Xenoblade Chronicles X: al wat je mag verwachten van deze JRPG

1

Xenoblade Chronicles X, de directe opvolger van het meesterwerk Xenoblade op de Wii (en recent ook New Nintendo 3DS), kwam recent uit in Japan. Wij, arme westerlingen, moeten nog voor onbepaalde tijd op onze edele kin kloppen maar daarmee zijn de verwachtingen niet minder, integendeel. De oorspronkelijke Xeno (want zo kort ik hem graag af) kon al rekenen op onvoorwaardelijke liefde. Xeno is per slot van rekening pas in onze contreien beland na een zware petitie-actie. Dat het personage Shulk nu in de laatste Smash Bros. verzeild is geraakt, is dus zeker geen toeval.  Toon deze fanaten een vervolg hierop, inclusief mecha’s en het lijkt alvast een winnend recept. Als trouwe dienaar voel ik me dan ook verplicht die goesting te laten toenemen tot afschuwelijk ongezonde proporties. Hieronder dus een kleine samenvatting van al wat je mag verwachten in deze J-RPG, en, geloof ons vrij, dat is nog maar het puntje van de ijsberg.

Als het woord mecha in de eerste alinea al niet duidelijk genoeg was, dit verhaal vind overduidelijk plaats in een Sci-Fi setting. Het start allemaal met de oorlog tussen twee alien rassen. Deze hebben -toevallig- besloten te komen vechten naast de aarde en de mensheid deelt mee in de klappen. De aanhoudende aanvallen en verwoesting dwingen de mensheid te vluchtten aan boord van twee Ark Ships –lees collosale schepen waar een hele stad in past-. Een van deze schepen, de White Whale om precies te zijn, heeft 0.0 geluk en wordt na 2 jaar vluchten gegrepen door de aliens. Hierdoor crasht het op de onbekende planeet Mira waar het dan Neo Los Angeles sticht. Net op dat ogenblik start het verhaal van Xenoblade Chronicles X. Niet alle inzittenden en grondstoffen van het schip zijn teruggevonden na de crash. Onze naamloze protagonist ontwaakt na onbepaalde tijd uit zijn cryopod door het toedoen van Elma, zijn vrouwelijke lotsgenoot. Samen met andere overlevenden, overwegend militair, is het tijd om samen te werken en de rest van de pods te zoeken alsook de planeet te verkennen. Met aliens dat je dood willen en het lokaal fauna dat even vriendelijk lijkt dringt de tijd voor de mens. (Als het scenario je enorm doet denken aan Phantasy Star Online mag je gerust zijn, dat doet het bij mij ook.)

Xenoblade X aliensBad alien race!

Deze context is hevig aanwezig in de gameplay. Je zal met het BLADES team, want zo noemt je organisatie, effectief ook deze noodtoestand moeten oplossen. Beschermen van de stad, voedsel zoeken, onderzoek doen naar nieuwe technologie,…. Alle taken dienen simpelweg volbracht te worden. 8 verschillende Unions, werkgroepen if you will, organiseren de operaties en deze bepalen je missies. Zo focust de Companion Union zich bijvoorbeeld op overlevenden vinden terwijl het Avalanche team de tijdelijke hoofdstad Neo Los Angeles moeten verdedigen.  De objectieven zijn dan aangeduid op de gigantische kaart van deze Xeno X. Gelukkig, want volgens de makers is deze 5 keer zo groot als bij de voorganger Xenoblade! We zouden hier spreken over een wereld van maar liefst 400 km². Met maar liefst 12 000 side quests. DAJUMN.

Xenoblade X neo los angelesEcht verwelkomend ziet Neo Los Angeles er niet uit maar je roeit met de riemen die je hebt

De wereld van Mira is onderverdeel in 5 continenten, allen bereikbaar vanaf de eerste speelminuut. De continenten bezitten elk hun eigen ecosysteem, gaande van imposante bossen tot kille ijsvlakten om te eindigen bij onherbergzame vulkaanlandschappen, allen met dynamische weersomstandigheden en variaties afhankelijk van het uur van de dag (in-game). Om je te helpen bij de open omgevingen, heb je je trouwe kaart (te lezen op de Wii U tablet) en een Hopper Camera, een soort drone die je toelaat wat verderop te zien. Het is nodig, want niet alle beesten op Mira wil je kruisen, net zoals je dat in Xenoblade Chronicles ook niet echt wou.

