Watch Dogs: Legion review – antifa na Brexit

In Watch Dogs: Legion zeggen we Chicago en San Francisco vaarwel en begeven ons naar Londen in een wel heel Brits spel. Haal de Union Jack maar boven en luister naar de verschillende accenten terwijl je rondloopt door Piccadilly Circus, op Trafalgar Square of over Tower Bridge. In plaats van de veel te serieuze en psychopatische Aiden en de sympathieke jonge hacker Marcus, krijgen we in de derde telg in deze hackersfantasie opeens een hele hoop personages: elke stadsbewoner kan je personage worden om terug te vechten tegen de fascistische bezetting van Londen. Is deze open world game de moeite waard en biedt Watch Dogs: Legion een beeld van hoe Londen er na een no-deal Brexit zou kunnen uitzien? Geekster zette een tasje thee klaar en zocht het voor jullie uit.

Ontwikkelaar: Ubisoft Toronto
Uitgever: Ubisoft
Platform: pc, PS4, Stadia, X1 / PS5 en Xbox X/S (in de toekomst)
Aantal spelers: 1 (hoofdverhaal) tot 4 (latere multiplayer-update)
Release: 29 oktober 2020 (pc, PS4, Stadia, XBox One), 10 november (XBox Series X/S), 12 november (PS5)

Reviewcopy op PS4 Pro gekregen via de uitgever.

Niet zo onrealistisch

Watch Dogs: Legion gaat over fascisme.

Nadat hackerscollectief DedSec de schuld van een zware terroristische aanslag in Londen in de schoenen wordt geschoven, wordt het publieke vijand nummer één. In een sneltempo duwt de regering nieuwe veiligheidswetten door in het parlement. Albion, een groot securitybedrijf wordt aangesteld om terug orde en rust over de hoofdstad te laten neerdalen, maar het blijkt al snel heel gewelddadig te zijn. Waar de vorige games het verlies van onze privacy en het verkopen en misbruiken van onze data door allerhande bedrijven en instellingen nog duidelijk in de verf zette, lijken die zaken hier allemaal grotendeels aanvaard te zijn. Watch Dogs: Legion gaat over fascisme. We vechten samen tegen onderdrukking en uitbuiting. Ubisoft durfde vroeger niet toe te geven dat hun games politieke boodschappen zouden bevatten, maar hier kan je er toch niet naast kijken. Toegegeven, het is nog steeds tandloze en heel gemakkelijke kritiek op een voor de hand liggende vijand zonder naar de onderliggende problemen in onze maatschappij en instituties te kijken, zoals hoe machtshebbers niet openlijk fascistisch moeten zijn om burgers (en niet-burgers) te onderdrukken. Aan de andere kant is het toch al iets meer dan de cultisten in Far Cry 5 uiteindelijk gelijk te geven.

watch dogs post brexit fascism
Het nieuwe normaal: checkpoints, nog meer gewelddadige autoriteiten en propaganda. © Ubisoft

Albion heeft bijvoorbeeld het recht verworven om dodelijk geweld te gebruiken. Het parlement is zijn macht verloren. Buitenlanders verdwijnen of worden slachtoffers van slaven- of orgaanhandelaars. Overal vliegen politiedrones en ook op straat moet je constant voorbij automatisch scannende checkpoints rijden. Alle burgers moeten verplicht een microchip in hun hoofd laten installeren waardoor ze eigenlijk bespioneerd kunnen worden. Onschuldige burgers worden voor het minste gearresteerd of met grof geweld op straat aangepakt onder het al dan niet correcte mom dat ze leden van een “terroristische” beweging zouden zijn.

Watch Dogs legion boomer redemption
De … boomers en de stille generatie redden de wereld? © Ubisoft

Watch Dogs: Legion slaagt er ook deze keer in om ons te doen nadenken over de evolutie van onze huidige maatschappij. Ook al lijken sommige elementen van het verhaal in deze post-Brexitsimulatie misschien overdreven, toch is het allemaal niet zo onrealistisch. Fascistische bewegingen hebben de laatste jaren aan populariteit gewonnen in de wereld en nog maar deze maand keurde het Britse Lagerhuis een wet goed die de toelating geeft aan politie of veiligheidsdiensten om zo goed als elke misdaad zelf te begaan. Ook de uitspraken van zogezegd neutrale journalisten of commentatoren die als vrolijke papegaaien de propaganda van de machtshebbers onkritisch herhalen, zien we tegenwoordig meer en meer.

watch dogs London by night
Londen ziet er ‘s nachts heel mooi uit. © Ubisoft

Je kan met zo goed als elke inwoner van Londen spelen.

