XCOM 2 is één van de beste tactische games van de laatste jaren. Nu brengt Jake Solomon van Firaxis Games ons een uitbreiding van jewelste in War of the Chosen. Die is nu op pc beschikbaar en komt binnenkort ook naar de consoles. Kan de overvloed aan extra opties en nieuwe content ons tot nog een campagne verleiden? Is War of the Chosen zijn dure prijs waard? Geekster maakte zich klaar om andermaal vloekend 95%-schoten te missen en testte het voor jullie uit.

XCOM 2: War of the Chosen

Ontwikkelaar: Firaxis Games
Uitgever: 2K Games
Platform: pc, Playstation 4, Xbox One
Aantal spelers: 1
Release: 29 augustus 2017 (pc)
Reviewexemplaar op pc verkregen via uitgever.

Jager en prooi

In War of the Chosen verandert het verhaal niet, maar wordt het wel uitgebreid. Je moet nog steeds het Avatar-project tegenhouden, en de verhaalmissies zijn nog steeds dezelfde. Hier en daar zijn er nieuwe cutscènes, en sommige oude cutscènes zijn wat aangepast.

xcom 2 war of the chosen cutscenes

Er zijn een aantal nieuwe personages en cutscènes.

Nieuw in War of the Chosen zijn drie krachtige vijanden die van de Elders de opdracht hebben gekregen XCOM te dwarsbomen en de Commander terug te halen: de Chosen. Zij brengen een hele nieuwe dynamiek met zich mee en laten je meer opgejaagd voelen dan ooit. Gelukkig zijn er ook nieuwe vrienden te vinden in het verzet in de vorm van drie verschillende facties. Normaal gezien kunnen ze elkaar niet uitstaan, maar die vijandigheid wordt al (te) snel aan de kant geschoven om samen met de Commander te vechten tegen de aliens.

xcom 2 war of the chosen chosen2

Deze drie zullen je het leven zuur maken.

Zoals altijd is het échte verhaal echter dat van de beproevingen die jouw troepen moeten doorstaan in hun strijd: de groep groentjes die soms al hun schoten missen maar toch nog nét door een missie komen, de hartverscheurende beslissing om een gewonde soldaat die al heel de missie heldhaftig is geweest achter te laten of de problemen die je kan krijgen wanneer je soldaten gehersenspoeld worden. De extra verhaalmissies uit de vorige DLC’s zijn nu trouwens uitgeschakeld, maar je kan ze activeren als je wil. Alle gameplay-elementen van die uitbreidingen kan je nog steeds beleven, ook al heb je de DLC uitgeschakeld, maar je moet de DLC wel bezitten. Ten slotte zijn er wel nog een aantal leuke extra grapjes of verwijzingen naar andere XCOM-games die je vooral op de Avenger zal horen.

Een waslijst aan veranderingen

Misschien moeten we beginnen met wat er aan de ene kant niet veranderd is in War of the Chosen. Wie niet houdt van de XCOM-gameplay zal hier immers ook geen plezier uit halen. Alles is tijdens de gevechten nog steeds AP-gebaseerd en het is zoals altijd mogelijk om schoten te missen terwijl je vlak naast een alien staat. Je moet nog steeds scannen op de Geoscape, de Avenger uitbouwen en technologieën researchen. In het begin van de campagne is het zoals altijd een grote strijd tegen de tijd en voel je je vaak op het randje van de afgrond, en tegen het einde ben je nog steeds zo krachtig dat bijna niets nog een bedreiging voor je is.

Het is aan de andere kant bijna ongelofelijk hoeveel uitgebreide of nieuwe content er in deze DLC zit. Om te beginnen zijn er de drie titulaire Chosen. Deze supervijanden zullen je vaak het leven zuur maken, zowel tijdens gevechten als op de Geoscape. De Assassin houdt van stealth en kan jouw soldaten snel neerhalen, dus haar lokaliseren is vaak een prioriteit. De Hunter kan je dan weer van de andere kant van de map neerschieten (maar je krijgt wel een beurt op voorhand een waarschuwing, dus het is niet oneerlijk). Ten slotte is de Warlock een krachtige psionische strijder die de geesten van je teamleden zal aanvallen. De Chosen hebben de wereld in drie verdeeld, en je hebt dus vaak een kans om hen tegen te komen tijdens jouw missies (behalve als er Alien Rulers zijn, want gelukkig kunnen zij nooit samen in één map zitten). Wanneer je een van de Chosen tegenkomt, verandert de hele situatie en moet je vaak nieuwe prioriteiten stellen. Wie dus vond dat de gevechten in XCOM 2 na een tijdje wat té gelijkaardig waren, zal hierdoor een nieuwe uitdaging krijgen.

xcom 2 war of the chosen chosen

De Chosen proberen je zowel tijdens gevechten als op de Geoscape het leven zuur te maken.

