelings eentje moeten nemen en het rijtje dan aanvullen tot drie kaarten. Maar pas op: je mag geen clue nemen waar een voorwerp op staat waar je personage bevreesd voor is. Als je dat niet kan, moet je twee extra kaarten aan het rijtje toevoegen, maar geef je je tegenstander natuurlijk een bijzonder duidelijke hint dat je kan ontmaskerd worden door een van de drie clues die er al lagen. Bepaalde aanwijzingen hebben ook een secundair effect. Sommige laten je een vraag stellen die je tegenstander naar waarheid moet beantwoorden, andere laten je piepen naar de bovenste kaarten van het personagedeck, waardoor je weet welk personage je tegenstander al zeker nièt heeft.

Yikes Gameplay

Tijdens je beurt mag je ook, in plaats van een clue te nemen of er kaarten bij te leggen, je tegenstander proberen te ontmaskeren door hem een van je eigen clues te geven. Als hij die niet mag aannemen, heb je hem ontmaskerd en krijg je een punt, in dit spel vertegenwoordigd door candy bars. Als je verkeerd gokt, krijgt je tegenstander je clue èn een candy bar. Je kan ook een candy bar verdienen door acht verschillende clues in je bezit te hebben. Als je weet dat er maar negen verschillende personages zijn, snap je dat dat uitermate zelden zal voorkomen. De speler die als eerste vijf candy bars weet te verzamelen, wint het spel.

Deductiespelletjes staan garant voor veel plezier, en daar vormt Yikes! geen uitzondering op. Het is alleen bijzonder jammer dat slechts twee spelers het spel kunnen spelen. Een snel kaartspelletje kan een bijzonder leuke partygame zijn, een duel-spel kan een uitdaging zijn waarin twee spelers een hele tijd mentaal met elkaar wedijveren en tot het uiterste gaan. Yikes! valt helaas een beetje tussen de twee in, hoewel dat geenszins afbreuk doet aan de entertainmentwaarde van het spel.

Vormgeving

Zoals je al gemerkt hebt, moet je de inspiratiebron voor Yikes! niet te ver gaan zoeken: zaterdagochtendcartoons! Dat zorgt voor een nostalgisch gevoel als je ziet dat de reporter wel heel erg op Velma lijkt, de robot op Bender van Futurama en de politieman op Jorgen von Strangle van Fairly Odd Parents. De illustraties zien er leuk uit, maar de kaartjes zelf hadden wellicht een klein beetje steviger gemogen. Dat Yikes! in een bijzonder compact doosje zit en daardoor ontzettend makkelijk vervoerbaar is, is wat ons betreft een ontzettend pluspunt.

Yikes! Personages

Leerbaarheid

De spelregels van Yikes! heb je in no time doorgrond. De bijgeleverde spelregels zijn summier en het spreekt boekdelen over het sterke, kernachtige concept van het spel dat je ook absoluut niet meer dan dat nodig hebt. Dankzij de vlotte leerbaarheid, het aanlokkelijke thema en de eenvoudige gameplay, is Yikes! eigenlijk een heel geschikt spel om kleine kinderen wat te laten oefenen in logisch nadenken en deductie.

Opstelling

Zoals gezegd is Yikes! een snel kaartspel: er gaat dus slechts een minimale voorbereiding vooraf aan het spel. Iedere speler trekt een van de negen geheime identiteitskaarten en houdt die bedekt. Vervolgens worden er drie clues tussen beide spelers ingelegd, waarnaast de stapels met de resterende clues en de ongebruikte geheime identiteiten worden geplaatst. Het spel is snel klaar gezet en neemt nauwelijks plaats in beslag.

Yikes! cover

7.3 Ruh-Roh!

Yikes is een leuk deductiespel met een interessant thema, dat helaas een beetje lijdt onder het feit dat je het maar met twee kan spelen. Dat hoeft geen probleem te zijn, als de gameplay iets meer om het lijf gehad zou hebben. Snelle kaartspellen spelen we toch altijd graag met een groep. Dat gezegd zijnde is het concept behoorlijk origineel en hebben we plots een onweerstaanbare drang om Scooby Doo te gaan kijken...

• Gameplay 5.5
  • Vormgeving 7
  • Leerbaarheid 8.5