Als leden van DedSec is het jullie taak om je naam te zuiveren en als het kan Albion ook aan te pakken. We zeggen “leden”, want je kan met zo goed als elke inwoner van Londen spelen nadat je ze rekruteert in je verzetsgroep. Mensen helpen zorgt ervoor dat ze zich misschien bij je groep zullen willen aansluiten. Inwoners of hun geliefden schade berokkenen zorgt ervoor dat je ze misschien nooit zal kunnen rekruteren. Hierdoor heeft het spel een unieke narratieve dynamiek waarbij je echt voelt dat je groep groeit of dat je deel uitmaakt van iets groters, maar dit brengt ook een probleem met zich mee.

watch dogs legion team
Onze bevrijders © Ubisoft

Omdat je geen echt hoofdpersonage hebt en er, op een paar zinnetjes in de biografie van elke speelbare inwoner of een kleine missie om hen te rekruteren na, niet diep op de personages wordt ingegaan, zit er maar weinig character development in Watch Dogs: Legion en gebruik je sommige personages zonder er zelf een emotionele band mee te vormen. De personages waarvan je nog het meeste hoort zijn de NPC’s die belangrijk zijn voor het verhaal zoals de Engelse leidster van DedSec en de heerlijk sarcastische A.I. Bagley. Scènes zoals die in Watch Dogs 2 tussen Marcus en zijn vrienden waarbij ze elkaar plagen, geheimen delen of in groep iets gaan drinken, moet je hier jammer genoeg missen. De slechteriken van dienst zijn voor een deel slechts eendimensionale personages, en het verhaal biedt jammer genoeg niet echt veel verrassingen, hoewel je ook wat gruwelscènes zal tegenkomen. De leider van Albion is bijna een mustache twirling villain op momenten. Ten slotte bevat het spel gelukkig wel een flinke dosis humor dankzij Bagley en de gekke avonturen die je jezelf kan aandoen tussen de missies.

Hoogbejaard hackers-eskader

De Londenaars brengen allemaal een aantal voordelen of nadelen mee.

Het meest unieke element aan Watch Dogs: Legion is wat de trailers en previews ons al beloofden: je kan zo goed als elke NPC rekruteren. Laat de eskaders vol (hoog)bejaarden maar aanrukken! Je kan kiezen of je met permadeath of gewoon met tijdelijke arrestaties of hospitalisaties voor de personages wil spelen. De Londenaars hebben hun eigen schema met acties die ze in de stad doen, en brengen ook allemaal een aantal voordelen of nadelen mee. Het is dan ook een goed idee om een groep diverse personages (via kleine extra missies) in te lijven.

Watch Dogs legion stealth
Met het juiste uniform kan je gemakkelijker infiltreren. © Ubisoft

Bouwvakkers hebben bijvoorbeeld hun eigen zeer handige constructiedrone waarop ze kunnen klimmen en dat ze als mobiel vliegend platform kunnen gebruiken (ideaal om collectibles te vinden of om vanop een dak een gebouw te infiltreren), terwijl een huurmoordenaar een mooi wapenarsenaal met zich meebrengt. Een drone-expert kan dan weer de drones van je tegenstanders gemakkelijker tegen hen gebruiken en een advocaat kan je gearresteerde teamleden sneller vrij krijgen. Aan de andere kant vergokken sommige personages je geld (zelfs als je niet met hen actief speelt), blijven anderen langer gewond en kunnen oude dametjes of heren niet zo goed klimmen of lopen. Bij sommigen is het feit dat ze tot een bepaalde groep behoren ook nog belangrijk. Zo kan je als dokter veel gemakkelijker in ziekenhuizen rondlopen en kijken leden van Albion niet te aandachtig als ze vanuit de verte iemand van hun privé-militie door een geheime locatie zien wandelen.

watch dogs legion construction drone
Met bepaalde drones kan je gemakkelijk bijna overal raken. © Ubisoft

Niet élke burger is uniek.

