World of Warcraft, het zal zoeken zijn naar menig gameliefhebber die nog niet van dit legendarische spel heeft gehoord. De nummer 1 MMO van de wereld bestaat ondertussen reeds 10 jaar en heeft een bomvolle geschiedenis. Doorheen de 5 expansies beleefden miljoenen spelers van alle leeftijden een geweldig avontuur,vriendschappen werden gecreëerd, legendarische verhalen met de guild worden nog steeds gekoesterd en meer dan eens werd er een koppel gevormd. Misschien speelde jij World of Warcraft nog tijdens de vanilla-periode, het spel voor de eerste expansie? Met Legion, de meest recente expansie van Azeroth, toont Blizzard aan dat het nog heel wat in zijn mars heeft.

World Of Warcraft: Legion

Ontwikkelaar: Blizzard Entertainment
Uitgever: Blizzard Entertainment
Platform: PC
Aantal spelers: 1
Release: 30 augustus 2016

Reviewcopy op pc, bekomen via de uitgever.

Demon’tastisch

Laten we eerst heel even met de lore beginnen, beschouw het als een crash-course in het huidige WoW-verhaal.
Gul’Dan is de huidige slechterik. Deze evil warlock werd tot leven gebracht door bad guy Archimonde van de vorige expansie: Warlords of Draenor. Tijdens het laatste gevecht van WoD werd Archimonde vernietigd en grijpt Gul’Dan de macht. In Legion besluit hij om een portaal naar een alternatieve dimensie te openen en zo een volledige demoneninvasie te openen over de hele wereld van Azeroth, zomaar. Hoog tijd dus voor de miljoenen helden van Azeroth om hun wereld te verdedigen van een verzekerde vernietiging, dit onder leiding van Khadgar, een van de sleutelfiguren van WoD. Hij ondersteunt jou en heeft een kritieke rol doorheen de campagnemissies.

Maak kennis met mijn knotsgekke Gnome Warlock!

In alle eerlijkheid: als gretige World of Warcraft-fan vind ik de ganse lore enorm rommelig, doorheen de expansies zijn er al meerdere verhaallijnen geweest die parallel aan elkaar liepen en uiteindelijk niets betekenden. Het is uiteraard niet makkelijk om meer dan 10 jaar nieuwe verhaallijnen te blijven schrijven. Blizzard probeert de verhaallijn van Legion terug duidelijk te maken voor zijn spelers door de talrijke cutscenes, echter zal er slechts een beperkt aantal spelers zich iets aantrekken van het verhaal.

Ben je geïnteresseerd in meer diepgaande lore van World of Warcraft? Dan verwijzen we je graag door naar volgende pagina.

The Broken Isles

Deze laatste expansie speelt zich af op een nieuw continent dat zich bevindt in The Great Sea, tussen de oorspronkelijke Eastern Kingdoms en Kalimdor. Het is misschien wel vreemd dat er plotseling een nieuw continent verschijnt op de kaart van Azeroth, echter volgens de lore is de nieuwe landmassa ontstaan omdat Gul’dan het land deed rijzen uit de oceaan.

De kaart van The Broken Isles

De kaart van The Broken Isles

The Broken Isles bestaan uit 5 zone’s en de hoofdstad Dalaran. Dalaran bestond reeds in de expansie Wrath of The Lich King. Aangezien deze hoofdstad een zwevende stad is kan deze door magie verplaatst worden naar The Broken Isles. Begrijpen wie begrijpen kan. De nieuwe zones zijn stuk voor stuk uniek en prachtig, gaande van de bossen van Aszune naar de adembenemende bergen van Highmountain. Blizzard is heer en meester in world design. Iedere zone zit propvol met unieke landschappen, gebouwen, de gekende grotten en meer. Het doet denken aan toen spelers zich voor het eerst door de zones in het oorspronkelijke World of Warcraft navigeerden. Hoewel het toen grafisch minder indrukwekkend was, zal je als speler iedere uithoek willen ontdekken, er zit immers énorm veel variatie in alle zones. Daar waar je op het ene moment in een mooi grasveld zit, kan je na het overbruggen van een gigantische ravijn belanden in een slagveld waar de lokale faction vecht tegen de demonen. Bovendien kan je nu zélf bepalen welke zone je eerst wilt ontdekken, in het oude systeem had iedere zone zijn eigen level-range. (bv 100 tot 102, 102 tot 104 etc.). Voor deze expansie bestaat er level-scaling over alle zone’s, simpelweg betekent dit dat alle vijanden, quests en beloningen zich aanpassen aan jouw huidige level. Een eenvoudig systeem maar werkt prima. Het grootste voordeel was dat bij de lancering van deze expansie de gehele playerbase mooi verspreid was over alle gebieden.

