Een dik jaar geleden waagde ontwikkelaar Slightly Mad Studios een gok: een racesimulatie uitbrengen die de concurrentie kan aangaan met de mastodonten Gran Turismo en Forza, maar ook met pc-only simulaties als iRacing en Assetto Corsa. Project Cars slaagde grotendeels in zijn opzet, maar dat hield de makers niet tegen de inhoud uit te breiden met de tegenwoordig onvermijdelijke DLC’s. Wij hadden het spel nog niet onderworpen aan de Geekster review, dus maken we gebruik van de nieuwe Game of The Year Edition om dit recht te zetten. Het is de moeite, maar hij is weinig aan te raden voor simulatie-racer beginners.

Project Cars - GOTY edition
Ontwikkelaar: Slightly Mad Studios
Uitgever: Bandai Namco
Platform: pc, PS4, Xbox ONE
Aantal spelers: 1 (online pc 1-32; online console 1-16)

Reviewcopy op PS4, bekomen via de uitgever.

Een alternatieve sim-racer

Project Cars eet van twee walletjes door zich als een werkelijk alternatief voor de gevestigde waarden op console en pc te profileren. Op console moet je steeds van nul beginnen en je een weg naar de top knokken, op pc moet je al alles weten over racen of je mag meteen je biezen pakken. Ontwikkelaar Slightly Mad combineert beiden werelden zo goed hij kan door de gehele inhoud van het spel meteen aan te bieden, maar laat je ook de optie carrière te maken in een specifieke sporttak, ongeacht of je verkiest bij karting te starten of meteen met krachtige prototype wagens wil beginnen scheuren. Waar je ook begint, van daar uit is het verdere verloop van de campagne net als op alle andere racespellen. Je wint wat competities, wordt uitgenodigd voor nog meer prestigieuze toernooien, waarna je mogelijks een nieuw contract aangeboden krijgt voor een beter team in die categorie of een aanbod krijgt om het in de hogere divisie te proberen.

Project Cars career

Je beslist zelf vanaf welke categorie je jouw carriere wil starten

Het systeem is verschrikkelijk klassiek, maar het is eens iets anders te kunnen gaan en staan waar je wil. Op console hoef je dus niet opnieuw je rijbewijs te halen en 60+ uren investeren in het vrijspelen van alle wagens, voor pc-spelers is het dan eens genieten van een werkelijke solo-ervaring in plaats van dag in dag uit met de chronometer te vechten. Wie het beste van beide werelden wilt, moet natuurlijk ook ergens inboeten. De carrièremodus is daarom ook niet echt meer dan een opvolging van races. Je kan niet op de tweedehandsmarkt te snuisteren naar een nieuwe auto, je moet niet onderhandelen voor een correcte sponsordeal, etc. Op zich kan je evengoed je eigen event starten op het hoofdmenu en na elke race een nieuw circuit kiezen, dat komt op exact hetzelfde neer. Gelukkig valt er aan de auto’s zelf heel veel te doen.

Een simulatie boordevol opties

Na het kiezen van je wagen en circuit ben je verre van klaar om te racen. Je kan uiteraard kiezen voor de standaardinstellingen van het spel, maar als sim-racer weet je dat je hiermee de helft van de fun links laat liggen. Project Cars bevat al het nodige om te tweaken zoals remverdeling, type banden, bandenspanning, waar je meer downforce wenst en ga zo maar door. Indien je een echte Grand Prix rijdt, kan (lees: moet) je ook een brandstofstrategie opstellen en moet je tevens rekening houden met het verslijten van je banden. En dit zijn dan nog maar de opties van je gekozen voertuig.

Ook naast het circuit zijn er meer opties dan je je kan inbeelden, al zijn ook deze vitaal voor een goede simulatie racer. Stuur-en remassistentie zijn uiteraard aanwezig voor beginners, maar de ‘gevorderde’ opties als traction control, ABS en automatische motorstart zijn ook aanwezig. Allen kun aan-of afgezet worden, maar bij de uitgebreide instellingen bestaat er nog een andere optie, namelijk realistisch. Hierdoor zijn de instellingen wat de auto in het echt ook bevat. De laatste groep opties hebben betrekking tot het schade-en slijtagemodel van het spel. Zo kan blikschade puur cosmetisch zijn, edoch kan je het ook een gevolg laten hebben op je rijgedrag. Je voelt al meteen aan wat voor neofieten is en wat niet, zonder neerbuigend te willen doen. Het spel weet dit ook en in plaats van je bij het opstarten een halfuur te laten staren naar de waaier aan instelling, vraagt hij of je jezelf als een beginner, kenner of expert profileert en schikt zich hiernaar. Een aangename feature op papier, maar Project Cars is helaas absoluut niet geschikt voor beginners.

Project Cars tuning setup

Succes om dit te ontrafelen zonder wat opzoekwerk!

De eerste en voornaamste reden hiervoor is het ontbreken van tutorials of rijscholen. De racing line die het spel voorstelt hangt af van het circuit en houdt dus absoluut geen rekening met het type voertuig waar je mee rijdt. Wil je dus gaan voor echte toptijden, dan moet je niet alleen de basis kennen maar ook geavanceerdere zaken zoals de verschillende manieren van remmen, perfect versnellen en schakelen maar ook correct voorbijsteken in een bocht. Op pc heb je hiervoor eindeloze videotutorials van iRacing zelf, op console wordt dit je doorgaans aangeleerd (of opgefrist) met wat challenges. En het is niet dat je je kan veroorloven sommige stappen over te slaan in dit spel, Project Cars is een goede simulator en houdt wel degelijk rekening met de unieke besturingsverschillen van elke wagen alsook met minder opvallende zaken als temperatuur van de banden, of het gewicht van de wagen door de brandstof. De andere reden zijn de overmaat aan besturingsopties en hoe bitter weinig deze uitgelegd worden. Neem het van ons aan, Project Cars moet je bijna verplicht met een racestuur spelen. Het kan op controller, maar het is niet alleen een compromis, het kost je ettelijke uren om de verschillende deadzones en sensitivities af te stellen naar jouw voorkeuren. Alles valt aan te passen, zowel op controller als met jouw stuur, dus dat is zeer positief, maar het is ontzettend overweldigend en dus absoluut niet toegankelijk voor beginners die niet gaan snappen waarom je in hemelsnaam de deadzone en gevoeligheid van je gaspedaal niet op standaard kan laten.