Zeker als je begint te spelen lijkt dit indrukwekkend, maar na een tijdje heb je door dat niet élke burger uniek is. Je hebt eigenlijk eerder een (best groot) aantal archetypes die aan de verschillende NPC’s toegekend zijn. Zo scanden we meerdere bouwvakkers en bleken die allemaal dezelfde vaardigheden en wapens te hebben. Toch is het fijn om met de verschillende types te spelen en bijvoorbeeld om met – hoe kan het ook anders – je bejaarde vrouw de meeste sluipmissies te doen, maar soms een hele vijandelijke groep met een gewelddadiger personage uit te schakelen.

Watch Dogs Legion clones
Heel soms is het algoritme zelfs niet echt creatief… © Ubisoft

De overige gameplay-elementen zien we (ietwat verfijnd of uitgebreid) terugkeren uit de eerste twee games. Met je smartphone hack je alles en iedereen, je gebruikt drones om te verkennen of zelfs hele gebouwen leeg te roven of missies te voltooien zonder er met je personages zelf één voet in te zetten, en je gebruikt vaak het eerste het beste voertuig dat je toevallig op straat vindt. Deze basisgameplay blijft steeds terugkomen, dus wie dat niet zo interessant vond in de andere Watch Dogs-games, zal ook hier snel alles gezien hebben. Veel van die transportmiddelen in de nabije toekomst rijden trouwens automatisch, waardoor je veel volledig lege auto’s op de weg zal tegenkomen. Je arsenaal is verder wel uitgebreid met een leuker en ietwat groter aantal verschillende drones, wapens of gadgets, maar je kan met elk personage er slechts een aantal stukken van bij je hebben. Melee-gevechten zijn iets interessanter, maar het spel is er nog steeds niet voor gemaakt. Geld wordt enkel gebruikt voor cosmetische items, wat betekent dat je er ook geen nieuwe wapens of auto’s meer mee kan kopen. Ten slotte zal je in meer missies dan in het vorige spel gedwongen worden om het met wapens uit te vechten, en is er zelfs een heus (en irritant) baasgevecht.

Watch dogs legion hacking
Je zal nog steeds veel met drones spelen en voortdurend hacken. © Ubisoft

Buiten het rekruteren van nieuwe personages is er qua gameplay na een tijdje niet veel anders dan verhaalmissies te doen.

Na de proloog kan je meteen in heel Londen ronddwalen. Buiten het rekruteren van nieuwe personages en het zoeken naar collectibles is er qua gameplay na een tijdje echter niet veel anders dan de verhaalmissies te doen. Ook bij de kleinere missies om nieuwe leden te rekruteren, kan je overigens na een tijdje zeker ook dubbelgangers tegenkomen. Er zijn een klein aantal minder boeiende minigames, maar daar blijft het bij. Wel liggen alle collectibles meestal op plaatsen waar je er niet zomaar bij kan en je op een of andere manier hogerop, onder de grond of in een zwaar bewaakt gebouw moet zien te geraken. Je moet ook in de verschillende districten van Londen Albion bestrijden door soms belachelijk makkelijke opdrachten uit te voeren, wat daarna leidt tot een meer unieke missie om heel het district te bevrijden. Jammer genoeg hebben de meeste van deze missies wel een unieke gimmick, maar duren deze vaak langer dan je zou willen. Een bevrijd district zal zich ook wel meer verzetten tegen Albion en heeft inwoners die iets gemakkelijker gerekruteerd kunnen worden.

Watch Dogs Legion Permadeath
Je kan met of zonder permadeath spelen. © Ubisoft

Virtueel Londen

Watch Dogs: Legion biedt een schitterende versie van Londen.

Ubisoft heeft al meermaals bewezen goed te zijn in virtueel toerisme, en dat is ook hier niet anders. Watch Dogs: Legion biedt een schitterende versie van Londen, en hoewel er uiteraard niet alle kleine straatjes en steegjes in zitten, kan je langs de beroemde gebouwen en plaatsen zoals Westminster Abbey, Trafalgar Square en Tower Bridge gaan en zijn de buurten van Londen ook qua stijl een weerspiegeling van de realiteit. Vooral ‘s nachts is het een plezier om langs de Thames te wandelen of doorheen de kleine straatjes te racen en de mooie reflecties van de vele lichtbronnen te zien. Bij een aantal beroemde gebouwen kan je wel enkel de buitenkant bewonderen, omdat de binnenkant van gebouwen nog steeds gereserveerd is voor plaatsen waar je een missie kan doen of er zich een vijandelijke groep bevindt. De details van de personages zijn wat je zou verwachten bij een Ubisoft open world-game: niet slecht, maar ook zeker niet spectaculair.

