Het laatste echte gouden tijdperk van de videogame werd gekenmerkt door de glorieperiode van Sony’s PS2. Op deze titaan verscheen een paar van de beste platformers sinds het genre in Mario 64 de sprong naar 3D nam. Zo zette Naughty Dog in 2001 Jak & Daxter op de wereld en kregen we een jaar later het cell shaded dievenavontuur Sly Cooper. Voorbodes voor het knotsgekke Ratchet & Clank, een platformer van Insomniac Games die, naast in het rond springen, ook het betere knalwerk in de mix introduceerde. Nu, 14 jaar en een karrenvracht avonturen later, maken de olijke buidelrat en zijn robotcompagnon hun debuut op het witte doek. Het ideale moment voor een reboot, met andere woorden.

“No problem, see you in the next reboot”

Het spel begint in de cel van ieders favoriete superheld Kapitein Qwark, die in deze game de rol van de verteller op zich neemt. Dat de arrogante groengekladde spierbundel het daarbij niet altijd even nauw met de waarheid neemt wordt al snel duidelijk. Zo wordt zijn versie van Ratchets verhaal met een gigantische zombie-T-Rex door een medegevangene afgedaan als larie en apekool, waarop hij toegeeft het verhaal uit zijn duim te hebben gezogen. De humor zit als vanouds heel goed, al worden er soms iets te veel moppen gemaakt over het feit dat de game een reboot is en dat er ook een film aankomt.

Verhaalgewijs is alles vrij eenvoudig. Als Ratchet, die als hulpje op een woestijnplaneet werkt, zich bij de rangen van de Space Rangers wil aansluiten, wordt hij genadeloos afgekeurd. Gelukkig duurt het niet lang vooraleer een kleine robot, Clank genaamd, op zijn planeet landt in een poging te ontsnappen aan de schurken uit deze game. De twee slaan de handen in elkaar en vertrekken op een episch avontuur die hen langs talloze planeten en verschillende kleurrijke personages zal brengen. Het verhaal is bijna hetzelfde als het origineel, maar door de nieuwe verteller en een paar leuke twists doorheen de film voelt het nog steeds fris aan.

Letterlijke Blasts to the Past

De formule van de Ratchet & Clank-franchise kennen we al langer dan vandaag. De mix van simpele platform-gameplay en knallende combat met knotsgekke wapens blijft behouden, en de belangrijkste verhaallijn is doorspekt met allerlei boeiende side quests. Ook al volgt deze reboot de vertrouwde formule, toch krijg je heel wat episch wapentuig in de knuisten geduwd. De Groovitron laat alle vijanden dansen, en de vuilgebekte, one-liners spuiende robot Mr. Zurkon maakt zijn opwachting om aan je zijde dood en verwoesting te zaaien. Dan heb je ook nog andere exotische schietijzers zoals de Proton Drum, een bal die continu schokgolven schiet. Onze absolute favoriet blijft echter de Pixelizer. Deze shotgun verandert vijanden in pixels en geeft het spel echt een vernietigende retro-touch.

Naast de ‘gewone’ wapens zijn er ook tal van werktuigen te vinden in het spel. Zo heb je onder andere de jetpack, gliding boots, een hacking tool, enzovoort. Hun gebruik is hetzelfde als in het originele spel, maar is hierdoor niet minder fijn. De uitrustingen zorgen voor wat verschillende gameplay of bijkomende puzzels maar zorgen er ook voor dat je op vroegere planeten nieuwe wegen kan inslaan op zoek naar gouden bouten of anderen. Ook op dit vlak blijft het spel dus trouw aan de franchise door niet enkel je dodelijk arsenaal voor verbetering vatbaar te maken.

Deze titel biedt ook, zoals in latere episodes van Ratchet & Clank, de mogelijkheid je arsenaal verder te verbeteren door herhaaldelijk gebruik. Nieuw deze keer is de toevoeging van speciale kristallen die je toelaten upgrades te kopen en een lichte card collecting game. Als je van deze laatste een volledige set hebt, krijg je een permanente extra bonus voor je personages of wapens. Om het grootste en meest gewelddadige wapen, de RYNO (Rip You a New One) vrij te spelen moet je drie sets van drie kaarten hebben. Die kaarten vind je verspreid doorheen de wereld. Ze liggen op je te wachten in het decor of je steelt ze van vijanden.

Naast de gewone gameplay als Ratchet, moet je soms ook aan de slag als Clank. Zijn sequenties bestaan ofwel uit puzzels, waarbij je kleine robotjes moet gebruiken als plank, trampoline of batterij, ofwel uit wegrennen van trawanten. De tweede gameplay-fase komt recht uit Crash Bandicoot, een knipoog zoals Insomniac en Naughty Dog al vaker deelden. Helaas is geen enkel Clank-level aangenaam om te spelen. Enerzijds zijn de puzzels te simpel en door eens goed te kijken heb je ze al snel door. Anderzijds zijn de loopsequenties uitermate saai, aangezien de vijand slechts drie aanvallen heeft om het je het leven zuur te maken (vuur op het pad gooien, een granaat gooien of met een laser schieten). Als kers op de taart zijn de Clank-levels verschrikkelijk leeg, het tegenovergestelde van de Ratchet-stukken. Allesbehalve een succes dus.