Meerdere quests hebben cutscenes

Meerdere quests hebben cutscenes

Ook grafisch zijn er weer verbeteringen. Sedert de oorspronkelijke World of Warcraft zijn er grote sprongen gemaakt in de optimalisatie en vernieuwing van de achterliggende technologie. Met deze expansie werd de focus gelegd op de animaties en visuele effecten bij het casten van spreuken. Deze kregen een broodnodige vernieuwing en zien er nu veel vloeiender uit.

De soundtrack ten slotte is zoals te verwachten, uitstekend. Het team van muzikanten is sterk in het schrijven van muziek die zeer goed samengaat met de omgeving. Al gaat de muziek na een aantal uren wel uit, de meeste die-hard WoW’ers hebben immers honderden uren speeltijd. Na een tijdje gaan de deuntjes uiteraard wel saai worden en verkies je je eigen muziek.

Jagen op demonen

Een nieuwe expansie betekent ook een nieuw maximaal level, vanaf nu kunnen je helden level 110 worden. Jammer genoeg heeft Blizzard géén nieuwe spells of talenten ontworpen voor level 110. Ter compensatie hebben de ontwikkelaars alle classes opnieuw gebalanceerd en een heleboel spells herwerkt. Zo moest iedere speler terug een beetje zijn karakter opnieuw leren spelen. Naast de klassieke spells en talents zijn er nu ook de Honor talents, deze extra vaardigheden kan je enkel vrijspelen en gebruiken in Player Versus Player-matches. Het nieuwe systeem zorgt alvast voor een leuke progressie, al blijft PvP niet zo goed gebalanceerd.De vaardigheden die je enkel kan gebruiken in PVP

Ook een nieuwe Class is bespeelbaar, vanaf nu kan iedere speler die Legion bezit een Demon Hunter creëren. Het moet gezegd worden dat de Demon Hunter echt als een unieke klasse aanvoelt, voornamelijke vanwege de erg goede mobiliteit. Zo heb je voor het eerst een karakter met een soort van dubbele sprong én kan je glijden waardoor je grote afstanden kan overbruggen. Momenteel kan je Demon Hunter spelen als tank of DPS.

Belofte maakt schuld

Content, het sleutelwoord waarmee World of Warcraft al jaren geplaagd is. Hoewel de wereld van Azeroth gigantisch is en er duizenden quests zijn bleef de, terechte, klacht dat de vorige expansie Warlords of Draenor te weinig late-game content had. Eenmaal je het maximale level bereikt, wat voor een gemiddelde speler tussen de 8 en 14 uur zal duren, voorziet iedere expansie nieuwe zaken om zijn spelers mee zoet te houden. In het verleden waren dit vaak extra dungeonsreputation, pets & mounts die je kon verzamelen.. Maar het voornaamste waren 2 grote koepels: raids en player versus player. Raids zijn een soort van dungeons, met vele sterkere bazen die je met grotere groepen slechts één maal per week kan uitvoeren. Het is niet ongebruikelijk dat guilds (groepen van spelers onder eenzelfde clan) wekenlang bezig zijn met het verslaan van alle bazen en nadien moeten zij alles opnieuw doen of wachten op nieuwe raids. Hier lag het probleem, de tijd tussen het uitbrengen van een nieuwe raid duurde bij ieder expansie steeds langer en hierdoor begon de passie voor WoW bij meer en meer spelers uit te doven. Wat leidde tot een dalend aantal betalende klanten.

De Class Hall van Warlock bevind zich op een komeet in de ruimte

De Class Hall van Warlock bevindt zich op een komeet in de ruimte

Het is daarom dat Blizzard aankondigde dat ze bij Legion op content zouden focussen, deze belofte zijn ze gelukkig ook nagekomen. Allereerst zijn er méér dungeons die je kan aanvallen. Om een grotere moeilijkheid (en beloning) te voorzien, creëerde Blizzard de Mythic Keystone. Door dit item te dragen kan je een dungeon op een steeds moeilijker niveau blijven spelen (bovenop de klassieke moeilijkheidsniveau’s normal, heroic en mythic). Je begint dan op Mythic +1, eenmaal je deze succesvol beëindigt ga je door op niveau Mythic+2 enz.

