Tegenwoordig voelen hackers zich coole voorvechters van de waarheid en inbreuk op de privacy. Kijk maar naar Anonymous, of de talloze leaks van allerlei privéfoto’s van wereldberoemde heren en (vooral) dames, die geregeld eens op het web opduiken. Wie het ook cool zou vinden om zich als hacker te kunnen uitleven zónder het risico te willen lopen om daardoor een tijdje op hotel gestuurd te worden op kosten van de staat, kan zich ook gewoon Watch Dogs 2 aanschaffen. Wij hackten heel San Francisco alvast plat om te zien of deze opvolger het beter doet dan zijn voorganger.

Watch Dogs 2

Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal
Uitgever: Ubisoft
Platform: Xbox One, PlayStation 4, Windows
Aantal spelers: 1 (online tot 4)
Release: 15 november 2016 (29 november voor Windows)

Reviewcopy op PlayStation 4, bekomen via uitgever.

In mei 2014 waren de verwachtingen hooggespannen toen Watch Dogs in de winkelrekken belandde. Spelers zouden in de huid kruipen van een hacker en zo de controle over een hele stad kunnen uitoefenen. Tot daar de mooie beloftes, want helaas slaagde ontwikkelaar en uitgever Ubisoft er niet helemaal in om de hype waar te maken en draaide het spel voor velen uit op een sisser (geen paniek, No Man’s Sky, het overkomt dus ook anderen!). Te veel glitches, repetitieve missies, een autobesturingssysteem dat allesbehalve realistisch aanvoelde… Kortweg gezegd: schitterend concept, slechte uitvoering. Maar Ubisoft weigerde de handdoek in de ring te gooien en kwam dan toch met een vervolg op de proppen. En daar is het nodige sleutelwerk aan doorgevoerd. Gelukkig maar.

Watch Dogs 2 the gang

De jolige bende waarmee je het in Watch Dogs 2 moet doen, aangenaam!

Van Chicago naar San Francisco

In deze opvolger geen Aiden Pearce meer, die Chicago digitaal probeerde plat te leggen en buiten zijn initiële uitgangspunt ‘ik haat alles en iedereen omdat mijn nichtje gestorven is nadat ik faalde in een hackopdracht’ van dezelfde diepgang voorzien werd als een bordkartonnen figuur. In plaats daarvan kruip je in Watch Dogs 2 in de huid van de jonge Marcus Holloway, en werd Chicago aan de kant geschoven om het verhaal naar San Francisco te brengen. Zo’n 4000 kilometer moet wel genoeg zijn om te ontsnappen aan de teleurstelling van het vorige deel, denken we dan. Hoe dan ook worden we terug in hetzelfde grote verhaal gekatapulteerd: hackerscollectief DedSec ziet het gevaar in van het grote overkoepelende veiligheidssysteem ctOS, dat data bijhoudt van alles en iedereen en privacy zo goed als onbestaande maakt zonder dat de bevolking het zelf goed en wel doorheeft. Die boodschap maakt het spel van in het begin al meteen vrij duidelijk, met een DedSec-filmpje dat het verraderlijke van die zogenaamde ‘big data’ extra in de verf zet. Een erg strak begin, moeten we erbij zeggen, want achterin je hoofd gaat er ongetwijfeld een stemmetje op dat enkele akelige parallellen kan trekken met de huidige échte wereld.

Maar goed, we haalden Watch Dogs 2 niet in huis voor een moraalles, maar wel voor de nodige ontspanning. In dat opzicht vormt Marcus alvast een veel toffer personage om mee te spelen dan de sombere Aiden dik twee jaar terug. Niet alleen heeft hij het coolste melee-wapen ooit (een biljartbal aan een elastieken koord, dat kan al eens hard aankomen), zijn signature taserpistool heeft ook wel zo zijn voordelen. Tel daarbij dat Marcus bovendien ook op een coole posse gelijkgestemde zielen kan terugvallen met de gemaskerde Wrench, coole chick Sitara, stille Josh en brotha Horatio, en dan weet je dat je er alvast niet alleen voor staat. Die bende leer je trouwens meteen kennen na de eerste missie, waarbij Marcus zichzelf al hackend en vechtend verwijdert uit het ctOS-systeem. Het is immers makkelijker te opereren ónder de radar.

Watch Dogs 2 gameplay

Met dank aan je smartphone ligt de hele stad al snel aan je voeten.