Als het niet anders kan, moet je knokken. Het vechtsysteem is zeer gelijkaardig aan dat van Xenoblade. Deze zijn nog steeds in real time met automatische aanvallen en Arts (beetje zoals de typische MMORPG stijl). Deze speciale aanvallen doen meer schade maar kosten TP, punten die je verwerft door automatische aanvallen uit te voeren. Specieke aanvallen en nuances maken heel het combat systeem in één klap uiterst strategisch. Sommige arts doen meer schade in de rug waarna je bijvoorbeeld een vijand zijn staart kan afhakken, andere kan je opladen tot recast voor extra schade en nog andere zijn er om je team te boosten. TP is eveneens de enige manier om gevallen teamgenoten te redden, wat weer voor een twist zorgt. Later komt hier nog een overclock gear systeem bij dat je tijdelijk toelaat om Arts te spammen of deze op te sparen tot triple recast, met als gevolg massieve schade. Het beste is dat, bovenop het Arts systeem, iedereen tijdens de gevechten kan overschakelen van lange afstand aanvallen naar melee, elk met hun eigen Arts palette. Het is echt een veel uitgebreidere versie van het vechtsysteem in Xenoblade op de Wii. Maar de echte vernieuwing en eyecatcher van dit vechtsysteem zijn zonder twijfel de Dolls!

Xenoblade X battleWie de eerste xenoblade speelde herkent meteen het vechtsysteem

De Dolls zijn de mecha’s van Xeno X en zien er fan-tas-tisch uit! Niet alleen dat, maar er lijken zo goed als oneindig veel doll-combinaties. YES PLEASE. Vertrekkende vanuit drie verschillende archetypes, licht-,-medium- en zwaargewicht, kan je deze namelijk volledig naar behoeven personaliseren. Elk onderdeel van je robot kan je aanpassen en dit heeft repercussies op de statistieken en Arts pallet van je robot. Een heavy type kan veel dragen maar is dan een pak trager dan de rest en zijn Arts zullen een lange cooldown hebben. Aan jou om je eigen ding te doen, maar weet dat een robot onderhouden niet goedkoop is. Monster kunnen onderdelen van je doll kapotmaken waarna ze onherroepelijk verloren zijn. Op tijd uit het gevecht gaan is belangrijk voor de portemonnee, wat een nieuwe laag strategie en diepte aan de gevechten geeft. Het andere voordeel (en coole) aan de dolls is dat deze kunnen transformeren in voertuigen. Zo kan je de kaart wat sneller doorlopen. Op termijn kunnen deze zelfs uitgerust worden met jetpacks voor luchtgevechten !

Xenoblade X doll fight

Xenoblade X doll customDraag zorg voor je robot. Je kan alles personaliseren maar jij betaalt al er iets stuk is.

Het laatste en wellicht belangrijke aspect is het online gedeelte. Standaard kan je de wereld van Xeno X doorkruisen met een team van vier, jouw zelfgemaakte protagonist inbegrepen. In netwerk modus kan je dummies van andere spelers dowloaden en zo als team opstellen. Deze hebben alle statistieken van de oorspronkelijk avatar maar worden bestuurd door de computer. Het is nog niet duidelijk wat de winst hiervan is (buiten een specifieke build om je te helpen) maar wellicht zal je een kleine bonus krijgen als jouw avatar vaak online benut wordt. In netwerk modus kan je je ook inlijsten om een squad te vormen met 31 andere spelers. Een squad kan info en gereedschap delen/ruilen en beschikt ook over specifieke missies of squad missions. Hierin speelt iedereen apart op zijn eigen Mira maar met een gemeenschappelijk doel, zoals zoveel monsters te vernietigen, enz. Eens volbracht kan je deelnemen aan squad quests waar je ‘klassieke’ multiplayer kan doen (of niet als je niemand zou vinden) op zoek naar een uniek monster om om te leggen of iets dergelijks. Het geheel brengt onderzoekspunten op die cumuleren bij je Union score en maakt zo de cirkel rond.

Xenoblade X squad mission

Xenoblade X squad questNetwerk spelen verloopt assymetrisch tot squad quest, vanaf waar je echt online begint te spelen

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe goed dit er allemaal uit ziet en hoe hard onze redactie uitkijkt naar deze Xenoblade X Chronicles. Het mag dan geen rechtstreeks vervolg zijn of een beetje verhaal stelen bij Phantasy Star Online, het ziet er prachtig uit voor de Wii U en het dynamisch vechtssyteem (met mecha’s !!!) ziet er geweldig uit. Nooit te vroeg juichen natuurlijk, maar reken maar op een topper van formaat en stevige J-RPG om van te genieten voordat FF-XV (eindelijk) uitkomt.

Bonus

Met dank aan 許為傑 kan je de laatste japanse presentatie zien met engelse ondertitels (vergeet ze niet te activeren). Bewegende beelden!

Share.

About Author

Jason Blomme

Games games en nog eens games. Ik ben geboren met een controller in de handen en zal zo waarschijnlijk ook heengaan. En podcasts.

Reacties