De Chosen zijn wel gevaarlijk, maar zeker niet onsterfelijk, en ze zijn gemakkelijker om te bevechten dan de Alien Rulers (die trouwens ook iets gemakkelijker geworden zijn dankzij een aanpassing van de gevreesde Ruler Reactions). Elke Chosen heeft Nemesis system-gewijs een aantal willekeurige sterke en zwakke punten, waar je goed van op de hoogte moet zijn. Je stuurt immers bijvoorbeeld beter je grenadier niet naar een supervijand die immuun is tegen explosies, maar wanneer die laatste niet goed tegen melee kan, is een ranger een betere optie. Een Chosen uitschakelen zal je echter slechts even een beetje rust geven, want de lastigaards respawnen wanneer je terug op de Geoscape komt. Ook op de Geoscape zullen ze je tegenwerken, door bijvoorbeeld je inkomen te verlagen, zichzelf sterker te maken of andere sabotage-acties uit te voeren. Je kan hen permanent uitschakelen, maar dat zal veel tijd en moeite kosten. De beloning die je krijgt als je een van hen voorgoed kan uit de weg ruimen is wel bijzonder mooi. Wie een extra grote uitdaging wilt, laat hen tot het einde van het spel in leven.

xcom 2 war of the chosen nemesis

Elke Chosen heeft zijn of haar eigen willekeurige sterkte en zwakke punten.

Om je te helpen in je strijd tegen de Chosen, kan je beschikken over drie nieuwe hero classes. De Reaper is de ultieme verkenner en kan zelfs vijanden doden zonder uit concealment te gaan. De Skirmisher is van zijn kant heel mobiel, schitterend tegen gewone ADVENT, en beschikt over verschillende gevechtsmogelijkheden. De Templar is dan weer een psionische melee tank die uitermate geschikt is voor de frontlinie. Samen met de 6 (of 5 zonder de oude DLC) vroegere classes geven ze je nog meer tactische opties dan vroeger. Terwijl je gewone soldaten zich grotendeels op de oude manier upgraden, beschikken de hero classes voornamelijk over een aantal punten waarmee je (per promotie) nieuwe abilities kan kopen. Deze AP verdient elke soldaat voor zich, maar je bouwt ook een AP pool op die je over al je soldaten kan verdelen. De oude classes kunnen immers ook over deze AP beschikken om nieuwe skills te kopen! Een ranger met zowel blademaster als phantom of met zowel reaper als (een generfde) rapid fire? Een specialist die kan genezen én hacken? Zolang je AP hebt, is het geen enkel probleem! De tactische keuze bij promoties wordt dus verschoven naar het slim inzetten van je XCOM AP.

xcom 2 war of the chosen ap

Elke soldaat heeft zelfs de mogelijkheid om een aantal willekeurige skills aan te kopen die normaal niet bij zijn of haar class horen.

Naast ADVENT en het verzet is er vanaf nu nog een derde groep in War of the Chosen: de Lost. Deze zombie-achtige vijanden bevinden zich in de verloren steden die na de komst van ADVENT geïnfecteerd geraakt zijn. Heel sterk zijn ze niet, maar ze kunnen in grote groepen aanwezig zijn of plotseling verschijnen. Hoe kan je met je kleine groep soldaten tegen een grote groep zombies overleven? Als je hen uitschakelt met gewone schoten, krijg je je actie meteen terug! Hierdoor kan je per soldaat als ze een beetje kunnen mikken per beurt een respectabel aantal Lost doden. Hen neerschieten is één van je beste opties, want explosies trekken meer groepen Lost aan. Dat wordt allemaal extra interessant als er niet enkel Lost, maar ook ADVENT aanwezig zijn. Het zijn allemaal je vijanden, maar ze zijn elkaars vrienden niet. De Lost zullen dus ook ADVENT aanvallen en vice versa. Dit kan leiden tot heel hectische situaties, waarbij je bijvoorbeeld begint tegen ADVENT, opeens een Chosen tegenkomt en daarna allemaal omsingeld wordt door een grote groep Lost. Slimme Commanders zullen zelfs de Lost strategisch kunnen gebruiken tegen hun andere vijanden! Aan de andere kant, als je Chosen dankzij een willekeurige sterkte extra armor krijgt telkens een aanval mist, is vertrouwen op de niet zo accurate Lost om je te helpen niet dé beste optie…

