Sword Art Online: Hollow Realization (preview)

0

Op 15 april werd ik op de trein naar Parijs gezet door Bandai Namco om een kijkje te gaan nemen bij hun komende RPG-producties. De uitgever heeft een behoorlijk aantal licenties in handen ook en laat dit graag zien. In dit artikel gaan we dieper in op de derde videogame-adaptatie van Sword Art Online – Hollow Realization. De relatief jonge serie wist zich in geen tijd populair te maken maar de spellen hebben de weg naar het succes nog niet gevonden. De nieuwste episode belichaamt de sfeer van de anime wel goed, maar het spelsysteem kan nog wat aandacht gebruiken.

Een uniek verhaal op de Sword Art Origin-server

Na een korte presentatie door producer Yosuke Futami en vooral zijn vertaler komen we te weten dat deze nieuwe Hollow Realization enkel de setting van de franchise overneemt en een eigen scenario heeft. Kirito blijft wel, zoals in vorige spellen, het centrale personage. De pitch is dat hij een mysterieus bericht krijgt om opnieuw in te loggen op de nieuwe SAO: Origin-server. Daar ontmoet hij nieuwe gezichten, maar treft hij ook oude bekenden aan, zoals Asuna. Alles zou onder toezicht van anime-auteur Reki Kawahara gebeuren, al moet de man zelf ook nog frisse ideeën hebben natuurlijk. Wel krijg je het hele spel lang de originele Japanse stemacteurs, een stevige plus voor de fans. Toch kan je een eigen avatar maken in de character creator en zo zelf ietwat centraal staan in het verhaal.

Na de presentatie is het mogelijk wat hands-ongevoel te krijgen met het spel. SAO – Hollow Realization is een RPG met een stevige MMO coating. De interface ziet er wat uit als Final Fantasy XIV, maar verder gaat die vergelijking niet. Producer Yosuke Futami gaf in een korte vragensessie ook toe dat FFXIV en voorganger Final Fantasy XI invloed hebben gehad op dit spel. Tijdens de korte sessietijd die we hadden, konden we wat in een bos ravotten en de besturing ontdekken. In het begin zijn mogelijke acties overweldigend, maar al gauw valt op dat voor deze demo 90 procent van je vaardigheden buffs zijn. De aanvalsvaardigheden limiteren zich tot vier speciale acties en een standaard combo-aanval. Al heel wat minder indrukwekkend.

Overweldigende maar simpele besturing

De paar gevechten die we dan konden doen, waren vermoedelijk niet representatief van het eindproduct. Als ze dat wel zijn, is dat eindproduct behoorlijk saai. De monsters zijn te zwak, het is voldoende dat je een hoop passieve bonussen activeren en dezelfde combo steeds blijft herhalen. Je teamgenoten houden je ook constant op maximale hp, dus is er geen greintje challenge of strategie te bespeuren. Geraakt worden op zich is ook al een hele klus. Je kan zo goed als altijd dodgen en de aanvallen zijn voorspelbaar. Je gaat dus van monster tot monster – die overigens de heel stereotiepe killer bees en vleesetende planten zijn – tot de tijd verstreken is. In de beperkte menu’s kunnen we van wapen veranderen en kiezen tussen een zwaard, een rapier of een greatsword, maar buiten statistieken verandert dit weinig aan het spelsysteem.

De omgeving was ook niet altijd dat, al was het niet zo erg als in dat andere Bandai Namco-game Tales of Zestiria. Een kleurrijk palet wordt gehanteerd en er is toch wat detail in de omgevingen, ondanks soms zeer slechte textures. Het geheel komt wat uit het PS3-era maar niets dat het potentieel spelplezier zou kunnen verstoren. Samengevat was de ervaring zowat gelijk aan de vorige episode. Het vechtsysteem blijft simplistisch maar probeert een MMO te emuleren, wat uiteindelijk de atmosfeer van de saga ten goede komt. Alleen is het opletten dat het op termijn niet te simpel blijft en dat het de speler geboeid houdt tot het volgende stukje verhaal.

De afgewerkte versie van Hollow Realization zal de sfeer afmaken door online speelbaar te zijn met een kleine groep: vier echte spelers, die elk vergezeld worden door een support partner. Deze spelsessies vinden plaats buiten het verhaal maar zijn een leuke toevoeging. De klasse die je zal kiezen in het begin beinvloedt dan je rol in deze teams met de klassieke tank, healer en andere rollen.

Conclusie

We houden een oogje in het zeil, maar vermoedelijk zal dit enkel fans van de serie aanspreken. Het valt te zien hoe diepgaand het skillsysteem verder is en hoe het online-aspect zal werken voor missies. De graphics hebben nog wat werk nodig, maar een visuele maatstaf zal het niet zijn. De atmosfeer lijkt wel al goed te zitten en we zijn benieuwd of het unieke verhaal zijn effect zal hebben.

Sword Art Online – Hollow Realization zal bij ons verkrijgbaar zijn vanaf herfst 2016 op PC, PS4 en Xbox ONE