The Dwarves is een tactische RPG gebaseerd op de gelijknamige boeken van Duitse auteur Markus Heitz. Met een tactische pauzeknop moet je in dit spel telkens vier personages besturen bij gevechten. Tijdens de pauze kies je welke skills ze gebruiken en probeer je zo te winnen tegen een enorme overmacht aan vijanden. Net als in de boeken leer je door de loop van de game andere personages kennen die je team versterken. Welk personage je inschakelt op welk moment zal cruciaal zijn als je het Veilige Land wil redden van de legers van Nôd’Onn.

The Dwarves

Ontwikkelaar: King Art Games, THQ Nordic
Uitgever: EuroVideo Medien GmbH
Platform: PS4, Xbox One, pc, Mac, Linux
Aantal spelers: 1
Release: 1 december 2016
Getest op pc.

The Dwarves Markus Heitz Tungdil Boindil Andokai

Het Veilige Land zit vol gevaren

Deze game is dus gebaseerd op de fantasieboeken van Markus Heitz, Die Zwerge, in België bekend als De Dwergen. De boeken vertellen het verhaal van Tungdil. Volgens de achterflap van het eerste boek is hij “de meest tot de verbeelding sprekende dwerg sinds Tolkiens Gimli.”
Tungdil is een inwoner van Girdlegard (Het Veilige Land), dat omringd is door het Dode Land. Tussen het veilige en dode land zijn er gebergtes, waar de dwergen wonen. Die hebben tussen de bergen poorten gebouwd om indringers uit het dode land buiten te houden. De dwergen bewaken die poorten al eeuwenlang.

De dwergen zijn verdeeld onder vijf clans. Tungdil heeft echter geen clan. Als wees is hij opgegroeid bij een magus, tot hij op een missie gestuurd wordt door zijn pleegvader. Al snel ontmoet hij Boïndil en Boendal, twee dwergenkrijgers met een passie voor jagen op orcs. Intussen is het Dode Land stilaan binnen aan het dringen en lopen legers van Orcs en Alfen (donkere, kwaadaardige elfen), door het Veilige Land en verwoesten ze dorpen. De drie dwergen raken al snel in een missie verzeild om Girdlegard te redden. Het wordt een reis vol gevechten, verraad en spanning.

Zoals de naam doet vermoeden treden de dwergen op de voorgrond in dit verhaal. De boeken leggen er de nadruk op dat die altijd aan de zijlijn staan van verhalen. In fantasy spelen dwergen dikwijls een belangrijke rol, maar ze zijn nooit de grote helden. (De Hobbit is dan weer een uitzondering op die regel.) De boeken geven de dwergen hun eigen god, Vraccas, hun eigen tradities, stijlen, en uitspraken die hun wereld zo veel charme en karakter geeft.

Klein maar dapper

Het spel is een actie-RPG waarin je tot 15 personages in je team kan hebben. Tijdens combat mag je tot 4 teamleden kiezen die zullen vechten. Elk partylid heeft zijn eigen unieke aanvallen die je tactisch kan inzetten om situaties te overwinnen. Tactiek is een must in deze game, want gewoonlijk vecht je tegen enorme aantallen vijanden. In de boeken zijn de dwergen enorm taaie vechters, en worden ze bijgestaan door enkele andere krachtige personages. Die zijn allemaal te vinden in de game, en met de juiste combinatie aan teamleden op de juiste plaats kan je enorme schade aanrichten.

The Dwarves Markus Heitz Boendal

De grootste vijand in het tactisch vechten is helaas de camera. Tijdens combat is de camera koppig gecentreerd op je geselecteerde personage. Je kan de camera draaien en in/uitzoomen, maar je kan niet vrij bewegen over het slagveld. Tijdens sommige gevechten stoort dit niet enorm, maar anderen zijn erg groot en bevatten verschillende obstakels die je zicht belemmeren als je personage net op de verkeerde plaats staat.

De redding is dan de tactische pauzeknop, wat ook een enorm belangrijk aspect van de combat is. Gezien je vier personages moet besturen en dikwijls tegen aantallen van 100+ monsters vecht, is je beste optie om te pauzeren. Je kan dan voor elk personage kiezen waar ze zich positioneren, wie ze aanvallen, of welke aanval ze gebruiken. Sommige personages kunnen letterlijk midden in een grote groep vijanden springen en in het rond beginnen te zwaaien met hun wapen, terwijl anderen hen kunnen verdoven, vergiftigen of laten weglopen uit angst.

The Dwarves Markus Heitz Giandallin

Beperkte fantasie

De combat is leuk, en later in de game vaak een uitdaging. Na elk gevecht krijgt elk teamlid experience (niet enkel diegene waar je mee speelde) en elk personage heeft skills die je vrijspeelt door hun level te laten stijgen. The Dwarves gaat hier minder diep in dan andere RPG’s. Er zijn geen skill trees om door te gaan, gewoonlijk heb je 2 skills om uit te kiezen. Naar het einde toe heeft elk personage slechts 5 skills, naar eigen mening nogal aan de lage kant. Het geeft wel veel voldoening om met Andôkai een groep vijanden naar alle kanten te laten vliegen, of om Tungdil te gebruiken om ze van een afgrond te stoten.

De vijandelijke AI was soms een teleurstelling. Vaak was het een optie om mijn personages allemaal naar de andere kant van het slagveld te sturen, om daar hun wonden eventjes te laten genezen. Op die momenten stonden de vijanden geduldig te wachten tot ik terug binnen hun bereik was om verder te vechten.

