LEGO DC Super-Villains review: het is leuk om stout te zijn

TT Games verblijdt ons al sinds 2003 elk jaar met een nieuwe LEGO-game. Het concept is simpel, maar krachtig. Men neme een bestaande franchise zoals Star Wars of Lord of the Rings, en bouwe de wereld na aan de hand van LEGO-blokjes en minifigures. Echt veel vernieuwing zagen we niet in de serie, maar met DC Super-Villains mogen we voor het eerst aan de slag met de schurken.

Ontwikkelaar: TT Games
Uitgever: Warner Bros. Interactive
Platform: PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PC
Aantal spelers: 1-2
Release: 16 oktober 2018

Reviewcopy op Nintendo Switch verkregen via uitgever

Het is de vierde keer dat TT Games de uitstap maakt naar de wereld van DC Comics. In die games zoals LEGO Batman 2: DC Super Heroes is de held van het verhaal Bruce Wayne, maar hier stelen Lex Luthor en The Joker al gauw de aandacht. Er zijn 80 karakters vrij te spelen en daarbij geef ik graag extra punten aan TT Games voor de originele stemmen die ze wisten te strikken: Kevin Conroy (Batman), Micheal Rosenbaum (The Flash) en zelfs Mark Hamill (The Joker).

Ik testte de game op Nintendo Switch. Zoals typisch voor het platform is het wel even wachten op de stevige download van 11.2GB. Maar het moeten wachten gaat nog verder: ook de laadtijden van de game zijn aanzienlijk. Zo duurt het bijna 3 minuten om van de Switch-interface een save game verder te zetten. Ter vergelijking: voor Super Mario Odyssey duurt dat ongeveer een minuut.

Maar goed, we zijn geladen en kunnen starten. Nog voor je begint, moet je echter een eigen boef uitbouwen. Dit is nieuw: voorgaande games lieten dit ook al enigszins toe, maar veel verder dan puur cosmetisch ging dit eigenlijk niet. Je eigen boef zal niet alleen voorzien worden van een eigen outfit maar ook eigen krachten naarmate je vordert in het spel.

Nu zijn we echt van start en zijn we plots in een gevangenis waar we, je raadt het al, zullen uitbreken. De levels vragen dat de verschillende karakters samenwerken om puzzels op te lossen. Die zijn trouwens wat pittiger dan bij vorige LEGO-games, daar kwam je vaak weg met alles stuk te slaan en dan de overgebleven blokjes terug op te bouwen tot een lift, auto… Dit maakt de co-op wel een pak aangenamer. Vroeger was co-op veelal overbodig, maar nu is dit een meerwaarde voor de puzzels. Het nadeel is dan wel weer dat de splitscreen co-op de interface wel heel erg druk maakt.

Afgezien van de lange opstarttijd houdt deze game zich technisch wel sterk. Zowel in het dock als onderweg is de game perfect genietbaar. Ook vallen de laadtijden tussen de levels gelukkig enorm mee.

LEGO DC Super-Villains: Conclusie

LEGO DC Super-Villains mag dan wel je in de schoenen van de schurken plaatsen, eigenlijk verandert er niet zoveel. Het blijft natuurlijk een game voor alle leeftijden, dus het verhaal is ludiek en je kan niet verwachten dat je zomaar allerlei wreedheden kan begaan. De gameplay is net zoals andere LEGO-games, vol met geheimen, personages om vrij te spelen en zonder echte moeilijkheidsgraad, maar het DC-universum en de vele stemacteurs maken het geheel een aangenaam avontuur.

Oké, je zal ook soms eens een held zien.

Goed

Goed