Het spel bevat wel genoeg afwisseling. Zo heb je ook nog bijkomende fases waarbij je in het ruimteschip zit en je een weg moet banen door de vijandelijke armada en de vernieuwde hoverboardwedstrijden. Meestal zijn deze vrij kort zodat ze niet eentonig worden. Als deze secties iets langer duurden, zouden de simpele mechanics het te saai en langdradig maken, maar zo af en toe zijn ze een leuke verwelkoming.

Het spel kampt wel met een groot probleem: het is te gemakkelijk. In het begin heb je de optie om voor easy, normal of hard te gaan – veteranen raden we uiteraard hard aan – maar zelfs dan is de challenge ver te zoeken. Het schieten wordt moeilijker (al valt daar wel over te discussiëren), maar alle platformsequenties blijven te simpel en de puzzels zijn te gemakkelijk. Wanneer alles te makkelijk blijft, krijg je al snel enorm veel bolts. Deze spaar je maar gewoon op om er het nieuwste wapen mee te kopen, waardoor je steeds de beste uitrusting bezit, en het spel dus makkelijk blijft. Ook de gouden bolts, een klassiek element in de franchise waarmee je cheats en outfits vrijspeelt, zijn over het algemeen te eenvoudig verstopt. Nu kan je aan de hand van de nieuwe kaart gemakkelijk hun positie bepalen waar dit in de originele Ratchet & Clank werkelijk verborgen was.

Een ander probleem zit hem in de quips van het verhaal. Over de narratie van Qwark hebben we het al eens gehad, maar af en toe zijn er sommige zinnen die hij steeds opnieuw zegt, wanneer je aan het verdrinken bent of een bepaalde upgrade nog niet hebt bijvoorbeeld. Na de derde keer hebben we wel door dat ademhalen essentieel is en dat we een bepaalde spekgladde muur niet op kunnen zonder magnetische laarzen.

If it looks like a next-gen game, and sounds like a next gen game…

Het mag gezegd worden, Ratchet & Clank is één van de mooiste titels op de PS4 en een ware parel op artistiek vlak. De kleuren spatten van je scherm, de achtergronden barsten van details en leven maar vooral, de framerate blijft bij al deze praal consistent. Zelfs op de drukste momenten, wanneer het scherm vol staat met vijanden, honderden bolts naar je toe zweven en je de meest overdreven wapens bovenhaalt, blijft alles vlot lopen. Naast de prachtige graphics krijg je ook veel tijd om alles te bewonderen, want de HUD verdwijnt automatisch wanneer je geen schade oploopt en geen wapens afvuurt, dus quasi perfect voor screenshotters. De cutscenes zelf zijn in dezelfde CG uitgevoerd als de film, dus nog een trapje beter dan de al oogverblindende in-game scènes. We kunnen Ratchet z’n haren al tellen (hint: het zijn er meer dan 18).

Het betekent natuurlijk niet dat het spel geen technische gebreken bevat. De vele partikeleffecten, en vooral de ontploffingen, zorgen voor heel wat verwarring. De actie wordt snel onoverzichtelijk hierdoor en ze geven de indruk dat je schade hebt opgelopen terwijl dit niet zo is. Zeer lastig als je granaten aan het afvuren bent. Ook is er hier en daar wat clipping, waarbij robots soms gewoon half door de muur steken. Als je zelf in zo’n lastig parket komt waarbij je vastzit, val je dood na een tiental seconden.

De muziek mag ook gesmaakt worden. Er steken heel leuke deuntjes tussen, waaronder tal van herwerkte oude bekenden, en waarvan we er een paar ongetwijfeld ook zullen terugvinden in de film. Voice-acting is top notch, net zoals in de film. Wat moet een mens meer!

Play it again?

Het spel biedt een mooie reboot aan voor de fans en is haast onmisbaar voor de nieuwste spelers. Er is heel veel verbeterd en toegevoegd ten opzichte van het origineel, zoals nieuwe planeten, nieuwe personages en nieuwe wapens. Met een eerste playthrough ben je zeker twaalf uurtjes zoet en je kan je gerust nog een extra uurtje of twee bezighouden met side objectives zoals wedstrijden, hersenen verzamelen, kaartensets vervolledigen of achter gouden bolts gaan. Mensen die een uitdaging willen – lees: meer bolts willen vergaren – kunnen nadien nog eens door het spel gaan in de bekende challenge mode.

Ratchet & Clank is vanaf 20 april beschikbaar op PS4.

Ratchet & Clank bij bol.com

8.0 Kindvriendelijke fun

Terwijl het spel echt één van de mooiste games op de PS4 is, is het te gemakkelijk en biedt het weinig uitdaging aan de fans van vroeger. Deze titel is perfect om zoonlief of dochterlief mee aan de slag te laten, terwijl de hard-modus meer gepast is voor veteranen. Een perfecte introductie tot de R&C-franchise en een goede reden om naar de film te gaan.

• Story 7
  • Gameplay 8
  • Design 10