xcom 2 war of the chosen lost

De Lost zijn niet sterk, maar wel talrijk.

De Chosen, de Lost en de hero classes zijn de grootste veranderingen in War of the Chosen, maar daarnaast zijn er nog een groot aantal nieuwe elementen die allemaal het spel interessanter maken, deels op mods gebaseerd zijn, en XCOM 2 meer variatie geven. Er zijn een klein aantal nieuwe missies, zoals een ADVENT commander doden voor hij ontsnapt, een gevangen teamlid bevrijden of een belegerde groep redden. Elke gewone guerilla target mission heeft nu een kans om een positieve of negatieve extra variatie te krijgen, zoals wanneer je de positie van al je vijanden kan zien of wanneer je gedwongen wordt om slechts drie soldaten op de missie te sturen. De retaliation missions zijn veel interessanter geworden dankzij de mogelijkheid op de aanwezigheid van (verrassend efficiënte) AI-verzetsstrijders. Ook de supply raids en de Avenger defense missions zijn interessanter geworden. Ten slotte zijn er een aantal nieuwe Advent, zoals een purifier met een vlammenwerper, een psionische priest en een soldaten-klonende spectre.

Meer keuzes

Op de Geoscape is de grootste verandering in War of the Chosen het terugkerende systeem van de Covert Actions. In tegenstelling tot Enemy Within spelen deze acties waarmee je ADVENT of de Chosen saboteert of XCOM sterker maakt zich voornamelijk enkel op de Geoscape af, hoewel het mogelijk is om tot een gevechtsmissie gedwongen te worden. Je moet er even twee tot drie soldaten voor missen en eventueel wat supplies of intel voor opofferen, maar de beloningen zijn het meer dan waard en je zal in principe altijd wel een Covert Action in werking hebben. Vaak krijg je een nieuwe resistance order, een willekeurige bonus waarvan je er elke maand een aantal kan activeren of wijzigen naargelang wat je nodig hebt, zoals onder meer extra resources, meer tijdswinst, betere wapens, speciale research of het saboteren van het Avatar-project.

xcom 2 war of the chosen covert action

Via Covert Actions kan je de Chosen of ADVENT lastigvallen of bonussen verdienen.

Soldaten op missie sturen is in War of the Chosen wel een moeilijkere beslissing dan voorheen, want er is een fatigue system. Je kan niet eindeloos dezelfde groep supersoldaten op missies sturen, want naargelang hoe lang een missie duurt, kunnen ze vermoeid raken. Vermoeide soldaten hebben meer kans om na een missie een negatieve eigenschap te ontwikkelen (nog zoiets nieuws!) zoals automatisch acties verspillen aan wapens herladen of in paniek slaan bij het zien van bepaalde vijanden. Sommige soldaten werken beter samen dan anderen, en je kan ze per duo laten bonden om extra voordelen in de strijd te krijgen. Door dit alles word je dus gedwongen om een grote groep soldaten te trainen en niet constant dezelfde strijders in te zetten, wat je dwingt strategisch na te denken over welke soldaten je op welke missie stuurt.

Als dat alles nog niet genoeg is, zijn er nog een heleboel kleinere aanpassingen, balance tweaks en opties die XCOM 2 beter maken en die je strategieën uit het basisspel op de proef stellen. Sword rangers zijn bijvoorbeeld beter terwijl shotguns een kleine nerf hebben moeten ondergaan. Naast de verschillende moeilijkheidsgraden heb je ook nog Second Wave-achtige extra opties om heel je campagne moeilijker of makkelijker te maken, zoals de mission timers verdubbelen, Advent meer HP geven, of zelfs Dark Events permanent maken! Er is ook een Challenge mode, waarin je met een vooraf bepaalde groep soldaten een uitdaging moet aangaan en je resultaten kan vergelijken met die van andere spelers.

xcom 2 war of the chosen bond

Goede vrienden geven elkaar extra bonussen.

