Hyper Light Drifter komt er een hele lange tijd na zijn Kickstarter in 2013, maar ontwikkelaar Heart Machine houdt zich aan zijn woord. De bloedmooie actie-RPG zal zich eindelijk een weg weten te banen naar de meeste platformen buiten die van Nintendo, al is het momenteel enkel op pc te doen. Desalniettemin kreeg het spel niets anders dan complimenten op zowat elk vlak. Toegegeven, het spel vloog wat onder onze radar, maar deze review zal het eerherstel zijn. Hyper Light Drifter verdient echt alle aandacht.

Hyper Light Drifter

Ontwikkelaar: Heart Machine
Uitgever: Heart Machine
Platform: Windows
Aantal spelers: 1
Release: 31 maart 2016

Reviewexemplaar werd zelf aangekocht

Een duister en cryptisch verhaal

Hyper Light Drifter opent sterk maar zeer onduidelijk. We zien in de introductie ons hoofdpersonage in aanraking komen met een gitzwarte hond, in de lore Anubis genaamd, spilfiguur in het verhaal. Hij geeft de Drifter zijn eerste visioenen, van een wereld die vernietigd wordt, van de opkomst en teloorgang van giganten, van een kluis en een cel,… Het relaas van de mogelijke ondergang van het universum. Kennis komt wel met een prijs en in dit geval de hoogste van allemaal: je leven. Net na het visioen word je zonder pardon achtergelaten op een strand met als enige zaken je kennis, je vloek en je trouwe lichtzwaard. Vanaf dat ogenblik start het spel en zal het scenario zich nooit meer aan je opdringen. Net als in een Dark Souls – of in de juiste stijl vergelijken: Fez – is de backstory ongelofelijk rijk maar moet je goed opletten, veel vrijspelen en vooral de puzzel zelf leggen. Niet iedereen zal hiervoor te vinden zijn.

hyper light drifter story

Anubis en de deur die zal leiden naar de kennis en je vloek

Maar net als bij zijn voorbeeld geeft het voor diegenen die wel doorduwen enorm veel voldoening. Niet alleen is het moeilijk alles te vinden, je moet ook even uit het spel treden en aan het vertalen slaan op een stukje papier wil je alles begrijpen. Ik ga verder niks lossen, dat zou het punt van de makers tenietdoen. Weet wel dat de inzet groter is dan je denkt en er vooral meer aan het scenario is dan op het eerste zicht lijkt. Het is ook, in tegenstelling tot wat het artistiek aspect zou doen vermoeden, zeer duister en diep, intiem gelinkt aan de ziekte van projectleider Alex Preston. Verwacht dan ook geen happy ending voor deze Hyper Light Drifter. Nu, het verhaal is ook geen literair meesterwerk en het bevat een berg aan onverklaarde toevalligheden of andere ‘waarom? daarom.’-logica. Vooral de moeite die je soms moet doen om tot zulke flutelementen te geraken, frustreert. Maar bon, over het algemeen is de constructie slim en zal het bijblijven, dat heeft het toch bij mij gedaan. Opnieuw, mits je kan leven met de constante schattenjacht naar scenario-elementen…

Kunst in pixel vorm

Net als het scenario is het grafische aspect een kwestie van voorkeur, maar zelfs als hater van pixel art zou je moeten kunnen inzien dat Hyper Light Drifter niet hip wil doen maar werkelijk de stijl verheft tot een kunst. Vanaf de eerste seconde word je getrakteerd op prachtige, handgetekende omgevingen met levendige kleuren en een artistieke coherentie om van op de knieën te gaan.

Hyper light drifter the west

Alsjeblieft! En dit is geen cutscene of bijzonder stuk, gewoon een deel van de wereld

Elke pixel is met een idee ingekleurd en de esthetiek van Hyper Light Drifter is er niet om kosten te besparen, integendeel, en dan heb ik het niet enkel over de decors. Ook de personages en hun animaties passen perfect in het plaatje. En dan zijn er nog de lichteffecten, partikels, perspectiefeffecten en noem maar op. Kortom, een meesterwerk. De pixelartstijl ligt dicht bij wat Sword & Sorcery deed (dus fijne pixels zonder zwarte rand) maar we hebben al slechtere games gezien om naar op te kijken.

Hate it or love it soundtrack

De soundtrack is even coherent als de visuele kant van de zaak maar opnieuw zal hij verdelen. We herkennen meteen artiest Disasterpiece, gekend vooral om zijn meesterlijke OST voor Fez, die hier voor de gelegenheid de melodieën achterwege laat en een minimalistische, atmosferische soundtrack samenstelt. Hier en daar is het net iets té minimalistisch en kan het even lijken alsof je geluidskaart de pijp aan Maarten geeft, maar het valt zelden voor. Enkel bij bossfights zet de man wat vaart achter zijn composities maar ook hier passen ze perfect bij de wereld. Je kan het smaken of net niet, maar de OST versterkt enorm de immersie.

