Waarom de Switch Nintendo’s laatste console wordt

0

Sinds 13 januari weten we meer over de Nintendo Switch en zijn lancering op 3 maart. Het is een belangrijk moment voor Nintendo, één die de toekomst van het bedrijf serieus kan veranderen. Jammer genoeg kon de presentatie van vorige vrijdag mij niet overtuigen dat de Switch het succes zal worden dat nodig zal zijn om Nintendo in de consolemarkt te houden.

Nu ik een paar dagen tijd heb gehad om de toevloed aan Switch-nieuws te verwerken, blijf ik met een vreemd gevoel zitten. Het gevoel dat hardware meer en meer een hinderpaal wordt voor waar het bij Nintendo echt om gaat: de software. Begrijp me niet verkeerd, als hevige Nintendo-fan kijk ook ik enorm uit naar de Switch. Ik heb al een pre-order geplaatst voor zowel de console als voor de limited edition van Breath of the Wild. Maar tegelijk kan ik mij niet van het gevoel ontdoen dat wat Nintendo aankondigde voor het eerste jaar van zijn nieuwe console onvoldoende gaat zijn voor de gemiddelde consument. Tenzij Nintendo zorgt voor enkele verrassingen vrees ik dat er te veel obstakels het succes van de Switch in de weg staan.

De prijs

Eerst en vooral is de Switch te duur. Vooral in Europa, waar de console €329 gaat kosten, zal dit een serieus struikelblok vormen. Want niet alleen is dit meer dan de €299 die je moet neertellen voor een PlayStation 4, het is gewoon veel te duur voor het publiek dat Nintendo moet aantrekken: de jonge consument die nu op de 3DS speelt en die uiteindelijk de overstap zal moeten maken. Reden van die hoge prijs is ongetwijfeld de in mijn ogen overbodige technologie die in de Joy Con-controllers verscholen zit. Is een complexe haptic feedback en een infraroodcamera die objecten scant echt nodig? Dat gecombineerd met een ingebouwde accelerometer en gyroscoop zorgt ervoor dat één enkele Joy Con afzonderlijk verkocht zal worden voor maar liefst €49. Andere accessoires zijn ook aan de prijzige kant: €75 voor een set Joy Cons, €65 voor een Pro Controller en €30 voor een Joy Con-grip met ingebouwde oplader (Inderdaad, de standaard grip die bij de console zit, kan je niet gebruiken voor het opladen van de controllers). Op deze manier wordt het ook onmogelijk om een controller te bundelen met een game, wat voor enkele leuke custom controllers had kunnen zorgen.

De focus bij de reveal zat zo strak, maar tijdens de afgelopen presentatie begon Nintendo opeens over hoe de Switch letterlijk bijna alles moet kunnen. En dat vertaalt zich dus in de prijs. Ik geloof dan ook dat Nintendo beter deze extra snufjes had weggelaten om zo te kunnen lanceren aan een prijs van €249.

1-2-switch nintendo mini games

Ook bij de prijs van de games stel ik mij serieus wat vragen. Games zoals ARMS of een remaster van Skyrim zouden verkocht worden aan €60, maar nog onbegrijpelijker is het feit dat de “game” 1-2-Switch  die als we mogen afgaan op de ervaringen van spelers op het preview event niets meer is dan een verzameling oppervlakkige minigames – afzonderlijk wordt aangeboden aan maar liefst €50. Waarom dit niet gewoon bundelen met de console zoals Wii Sports of Nintendo Land? Als Nintendo hoopt dat deze game een hype gaat veroorzaken zoals de Wii-games dat deden, waarom het dan niet koppelen aan de aankoop van de console? Trouwens twijfel ik aan het potentieel van 1-2-Switch. Het concept is niet duidelijk genoeg en heeft geen universele aantrekkingskracht zoals “tennis spelen met een Wiimote” dat had. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat er voor het eerst betaald zal moeten worden om online te spelen op een Nintendo-console.

De games

Maar het grootste probleem van allemaal is toch nog altijd het feit dat Nintendo er opnieuw niet in slaagt om genoeg software klaar te hebben voor de lancering. Dit moest de console gaan worden die overspoeld werd met games van Nintendo zelf, nu ze zich volledig kunnen concentreren op één enkel systeem. Wat we echter krijgen, is een lancering met minder games dan de Wii U, en buiten Breath of the Wild lijkt er niks de moeite tot de release van Splatoon 2 in de zomer. Bovendien komt de nieuwe Zelda-game op dezelfde dag ook uit op Wii U. Er komen ongetwijfeld een paar goede games aan, maar de meeste zullen niet beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, zoals Super Mario Odyssey en Xenoblade Chronicles 2. Zoals gewoonlijk blijven ook third parties afwezig buiten enkele ports van games die je letterlijk al op ieder ander platform kan kopen en dan nog tegen een lagere prijs. Er is simpelweg niks nieuws onder de zon en het doet gewoon te veel denken aan iedere andere lancering van een Nintendo-console in de afgelopen jaren. Terwijl het deze keer écht wel meer moest zijn. Misschien had het toch beter geweest om de lancering van de Switch uit te stellen tot het najaar om dan met een hele set stevige launch games naar buiten te kunnen komen.