Bij deze cornucopia kunnen we slechts twee negatieve zaken vinden: voor nieuwkomers is deze overvloed aan mogelijkheden ten eerste een hele boterham om te verorberen. Dat wil niet zeggen dat je als nieuwkomer War of the Chosen niet mag kopen, maar dat je best eerst misschien een campagne zonder deze uitbreiding speelt. Ten tweede zullen alle mod makers onze geliefde mods moeten updaten in de workshop om ook in War of the Chosen goed te draaien, maar gelukkig is de mod community ondertussen al goed in gang geschoten en is de mod workshop al heel interessant.

Technische verbeteringen

Op een paar nieuwe omgevingen na, is er aan de graphics niet veel veranderd. Wat wel meteen opvalt, is het feit dat het spel, zelfs op oudere computers en ondanks de 30 GB die War of the Chosen van je harde schijf eist, veel vlotter draait. Er is minder lag en de laadtijden zijn drastisch ingekort. Het is enkel jammer dat dit enkel geldt voor wie War of the Chosen heeft, aangezien het niet in het basisspel gepatched is. Op een oude pc duurt het nu in ieder geval slechts rond de 10 seconden om een missie te laden in plaats van een goede minuut, op modernere machines gebeurt het zo goed als meteen. Er zijn wel nog steeds een aantal glitches, die gelukkig eerder grappig zijn dan het spel verpesten. Jake, fix your game!

Een leuke nieuwe visuele optie in War of the Chosen is de mogelijkheid om propagandaposters te maken na bijvoorbeeld een geslaagde missie, of om een promotie te vieren of een gesneuvelde strijdmakker te vereeuwigen. Je krijgt een heleboel opties qua filters, achtergrond en houding van je soldaten, en als klap op de vuurpijl kan je deze posters dan later in de Avenger of zelfs tijdens missies op de muur zien hangen! Het is een klein, maar bijzonder fijn detail waar wij al (te?) veel tijd in hebben gestoken.

xcom 2 war of the chosen photo booth

Wij hebben al meer tijd dan we willen toegeven in de photobooth gespendeerd.

De Chosen hebben een nieuw muzikaal thema gekregen dat hun dreigende aanwezigheid op een missie meteen goed onderstreept. De voice acting is vaak nog steeds heerlijk overdreven zoals vroeger en een aantal van de nieuwe voice actors zijn zelfs acteurs uit Star Trek: TNG! Je zal je wel moeten voorbereiden op het feit dat de Chosen op elke situatie (of ze nu aanvallen of aangevallen worden, neergeschoten worden of gebombardeerd worden, gemist worden of XCOM voor de zoveelste keer tegenkomen, en nog veel meer) iets te zeggen hebben. Aan de ene kant is de variatie heel indrukwekkend, aan de andere kant wil je na een tijdje dat ze gewoon hun mond houden.

War of the Chosen: Conclusie

War of the Chosen is voor XCOM 2 wat Enemy Within was voor Enemy Unknown: een massieve uitbreiding die je veel nieuwe speelmogelijkheden bezorgt. Nieuwe vijanden, bazen, classes, missies, tactische Geoscape-keuzes, technische verbeteringen, en nog veel meer. Hierdoor is War of the Chosen ideaal voor fans, maar zal het misschien wat overweldigend overkomen voor nieuwkomers. Alles draait wel vlotter en ook de laadtijden zijn veel korter dan in het originele spel. War of the Chosen kan wat ons betreft zonder probleem op het lijstje van beste videogame-DLC’s gezet worden. Voor €40 is deze DLC zeker aan de dure kant, maar aan de andere kant krijg je er heel veel voor terug.


Geïnteresseerd in strategische games?

XCOM 2: War of the Chosen

9 Overvloedig

War of the Chosen is een ronduit schitterende uitbreiding waar liefhebbers van XCOM 2 heel blij mee zullen zijn. Zo goed als alle elementen van het basisspel zijn verbeterd of uitgebreid, en er is een heleboel nieuwe content die de dure prijs rechtvaardigt.

  • Verhaal 7
  • Vormgeving 8
  • Audio 8
  • Gameplay 10
  • Levensduur 9
Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties