Little Nightmares preview: 3D Limbo met kleur

0

Little Nightmares zit al even te rommelen in de kartonnen van Bandai Namco. Eerst kregen we een mysterieus teasermailtje met een puzzel, daarna een al even mysterieus postkaartje. De smarties met het logo van het spel op deden ons pas echt in de haren krabben. Wat voor spel was dit weer? Gelukkig voor ons mochten we deze woensdag langs bij de PR van Bandai Namco om een eerste demo van het spel aan de tand te voelen. Nu, gelukkig, we vonden de smarties anders wel lekker…

Beter goed gejat dan slecht verzonnen

Little Nightmares is de nieuwste creatie van Tarsier Studios, Bandai Namco is slechts de uitgever. Achter de titel verbergt zich een bescheiden maar fijne platform/puzzelervaring. Tarsier heeft duidelijk de mosterd bij dat andere succesvolle indiespel Limbo gehaald, maar we hebben al slechtere referenties gezien. Little Nightmares onderscheidt zich van zijn monochroom voorbeeld met niet alleen grauwe kleuren maar ook in de gameplay. Waar Limbo het hield bij twee dimensies, gebruikt Tarsier hier de ervaring die ze hebben opgedaan met het porten van Little Big Planet .op de PS Vita. De animaties en vooral het grijpen van decorelementen voelen gelijkaardig aan de avonturen van Sackboy. Opnieuw, niets mis mee, in tegendeel zelfs. In het uurtje dat we op de demo mochten spenderen waren we snel met de controls weg en waren er zelden problemen met de besturingen. Ideaal om je te kunnen focussen op de vele puzzels die je voorgeschoteld krijgt.

Little Nightmares is in essentie een serie puzzelkamers. Het doel is steeds een weg naar de volgende zaal vinden, maar er geraken zal wat breinwerk vereisen. De oplossing van de puzzels bevindt zich in ieder geval steeds in de kamer. Aangezien je personage weinig anders kan dan lopen, springen en grijpen, zal je met het decor moeten samenwerken. Hierin speelt het perspectief van Little Nightmares een leuke rol. Six, je personage, is piepklein – of plottwist, je zit in een reuzenwereld vast – waardoor elk meubelstuk een klimrek wordt. Daarna variëren de puzzels van simpelweg het juiste parcours vinden tot voorwerpen naar knoppen slingeren of geruisloos voorbij een angstaanjagende celbewaker sluipen, allemaal binnen hetzelfde gameplay framework. Poepsimpel is het zeker niet, maar op dit vlak is het ondanks diverterend toch weinig innovatief. Of deze demo het eerste level van het spel is weten we nog niet. De diepgang van mechanieken doet ons alleszins vermoeden van wel. Hopelijk kan Tarsier Studios het fris houden doorheen de verschillende hoofdstukken van je ontsnapping.

Gitzwarte atmosfeer

Wat Little Nightmares wel al voor zich heeft is z’n stijl. De fragiele postuur van je personage en de koude gangen die je in quasi stilte doorkruist maken de wandeling onthutsend. De weinige flarden verhaal voorspellen verder ook maar weinig goeds: tot op het moment van je ontsnapping was je gevangen in het surrealistische pretpark The Maw waar je, tegen je wil in, de noden van de rijken moest inhuldigen. Bij je eerste ontmoeting met je celbewaker wordt pas echt bevestigd in wat voor een guur en absurd universum je bent ingezogen.

Meer weten we nog niet van het verhaal, en we zijn van deze demo ook niet wijzer geworden. Maar de slecht verlichte ontsnapping smaakt ongetwijfeld naar meer. Zijn er andere gevangenen? Wat is het pretpark werkelijk? Wie doet dit, en waarom? Als onze puzzelverzadiging nog lang niet bereikt is, dan is op zijn minst onze nieuwsgierigheid geprikkeld. We hopen dat het zich ook hier kan onderscheiden van zijn voorbeeld Limbo, maar het is alleszins al op goede weg.

In het oog houden?

Ja. Voor de pakweg 25 euro dat de titel boxed zal kosten is dit al aardig wat werk. De artistieke directie is geslaagd, het ritme van de uitdagingen zit goed en de gameplay speelt aangenaam. Het enige wat ontbreekt zijn innovatieve(re) mechanics voor de puzzels. Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen aan de hand van een demo, dus hopelijk zit dit allemaal snor voor de vermoedelijke 6 uur dat het spel in beslag zal nemen. Want de titel komt volgende maand al uit, op 28 april om precies te zijn, wat de aanpassingstijd nogal beperkt maakt. Uiteraard komen we dan terug op deze platform/puzzelgame voor een finaal verdict.