Voor Japan is het probleem dan nog eens dat Links avonturen daar al een tijdje niet meer zoveel volk trekken. Daar is het wachten tot de opvolger van Splatoon om iets te hebben dat consoles kan verkopen. Bovendien zal het in het land van de rijzende zon sowieso wachten zijn op een Pokémon– of Monster Hunter-game om de grote massa aan te spreken.

Technologische barrières

Ook zijn er opnieuw enkele technologische barrières die in mijn opzicht een serieuze hinderpaal kunnen betekenen. Zo wordt de batterijduur van de Switch op 2,5 tot 6 uur geschat, afhankelijk van het soort game dat er gespeeld wordt. Voor Breath of the Wild zou dit alvast 2,5 uur draadloos spelen betekenen. Dat is… niet zo lang. Lichtpuntje: je kan de Switch opladen via USB type C dus je kan hem in principe aansluiten op een powerbank of opladen in de auto via de aansteker. Maar toch, dit is wel héél weinig voor een console die er prat op gaat ook een handheld te zijn.

Tweede pijnpunt is het gebrek aan opslagcapaciteit. Het interne geheugen van de Switch bedraagt slechts 32GB. De Wii U, die in 2012 op de markt kwam, had reeds 32GB. Voor een bedrijf dat zijn consumenten wil pushen om meer en meer digitaal te kopen via de eShop is het toch raar om zo’n beperkt geheugen te voorzien. Je kan de Switch uiteraard net zoals de 3DS voorzien van een SD-kaart voor meer geheugen, maar in tegenstelling tot de 3DS zijn games voor de Switch al gauw 10GB groot. Dat kan dus al snel een dure grap worden.

Life after Switch?

tim cook apple shigeru miyamoto tezuka spelen super mario run

Wat betekent dit nu concreet? Voorlopig is het natuurlijk afwachten. Misschien ben ik fout en wordt de Switch toch vanaf dag één een groot succes. Ik hoop het alvast van harte. Maar als het niet zo is en als blijkt dat de toekomstige games op smartphones een veelvoud aan inkomsten genereren voor Nintendo, waarom dan nog al die energie in een console stoppen? Of waarom nog überhaupt een console op de markt brengen? De traditionele games van Nintendo zoals Breath of the Wild of Super Mario Odyssey kunnen perfect op andere consoles zoals de PlayStation 4. En net zoals het een paar jaar geleden onmogelijk leek dat Nintendo ooit games ging uitbrengen op de iPhone van Apple lijkt het nu nog onwaarschijnlijk dat er een Legend of Zelda-game op een zeg maar Playstation 5 zal verschijnen. Nochtans voorspel ik dat dit ooit zal gebeuren.

Het kalf is nog niet verdronken

Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat de Switch enkele prachtgames kan opleveren en nog altijd meer dan de moeite waard kan zijn. Breath of the Wild ziet er fantastisch uit. Super Mario Odyssey lijkt terug te gaan naar de gloriedagen van games als Super Mario 64. Splatoon 2 zou wel eens een grote hit kunnen worden dankzij de local multiplayer die een handheld kan bieden. Als Nintendo er bovendien voor kan zorgen dat bijvoorbeeld een Pokémon Stars of Monster Hunter 5 op het platform belandt, dan kan dat samen met Dragon Quest XI voor een grote boost in Japan zorgen.

Maar hoe je het ook draait of keert, voorlopig lijkt het erop dat Nintendo geen mainstream hit klaar heeft om hier een nieuwe Wii van te maken. Het bedrijf lijkt ondanks de vele hervormingen nog altijd moeite te hebben om genoeg games op de markt te brengen. Switch is vooral een console voor Nintendo-fans en met deze line-up en aan deze prijs lijkt het meer en meer op een Wii U part deux.

Share.

About Author

Yves Doutreligne

Probeert wanhopig Nintendo te begrijpen. Heeft een chronische hekel aan Digimon. Staat constant op het punt om geblokkeerd te worden op Twitter.

Reacties