Project Cars ai

De tegenstand rijdt ordelijk en volgens de regels maar is daarom niet minder agressief

Een laatste paragraafje is nog nodig om een pluim te geven aan de AI van het spel, die zich vrij realistisch gedraagt en niet zomaar stomweg op zijn parkoertje rijdt en done. Hij houdt rekening met jou tijdens het voorsteken en zal niet plotseling het racereglement aan zijn laars lappen omdat hij per se op zijn lijn wil zitten. Aangenaam, al blijft online wel de beste optie voor realistische tegenstanders, mits je niet toevallig tegen regelrechte pro’s beland natuurlijk. Een online modus die overigens zeer puik werkt ook al is hij, net als de rest van de menu’s, extreem overweldigend in het aantal opties de eerste keer dat je zal piepen.

Maximale immersie

Ondanks dat we Project Cars niet geschikt vinden voor nieuwsgierige spelers onbekend met racen, zou het zonder veel moeite bij elke racefanaat kunnen belanden. Het komt op elk platform uit en het ziet er geweldig uit, met op pc zelf zo sterke graphics dat het soms moeilijk wordt te bepalen of dit in-game of echt is. De zorg die in het modelleren van wagens en circuits gestoken is, dwingt gewoon respect af en dat geldt niet enkel voor de buitenkant; ook het interieur, zichtbaar vanaf de talrijke camerastandpunten, werd – in mijn nederige kennis van de binnenkant van exclusieve prototype racewagens – met zorg vormgegeven. Carrosserie is belangrijk maar ook de geluiden van de bolides zijn even uniek als hun buitenkant, wat de immersie enorm bevordert. Opnieuw, dat is allemaal broodnodig voor een goed simulatiespel, maar als het uitstekend is zeggen we dat ook.

Project Cars visuals

Dit met een Oculus (en die ondersteuning komt er aan) en een goed racestuur moet geweldig zijn

Als klap op de vuurpijl bezit Project Cars ook wat je slechts versnippert vind bij zijn consoleconcurrenten: een volledig spectrum aan weersomstandigheden. Regen, miezel, ijzel, mist, dag of nacht, het kan allemaal in Project Cars. Het beste daaraan? Het ziet er fantastisch uit als je de cockpitview dan opzet en de regen op je vooruit ziet en hoort (!) tokkelen. Maar alles heeft een prijs en met 16 andere karren door de miezel scheuren terwijl de ondergaande zon een warm oranje weerspiegeling schept in de met water gevulde verzakkingen van Lacuna Seca eist zijn tol op de framerate. De enige andere problemen die het spel teisteren zijn nogal onrealistische fysica tijdens de crashes en hier en daar wat karteling op schaduwen. Twee zaken die niet eens opvallen als je goed kan rijden.

Content te over maar de motivatie moet je zelf vinden

Project Cars laat wel hier en daar een steek vallen op vlak van inhoud. Zo is de selectie auto’s niet bijzonder groot (125) en ontbreken enkele geliefde autocategorieën zoals de Italiaanse ‘pastabakken’, maar er zitten dan wel een hoop fictieve auto’s in. Daarnaast kon Slightly Mad Games niet alle licenties verzorgen voor merken en competities, iets wat ze dan wel hebben kunnen doen voor de 30-tal bestaande circuits die je terugvind. Elk van deze circuits bevat dan ook meerdere parkoers, waardoor de lijst echt wel indrukwekkend wordt. Alleen moet je in Project Cars zelf de motivatie vinden om ze allen uit te testen en het fijn te houden. Het hele spel bevat niets ready made, op uitzondering van de zwakke carrière-modus na; alle races, inclusief aantal deelnemers, circuit en weersomstandigheden, dien je telkens zelf in te stellen.

Project Cars car list

Project Cars kon helaas niet alle merken paaien en ook bepaalde type auto’s zijn niet aanwezig

Ook zowel in time trial, practice, free event of online moet je alles samenstellen. Hiervoor zijn de opties natuurlijk legio: aantal toeren, met of zonder voorgaande oefensessie en kwalificatieronde, aantal races per evenement, … Werkelijk alles is mogelijk, maar bij gebrek aan eender welke vorm van lineaire progressie is de fun en levensduur van dit spel volledig afhankelijk van je inzet. Heb je wel deze moed dan ben je met Project Cars virtueel eindeloos zoet.

8 Voor kenners

Project Cars kan stoefen met zijn prachtige graphics en uitzonderlijk realistisch rijgedrag, wat samen voor een perfecte immersie zorgt. Door de hopen opties is ook de ervaring volledig bij te sturen, maar voor beginners wordt helaas zo goed als niets aangeleerd of uitgelegd. Het spel kampt verder ook met een gebrek aan licenties en met een relatief kleine roster wagens, al is er van alles aanwezig - van de kart tot de fictieve Formula A. Kortom, een aanrader voor wie al eens een simulatieracer vast heeft gehad. Maar, ondanks zijn hoge score, is Project Cars niet geschikt voor nieuwkomers door het gebrek aan tutorials en trainingen.

• Vormgeving 9
  • Audio 9
  • Gameplay 7