Watch Dogs Legion London
Tijd voor wat virtueel toerisme! © Ubisoft

The Queen’s English

Het zou financieel waarschijnlijk dodelijk geweest zijn om echt élk personage een eigen voice actor te geven.

Niet enkel heeft elk personage zijn eigen archetype qua gameplay, ook hebben ze allemaal hun eigen archetype qua voice acting. Denk aan “oude vrouw”, “jonge arbeider”, “bekakte Brit”, etc. Dit betekent dat voor alle momenten waarop een personage reageert elke voice actor een variatie op dezelfde zinnetjes heeft ingesproken, al dan niet met een accent, een paar scheldwoorden of wat dialect. Dit merk je vooral op wanneer je dezelfde soort missies met een ander personage speelt. Ook zijn de stemmen via de computer nog wat aangepast om nog meer verschillende resultaten te krijgen. Hierdoor kan het ook dat sommige leden uit je team dezelfde (soort) stem zullen hebben. Nu ja, het zou financieel waarschijnlijk dodelijk geweest zijn om echt élk personage een eigen voice actor te geven.

Watch Dogs Legion London
© Ubisoft

In Watch Dogs: Legion kan je zoals in zoveel open world-games tijdens het rijden naar verschillende radiozenders luisteren om je nog meer in de Londense sfeer onder te dompelen. Er is een collectie muziek uit verschillende genres, aangevuld met een praatzender. Jammer genoeg kwamen wij soms wel een glitch tegen waarbij de radio ineens niet meer hoorbaar was tot we heel het spel herstart hadden. Ook kan je de radio niet meer te voet beluisteren, wat het jagen op collectibles minder leuk maakt. Met de geluidsbalans zijn er overigens nog wat problemen in het spel, waardoor sommige personages soms veel luider of stiller klinken dan hun gesprekspartners en de praatradio net iets luider zou mogen. De praatradio herstart het programma waar je naar aan het luisteren bent trouwens als je toevallig even van zender of auto wisselt, waardoor je de leuke gesprekken of interviews vaak niet volledig kan horen. De cameo van Stormzy is ten slotte best leuk.

Watch Dogs: Legion – Bash the fash

Watch Dogs: Legion is niet zo licht qua toon als Watch Dogs 2 en niet zo psychopathisch als het eerste spel, maar slaagt in zijn opzet om ons mee te nemen naar een alternatief Londen van de heel nabije toekomst. Heel het spel baadt in een Britse sfeer, een soms ironische en soms doodserieuze toon en is als virtuele toerist heerlijk om je favoriete plekjes in te zoeken. Dankzij de focus op het vechten tegen fascisme moeten we als speler ook nadenken over de evolutie van onze maatschappij. Het speelbaar maken van zo goed als elk personage zorgt voor een unieke dynamiek qua gameplay, maar zorgt ervoor dat het verhaal soms diepgang mist. Als open world-game biedt het een paar zaken naast het hoofdverhaal, maar niet onnoemelijk veel. Zolang als je nieuwe personages wil rekruteren, blijf je wel missies krijgen, zij het met uiteraard wat herhaling. Over een maand zou de online mode uitkomen en in 2021 plannen de makers gratis story DLC, wat je speelduur misschien kan verlengen.

Jammer genoeg moeten we ook vermelden dat het spel nog niet volledig stabiel is. De laadtijden zijn minder lang dan in de vorige Assassin’s Creed, maar nog steeds veel langer dan bijvoorbeeld Ghosts of Tsushima. Op onze versie op de PS4 Pro kregen we vaak te maken met glitches, gaande van het verlies van de radio tot het verdwijnen van knoppen die je nodig hebt om missies te vervolledigen of crashes tijdens cutscenes (waaronder een van de meer “emotionele” cutscenes uit het spel) of gameplay waardoor we alles moesten herladen. Er komt een day-1 patch, maar indien deze niets verhelpt, zullen we onze score voor dit spel nog verlagen.

Geïnteresseerd in Watch Dogs of open world games van Ubisoft?

Onheilspellend

Watch Dogs: Legion
3 5 0 1
Watch Dogs: Legion laat je een fascistisch bewind in Londen bevechten in een leuke open world-game waarbij je met zo goed als elk personage kan spelen maar waar het verhaal uiteindelijk niet zo speciaal aanvoelt. Jammer genoeg zitten er nog irritante glitches in het spel.
3/5
0