In veel actiegames rep je je van gevecht naar gevecht, en eenmaal je de Italiaanse maffia hebt uitgemoord, zitten jouw gedachten al lang niet meer bij die Oostblok oorlogscriminelen die je een level voordien de nek hebt omgedraaid. De lijken blijven echter liggen, als een levenloze getuigenis van je moreel verachtelijke daden, klaar om gevonden te worden door de politie. Door een kort belletje met de Cleaner, hoef je je hier echter allemaal geen zorgen over te maken.

Serial Cleaner

Ontwikkelaar: iFun4all S.A.
Uitgever: Curve Digital
Platform: Playstation 4, Xbox One, PC
Aantal spelers: 1
Release:  14 juli
Reviewcopy zelf gekocht

That’s thirty minutes away. I’ll be there in ten

De Cleaner kun je misschien het beste vergelijken met Harvey Keitel’s personage Winston Wolfe uit Pulp Fiction. Hij is de man die je inhuurt om de lijken te verbergen, het rokende geweer te stelen en de bloedvlekken op te poetsen. Alleen is deze man nog iets sneller en efficiënter dan de koffie slurpende Wolf. Er mogen nog zoveel smerissen rondlopen, de Cleaner krijgt de klus klaar in recordtijd.

Wanneer hij niet bezig is met karkassen in zijn auto te sleuren, zit hij thuis met zijn bejaarde moeder naar worstelaars op TV te kijken. Het verhaal wordt je grotendeels verteld aan de telefoon, gesprekken met je moeder, flarden radio, tv en de krant. Je kunt het perfect negeren, maar door het gebrek aan andere personages voel je toch een beetje mee met de Cleaner en zijn moeder.

Normaal bestaat zijn cliënteel vooral uit gangsters en klein gespuis. Door zijn gokschulden is hij echter gedwongen om ook klusjes aan te nemen van een ware psychopaat. Hierdoor raakt hij verstrikt in een gevaarlijk spel waarbij zijn leven en dat van zijn moeder in de balans hangen.

Bloedvlekken uit kledij verwijderen? Vraag raad aan tante Kaat!

Serial Cleaner is een topdown sluipspel, waarin het je doel is om lijken te dumpen, bewijsmateriaal te stelen en bloed op te kuisen. Hiervoor heb je geen wapens gekregen. Het enige wat je kunt doen om de agenten uit de weg te krijgen, is hen opsluiten, afleiden met funky beats of in kasten of bosjes duiken. Eenmaal je in hun gezichtsveld bent, zullen ze er alles aan doen om je neer te knuppelen of af te knallen.

Je zult heel vaak gearresteerd worden door de agenten, en dus vaak opnieuw mogen beginnen aan een level. Hoe oneerlijk het ook mag lijken soms, uiteindelijk is het wel altijd jouw schuld. De agenten hebben allemaal enorm eenvoudige patronen die je onder de knie moet krijgen. Natuurlijk krijg je wel een paar extra snufjes om de ongewapende Cleaner toch een voordeel te geven. Met je Cleaner-vision kun je namelijk alles op de kaart zien. Naast een algemeen overzicht krijg je ook een overzicht door de eenvoudige kleurencodes. Rode zaken zijn je doelen: lijken, bewijsmateriaal en dump-plekken. Blauwe voorwerpen zijn verstopplaatsen en binnenwegjes. Ten slotte staan gele objecten voor beweegbare zaken zoals auto’s, containers, deuren, banken. Uiteraard zijn er ook overal bloedplassen, en deze moet je met je zwabber opkuisen. Voor sommige levels is het voldoende om een derde op te kuisen terwijl je tegen het einde toe minstens 90% moet reinigen. Het doel is natuurlijk om 100% van het bloed te laten verdwijnen.

BANG, en het vuil is weg!

Naast je hoofdmissie vind je in elk van de twintig levels een collectible terug. Tien hiervan zijn kostuums, en de andere tien zijn bonuslevels. Elk van deze zaken moet je maar één keer vinden. Je hoeft er zelfs het level niet voor uit te spelen. Dikke pluim aan de makers om ons niet elke keer de collectible opnieuw te laten halen wanneer je faalt.

Deze bonuslevels en kostuums zijn allemaal gebaseerd rond tien iconische films van de jaren zeventig. Zo zal ik als tipje van de sluier verklappen dat één van de levels gebaseerd is op Monthy Python & The Holy Grail. Hierin moet je onder andere de verschillende lichaamsdelen van The Black Knight verzamelen, de heilige handgranaat vinden, en de lichamen laten verdwijnen door ze te voederen aan de Killer Rabbit of Caerbannog.

De extra’s stoppen hier trouwens niet. In elk level kun je ook één van de twintig uitdagingen aangaan, zoals het spel zonder Cleaner-vision spelen of bezopen zijn (in-game, al ben je natuurlijk zelf ook vrij om wat pintjes naar binnen te kappen).

Het was, achteraf gezien, toch geen vleeswonde

Leuk behangpapier, funky tunes en wat onafgewerkte hoekjes

Serial Cleaner ziet en voelt echt uniek aan. De grafische retrostijl komt amper voor in videogames en zal bij sommigen doen denken aan This Is The Police. Daarnaast heeft de soundtrack echt enorm catchy liedjes die perfect zijn om af te spelen tijdens het opruimen van de lijken.

Qua minpunten heb ik hier niet zoveel op aan te merken. Na een tijdje wordt de moeilijkheidsgraad enorm hoog getrokken, maar de aanhouder wint. Het is vooral bij de bonuscontracten dat je soms je controller tegen de muur wilt gooien.

De AI is niet al te snugger. Dat is niet perse slecht. Een voorspelbare AI is dan ook van vitaal belang bij een spel zoals deze. Aangezien je geen offensieve capaciteiten hebt, moet je namelijk zo goed mogelijk de AI manipuleren door hen te gidsen naar waar jij hen wilt. Ten slotte is het soms door het topdown perspectief niet altijd mogelijk om te zien waar een deur precies staat. Gedurende de negen uur waarin ik het verhaal en de bonusmissies uitspeelde (en de platinum binnenhaalde, als ik zo bescheiden mag opscheppen), is het spel twee keer gecrasht door iets te enthousiast tussen binnenwegen te reizen.

9 Opgeblonken

Voor een luttele vijftien euro krijg je dertig prachtig getekende levels met verslavend simpele gameplay, leuke knipogen naar filmklassiekers en een funky soundtrack. Als je fan bent van de Hotline Miami games en Party Hard is deze titel echt geknipt voor jou. Deze titel is enorm vermakelijk en gemakkelijk om 100% te vervolledigen. Laat je niet tegenhouden door de kleine gebreken.

• Vormgeving 8
  • Audio 7
  • Gameplay 9