1,5 + 2,5 = 6. In de wiskundige wereld word je vierkant uitgelachen als je tot deze conclusie komt. Wanneer we het echter hebben over game-remasters, krijg je van uitgever Square Enix een dikke pluim. Opnieuw stelt de vierkante Spaanse gemeente ons echter teleur. Nogmaals geen Kingdom Hearts 3 maar wel de zoveelste HD Remaster. Tijd om opnieuw te dokken of laat je de zoveelste her-her-heruitgave beter aan je voorbije gaan?

Kingdom Hearts HD 1.5+2.5 ReMix

Ontwikkelaar: Square Enix
Uitgever: Square Enix
Platform: Playstation 4
Aantal spelers: 1
Release: 28 maart 2017
Review copy verkregen via uitgever.

A key through the heart, and you’re to blame

We kunnen ons alleen maar voorstellen hoe dat gelopen moet zijn: Een zoveelste elfenstoffeestje, een zot idee.. Wat als we de haargel-verslaafde personages uit onze Final Fantasy-franchise rukken, en ze droppen in allerlei locaties uit Disney films? Cloud dumpen we in het oude Griekenland bij Hercules, en doorheen alle werelden vliegen er wel wat Moogles rond. (blijkbaar is de waarheid heel wat minder spectaculair en ontmoetten disney en squenix elkaar gewoon in de lift, nvdr.)

Centraal in dit alles staat een eeuwige strijd tussen goed en kwaad. Aan de ene kant heb je Sora en z’n BFF’s Donald & Goofy. Aan de andere kant heb je de duisternis en een reeks schurken die deze onstopbare, kwaadaardige kracht vertegenwoordigen. Deze simpele set-up is het startschot voor een overgecompliceerde mengelmoes vol met plotwendingen, verraad en honderden personages die je allemaal maar moet onthouden. Veel steek houdt het soms niet allemaal, maar leuk is het wel en het geeft een leuke feel good-sfeer af. We zouden er boeken over kunnen volschrijven, maar dat is al even gestoord als verhaalanalyses maken van de Metal Gear Solid franchise. Wat steekt er nu allemaal in deze collectie?

Vier games kopen, twee films gratis!

Inhoud van Kingdom Hearts HD 1.5+2.5 ReMix
KINGDOM HEARTS FINAL MIX
KINGDOM HEARTS Re:Chain of Memories
KINGDOM HEARTS 358/2 Days (Cinematic)
KINGDOM HEARTS II FINAL MIX
KINGDOM HEARTS Birth by Sleep Final MIX
KINGDOM HEARTS Re:coded (Cinematic)

Kingdom Hearts Final Mix

Hiermee begon het allemaal vijftien jaar geleden. Deze Final Mix biedt allerlei nieuwe zaken aan, zoals wapens, vijanden, bazen en gummi ship-missies. Helaas lijdt deze titel ook het meest onder zijn leeftijd. Het camerasysteem voelt enorm stroef aan en werkt soms precies kwaadwillig tegen om de zaken nog moeilijker te maken. In vergelijking met de daaropvolgende titels, voelt het knokken vrij simplistisch aan. Geen onvergeeflijke zonde want het is dan ook de eerste titel in de reeks. Jammer genoeg heeft Enix de verschrikkelijke Gummi schip-missies erin gelaten. Hierin schiet je een weg doorheen allerlei vijanden en rotsblokken met een vreselijk controleschema. Deze mankementen klinken slecht, maar laat je daardoor niet tegenhouden. Het is nog steeds een prima spel. Je merkt gewoon dat het al vijftien jaar oud is.

KINGDOM HEARTS Re:Chain of Memories

Van origine een Gameboy Advance-titel. Vervolgens herwerkt tot een PS2-spel dat bij de Japanse bundeling Kingdom Hearts II Final Mix+. Een consolegeneratie later werd deze geïncludeerd in Kingdom Hearts HD 1.5 Remix. Om dan vervolgens te eindigen op de PS4 in deze collectie. Deze is een klein beetje een vreemde eend in de franchise. In plaats van volledig los te gaan met je Keyblade op de Heartless, moet je hier een beetje tactischer denken. Elke soort aanval verbruikt namelijk een kaart van je stapel. Elke kaart staat voor een aanval, zoals een simpele met met je keyblade, of een magische spreuk, en je kunt ermee zelfs andere personages summonen om een extra sterke aanval uit te voeren. Zeker de moeite om eens te proberen of het je ligt.