Het is een geweldige ervaring, je merkt de verhoogde moeilijkheid en moet steeds beter spelen. De beloning is zeer goede gear, al ligt de echte voldoening erin om het record van jouw server te breken uiteraard. Ook wordt er gewerkt op het verkleinen van de tijd tussen iedere raid, momenteel zijn er 3 raids aangekondigd, met ieder zo’n 3-4 maand tussen elkaar.

De nieuwe World Quests zorgt ervoor dat er steeds nieuwe quests zijn

De grootste vernieuwing en veruit mijn favoriete zijn de World Quests. World quests zijn quests die over de Broken Isles tevoorschijn komen, steeds voor een beperkte tijd. Deze quests kunnen PVP-zones vormen, laten je als groep samenwerken om een sterke vijand te doden of laten je vanop een draak een kamp aanvallen. De variëteit ligt hoog, maar het belangrijkste is dat de wereld constant vol staat met dingen om te doen. Zelfs al ben je op maximaal level. World Quests kunnen allerlei beloningen geven: goud, goede gear, materiaal om mee te craften, andere bonussen én Artifact Power.

Het artefact wapen

Hoewel je nog steeds gear verzamelt om jouw held sterker te maken, speel je doorheen de volledige expansie met slechts één wapen. Een indrukwekkend artifact weapon, uniek hieraan is dat dit wapen zijn eigen soort van tech-tree heeft en om jouw bestaande vaardigheden te verbeteren moet je Artifact Power verzamelen. Dit kan vrijwel over de hele wereld verzameld worden; als beloning van quests en World Quests, of in de honderden schatten verspreid over The Broken Isles. Het artefact wapen is een welgekomen toevoeging aan het spel en hierdoor krijg je nog een extra reden om de wereld volledig te ontdekken, Artifact Power is immers een gegeerd goed.

Het artefact wapen verbeter je doorheen de ganse expansie

De artifact punten besteden doe je dan weer in jouw class hall, de laatste grote nieuwigheid in Legion. Class Halls zijn unieke omgevingen waar enkel karakters van dezelfde klasse mogen binnengaan. Beschouw het als een soort van Garissons uit de vorige expansie, maar dan minder eenzaam. In deze hub, kan je troepen op missies sturen, upgrades kopen en veel meer. Alle Class Halls geven je een uniek gevoel omdat ze ieder volledig verschillend zijn. Zo krijgen Warlocks een soort van komeet die zich in de buitenaardse nether bevindt, Warriors daarentegen krijgen epische grote hallen.

Nog geen zwanenzang

World of Warcraft is ondertussen al meer dan 12 jaar oud en doorheen de jaren verloor het al enkele miljoenen subscribers, uiteraard geen grote verassing. Al blijft WoW nog veruit de grootste en meest winstgevende MMO die er bestaat. Het lijkt een titanenklus om goede en originele content te verzinnen voor een wereld die reeds verzadigd is met allerlei omgevingen, quests, verhaallijnen en meer.

Iedere zone in Legion is gevarieerd

Iedere zone in Legion is divers

Toch is Legion in sneltempo op weg om een van mijn favoriete expansies te worden, à la niveau van Wrath of the Lich King. De omgevingen en variaties zijn prachtig en allerlei nieuwe systemen zorgen ervoor dat er stééds iets te doen valt. Er is immers altijd wel een World Quest waar je kan aan verder werken, of liever allerlei dungeons aanvallen in de Mythic keystone-modus?

De Underbelly onder Dalanar is een free-for-all PVP-zone

De Underbelly onder Dalanan is een free-for-all PVP-zone

Blizzard beloofde content en minder herhaling, het is niet te voorspellen of zij deze belofte doorheen de ganse expansie zullen nakomen, maar de eerste signalen zitten goed. Veel dungeons, veel activiteiten en kortere downtime tussen raids.

Ben je een vroegere WoW-speler of nog een groentje? Zonder twijfel kan ik aanraden om nog eens een poging te wagen. Legion stelt niet teleur en het maakt ons alleen nog maar enthousiaster voor de toekomst!

8 Goed

Legion is een van dé beste World Of Warcraft-expansies die Blizzard heeft uitgebracht mét boordevol content en allerlei nieuwigheden. Het lijkt dat World of Warcraft nog steeds heel wat jaren tegoed heeft!

• Vormgeving 7
  • Audio 8
  • Gameplay 8