Veel manieren om je personage uit te bouwen zijn er niet. Je kan geen wapens of uitrustingen kiezen, je kan elk personage 1 potion of talisman toewijzen aan het begin van een gevecht en daar blijft het bij. The Dwarves is niet zo uitgebreid als het zou kunnen zijn op dat vlak, maar de aanvallen die je kunt kiezen zijn wel telkens logisch voor het personage. De armor en wapens die ze hebben, zijn ook trouw aan hoe ze in het boek beschreven werden.

The Dwarves Markus Heitz Furgas

Groots verhaal van een klein volk

Het verhaal is waar de kracht van de game ligt. Het is een zeer trouwe adaptatie van het bronmateriaal. Een grote drempel voor dit soort games is om het verhaal te vertellen zoals in het boek gebeurt. In een game verwerken hoe een nuance beschreven wordt in een boek is een moeilijke opgave. The Dwarves lost dat op door een verteller te gebruiken. Die geeft beschrijvingen van plaatsen die je bereikt, of van kleine details die niet in een dialoog kunnen zitten. Dat helpt je om je in de personages te verplaatsen, voornamelijk in dat van Tungdil, en maakt de wereld net iets levendiger. Tijdens je reizen en de combat hebben je personages ook kleine onderlinge dialogen. Die zijn rechtstreeks uit de boeken geplukt, en blazen de personages extra leven in. Tijdens mijn playthrough heb ik enkele keren luidop moeten lachen met de grappen, dreigementen en opmerkingen die ze soms maakten. Dat wordt bijgestaan door de uitstekende voice acting in de game.

The Dwarves Markus Heitz Tungdil

De game verwerkt een boek van 600 pagina’s tot tien uur speeltijd, wat veel korter is dan ik verwachtte. Er werd dus hevig gesnoeid in het bronmateriaal, maar alle belangrijke verhaallijnen zitten er wel in. Mijn voornaamste teleurstelling is dat ik graag nog enkele uren besteed had aan het verkennen van de wereld en zijn personages.

Het Veilige Land is volledig te verkennen in de game. Het is geen open wereld, maar er is een kaart waar je tussen verschillende punten kunt reizen. Bij de meeste hiervan krijg je een klein beetje uitleg van de verteller of een klein stukje dialoog tussen personages. Dat is ook het enige geval waar van het boek wordt afgeweken. Er zijn enkele sidequests en een paar keuzes die je kunt maken, die niet rechtstreeks uit het boek geplukt zijn.

The Dwarves Overworld Map Markus Heitz Tungdil

Zo kwam ik bijvoorbeeld in het begin van mijn sessie een gezin tegen dat mij onderdak bood voor de nacht. Bij mijn vertrek hoorde ik dat ze zich zorgen maakten over geruchten van orc-invasies. Ik kon kiezen of ik hen zou aanraden te blijven of naar een stad te trekken voor veiligheid. Enkele uren later kwam ik terug op die plaats, en hun huis was afgebrand. Mijn personage was opgelucht dat hij hen naar de stad gestuurd had.

De toevoeging van die keuzes is een leuke extra, en geeft je een reden tot een tweede speelsessie. Verwacht echter niet dat je keuzes het grote verhaal zullen beïnvloeden. Mensen die het boek al kennen, zullen weinig nieuwe informatie krijgen, maar het verhaal werd met zorg behandeld en het eindproduct is dan ook van hoge kwaliteit.

Naast het verhaal was de muziek ook een pluspunt. Er zit net genoeg variatie in om niet te vervelen, en slaagt er telkens in om mij de spanning van de gevechten te laten voelen.

The Dwarves Tungdil Markus Heitz

Grafisch is de game heel mooi, de omgevingen zitten steeds vol met interessante zaken om naar te kijken. Vaak wou ik dat ik de camera eens vrij door de kaart kon laten gaan om alles van dichtbij te inspecteren. Soms zijn er wel kleine grafische glitches, maar de aandacht voor detail doet je die al snel vergeten.

Niet voor iedereen

The Dwarves is een game die uitblinkt op sommige vlakken, maar op andere dan weer steken laat vallen. Wie een game zoekt met diepgaande RPG mechanics en talloze mogelijkheden en keuzes die het verhaal beïnvloeden zoekt best nog verder. Wie echter een game zoekt met een cool verhaal, een rijke mythologie, boeiende personages en leuke, uitdagende combat is wel aan het juiste adres. Vooral fans van de boeken zullen ervan genieten om hun favoriete personages te kunnen besturen en de legers van Nôd’onn een kopje kleiner te maken. Nu enkel nog hopen dat King Art Games zin heeft om de volgende vier boeken ook dezelfde behandeling te geven, want ik krijg er maar geen genoeg van om samen met Boïndil en Boendal op varkensneuzen en langoren te mogen jagen.

Voor Vraccas!

The Dwarves Tungdil Boindil Boendal Markus Heitz

The Dwarves bij bol.com

The Dwarves

6 Leuk

The Dwarves is een game die een geweldig verhaal heeft dat ondersteund wordt door fantastische voice acting en animaties. De gameplay zelf is minder goed uitgewerkt, en het gebrek aan mogelijkheden om je personages aan te passen halen de kwaliteit naar beneden. De camera is vaak je ergste vijand. Fans van de boeken zullen hun plezier uit de game halen, maar mensen die nieuw zijn bij de franchise houden het best nog bij de boeken.

• Verhaal 9
  • Vormgeving 7
  • Audio 8