Kingdom Hearts 358/2 Days

Origineel was deze titel een DS-spel met warempel zelfs een multiplayermodus. Voor deze release pakte Square Enix er echter een grote schaar bij om al het spelplezier eruit te knippen. Wat je nu hebt, is een drie uur durende animatiefilm met laadtijden. (Indien dat je ding is, kun je altijd ook eens een kijkje nemen op Games the Movie, waarin men gameplay uit games snijdt om er films van te maken.)

En nog veel meer!

De games in de Kingdom Hearts HD 2.5 Remix heeft mijn collega Jason al uitgebreid uit de doeken gedaan: Kingdom Hearts II Final Mix, Birth by Sleep Final Mix en animatie-film Re:coded om precies te zijn. Wil je daarover meer weten, neem dan zeker z’n review erover eventjes door!

De volksverhuis naar deze consolegeneratie

Net zoals Square Enix dat deed voor de HD Remixen op PS3, beitelden ze de randjes er nogmaals af voor deze PS4-versie. De games hebben er nog nooit zo goed uitgezien. Jammer genoeg kun je toch zo’n beetje de leeftijd zien aan de iets verouderde animaties, een veelvoorkomend probleem bij remasters. Natuurlijk heeft de Kingdom Hearts franchise het geluk om te kunnen rekenen op een kleurrijke esthetiek. Vooral de Disney-personages komen hier tot hun recht. Vanwege de mooie originele ontwerpen, maken ze hier bijna een vlekkeloze overgang van twee naar drie dimensies, zonder ook maar iets van magie in te boeten.

Naast de (quasi verplichte) opgeboende graphics is er verder een andere grote verandering: de franchise heeft de overstap van dertig naar zestig frames per seconde gemaakt. Die zestig framepjes per seconden, doen die het zowat goed? Initieel niet. Het verdubbelen van de fps zorgde ervoor dat sommige vijanden dubbel zo snel aanvielen aangezien er per aanval een select aantal frames is voorzien. Zeker bij baasgevechten vormde dit een probleem wanneer krachtpatsers zoals Sephiroth meteoren oproept die niet te ontwijken zijn (of toch met veel moeite én geluk). Combineer dat daarenboven met een niet al te stabiel spel dat geregeld durfde crashen en saves verwijderde. Op eerste zicht leek dit een luie cash-grab te zijn. Gelukkig kwam er iets later een patch uit, netjes op tijd voor de release bij ons in Europa en de Amerikanen aan de overkant van het water. Hiermee is het merendeel van alle problemen opgelost.

Op vlak van audio is er niet op de aan te merken. De stem-acteurs, soundtrack en geluidseffecten klinken zoals het hoort op een current gen-titel.

Het hart weet wat het wilt

Het meest aanzienlijke voordeel van deze bundel is dat, samen met Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue, alle games uit de reeks nu speelbaar zijn op Sony’s parade paardje: de PS4. Nu is het enkel nog wachten op een Kingdom Hearts HD 2.9 Ultra Final Chapter Prologue Sequel 1.5+2.5+2.8 Remix. Tenzij ze erna gaan beginnen met nog een tweede cijfer achter die “2.” te zetten.

Kingdom Hearts HD 1.5+2.5 ReMix bij bol.com

7 Allesomvattend

Vier klassieke games én twee middelmatige animatiefilms. Een uiterst mooie bundel voor iedereen die zich altijd al eens wou wagen aan de franchise. Zeker met de opfrisbeurt en de zestig fps is dit pakket de moeite waard. Als je alles gezien wilt hebben, kijk je al snel tegen een dikke 150 uur speelplezier aan.

• Vormgeving 8
  • Audio 8
  • Gameplay 7