Naadloze multiplayerpret

Vanaf dan krijg je met Marcus een grote map van een fictieve versie van San Francisco voorgeschoteld, en kies je zelf of je meteen het grote verhaal volgt of toch bijvoorbeeld liever eerst aan wat droneraces deelneemt of andere zijmissies op je vork neemt. Ook de seamless multiplayer is een optie, want het onlinegedeelte van Watch Dogs 2 werd naadloos (duh) geïntegreerd in de singleplayer. Dat betekent dat je tijdens het verkennen van één van de vier grote delen van San Francisco plots geconfronteerd kan worden met één of andere schelm die jouw gegevens probeert te stelen, of juist met de optie om zélf digitaal in te breken in de smartphone van een concurrent – die ‘Online Invasions’ kon je ook al terugvinden op de eerste game, trouwens. Een nieuwe online spelmodus is de ‘Bounty Hunter’, waardoor je misschien toch beter twee keer nadenkt vooraleer je zomaar in het wilde weg iedereen begint om te maaien en de rogue-toer opgaat. Als een online speler nu immers voor te veel chaos begint te zorgen, krijg je niet enkel de politie maar ook enkele andere gamers achter je veren. Elkaar afmaken levert de nodige experience points op, maar je kan er ook voor kiezen om het opgejaagde wild te helpen verdedigen en ontsnappen. Een fijne toevoeging die voor de nodige afwisseling kan zorgen.

Watch Dogs 2

Geregeld kunnen er ook andere spelers opduiken in jouw San Francisco, als tegenstander of compagnon.

Handige hulpmiddeltjes

Hoe dan ook kan je sowieso wel op de nodige hulpmiddeltjes rekenen in Watch Dogs 2. Naast die biljartbal en zijn taser kan je Marcus in het DedSec HQ ook de 3D-printer laten bedienen om je van de nodige vuurkracht te voorzien. Spaar je genoeg geld bij elkaar tijdens je missies en tripjes door San Francisco, dan kan je jezelf trakteren op enkele krachtige nieuwe wapens. Niet dat je ze per se nodig zal hebben, want met je smartphone kan je ook wel al heel wat schade aanrichten (generatoren laten ontploffen, verkeerslichten compleet ontregelen of andere mensen hun smartphone laten ontploffen, om maar enkele mogelijkheden op te sommen). Ga je inderdaad voor de technologische manier van oorlogsvoering, dan beschik je naast je mobieltje ook over een handig telegeleid autootje en een drone om je omgeving te scouten en er de nodige schade aan te brengen. Eén rake trap of schot kan echter al volstaan om je trouwe compagnon uit te schakelen, dus bereid je voor om regelmatig toch zélf alsnog het veld in te trekken.

Watch Dogs 2

Met de RV Jumper raak je makkelijker op verboden terrein om er de nodige schade aan te richten.

Het àllerhandigste hulpmiddel is en blijft echter wel de NetHack Vision waarover je beschikt. Ubisoft stal het principe bij zichzelf door af te kijken van de eigen Assassin’s Creed-franchise, want ook hier krijg je een handig nieuw zicht voorgeschoteld dat je wel erg makkelijk toont waar je doelen zich bevinden, waar de meest gevaarlijke tegenstanders rondlopen en welke zaken je allemaal kan hacken om je verder te helpen tijdens je missie. Hou je van wat meer uitdaging? Dan raden we je alvast aan om van de R3-knop te blijven, en gewoon zelf je weg doorheen je opdrachten te zoeken en de AI (die overigens best goed in elkaar zit) te verschalken.

Viva vooruitgang

Wie zich wil uitleven in een open world game die de nodige inhoud heeft, een vlotte gameplay, een heel arsenaal aan coole en handige wapens, de nodige dosis humor en heel wat onlineplezier, die doet er goed aan om Watch Dogs 2 in huis te halen – of op het kerstlijstje te zetten. Het eerste spel liet velen op hun honger zitten door net iets te veel tekortkomingen te tellen, maar de opvolger heeft duidelijk uit die fouten geleerd en weet wél te overtuigen. Bien joué, Ubisoft, want met Marcus Holloway San Francisco onder handen nemen is één van de leukere dingen die we dit najaar al op ons gamepalmares mochten bijschrijven. Zijn er dan geen negatieve punten te bespeuren? Tuurlijk wel.

De besturing van alle voertuigen kan nog een pak beter, want momenteel komt dat nogal lachwekkend over (daar had het eerste spel ook al de nodige last mee), soms kan er al een beetje repetitiviteit toeslaan tijdens de missies en het is wat tegenstrijdig dat je tijdens het verkennen van de stad iedereen zou kunnen afknallen en bestelen als je dat wil, maar die foutjes willen we gerust nog wel met de mantel der liefde bedekken. In Watch Dogs 3 zullen ze ongetwijfeld wel verholpen zijn.

Watch dogs 2 bij Bol.com

8 Hackerdjie

Watch Dogs was twee jaar terug geen absolute stinker, maar Ubisoft wist de hype toch net niet waar te maken door de (vele) tekortkomingen die de game kende. Net daarom leek een tweede game zich niet meteen op te dringen, maar Ubisoft volhardde en herlanceerde de coole gedachte die achter het spel zat richting een veel betere versie. Als het goed is, mag het ook gezegd worden. Een goeie game met de nodige dosis humor (Aiden Pearce was een toch net iets te grote zuurpruim om goed te zijn), voldoende online spelplezier en een boel wapens en mogelijkheden om alles en iedereen een hack te zetten (ja, dat was opnieuw een woordgrapje), meer moeten wij niet hebben om ons enkele uren te kunnen bezighouden op een druilerige eindejaarsdag.

• Vormgeving 7
  • Audio 7
  • Gameplay 8