Hyper Light Drifter: Link to the Past meets Dark Souls

Tegenwoordig wordt er nogal veel vergeleken met Dark Souls (of veel volk aapt From Software met plezier na) maar het is in dit geval eerder bedoeld op de filosofie van de aartsmoeilijke titel dan op zijn mechanieken. Daarvoor keerde het team van Heart Machine zich tot die andere gaming-mijlpaal A Link to the Past. We hebben dus te maken met een avontuur/actie-RPG-spel waarin de kleinste fout je het leven kan kosten. Onze drifter is in eerste instantie slechts in staat een korte dash uit te voeren en een simpele 3 hit-combo te plaatsen met zijn trouw lichtzwaard. Verder in het spel komen pistolen allerlei je arsenaal vervolledigen alsook een hele hoop nieuwe moves en een granaat die je moet vrijspelen met circuits, her en der verborgen in de wereld. Het moet wel gezegd worden dat je dit spel best met een controller speelt, zoals aangeraden door de developers. Het is niet onmogelijk met muis en toetsenbord, maar verschrikkelijk onergonomisch. Zowel PS4- als Xbox ONE-controllers worden ondersteund, geen kritiek te uiten dus.

hyper light drifter store

Een van de upgrades die je in de winkel kan kopen

De kracht van Hyper Light Drifters spelsysteem zit hem duidelijk niet in zijn diepgang maar in de invulling: enemy en level design. De verschillende vijanden die je pad zullen kruisen, vragen het uiterste van het spelsysteem: een tweetal fouten en je bent eraan voor de moeite. Een paar monsters schieten ook uit de hoop als echte klootzakken, maar onrechtvaardig is het nooit. Helen kan aan de hand van potions verspreid over de hele wereld, maar het aantal dat je kan vervoeren is beperkt. Deze gebruiken in een gevecht doe je best ook niet temidden de mosh, je kan een dikke drie seconden helemaal niets doen bij de medische interventie. Het is moeilijk, soms aartsmoeilijk, maar een gevecht in stijl volbrengen zonder geraakt te worden, geeft je wel een enorm goed gevoel. Als je dan denkt het systeem onder de knie te krijgen, dan zal een baasgevecht je snel op je plaats zetten. Vooral tegen de allereerste baas – dus wanneer je arsenaal nog beperkt is – zal je afzien. Ongeacht bij welke baas je begint.

Hyper light drifter boss

Geen ochtendmens, duidelijk…

Want in Hyper Light Drifter kies je zelf je pad. Het spel zet je na de korte tutorialmissie op het strand in het midden van de kaart, van waaruit je in de vier windrichtingen op stap kan gaan. Elk van de zones heeft zijn waaier aan monsters, zijn eerder vermelde baas maar vooral ook zijn geheimen. Net als in Link to The Past (of de eerste Final Fantasy spellen) zit heel veel verborgen in het perspectief. Een verborgen pad onder het bladerdek van wat loofbomen, een barst in een muur en ga zo maar door. De boorden van de kaart knuffelen is dus de boodschap maar zelfs dan heb je een hoop gemist – en ikzelf heb wellicht ook nog zaken gemist. Kortom, het spelsysteem van Hyper Light Drifter is zowat de beste ‘Link to the Past’-like die ik in jaren heb mogen aanraken, met een stevige dosis challenge wel.

Hyper Light Drifter east

Rechtsboven kan je doorsteken maar op deze screenshot zijn nog twee extra wegen verstopt

Content aan de korte kant…

Helaas kan ik deze hele review niet vullen met lofzang voor het kunstwerk. De levensduur van Hyper Light Drifter is zeer kort. Te kort zelfs, moet ik toegeven. Wanneer je de vier tempels bezocht hebt en de eindbaas zijn laatste adem uitblaast – een goede zes uurtjes spelen – ben je rond. Enkel voor 100 procent gaan, verlengt de levensduur verder, een new game+ is aanwezig maar in de plaats van je vaardigheden te behouden start je met niks en heb je hier slechts 2 HP in plaats van 5. Ga je hard op het verhaal (zoals ik) dan ben je nog een extra vijf uurtjes zoet, maar anders, tja. Natuurlijk kan je niet echt klagen voor de peulenschil van 20 euro dat dit meesterwerk kost. Zeker een aanrader dus, of je nu fan bent van het genre of de stijl.

8 Parel

Hyper Light Drifter is een verfrissing in zijn genre, zowel op gameplay vlak als op zijn vormgeving. Zelden zal pixel art er zo mooi uitgezien hebben en zelden zal het je zo doen vloeken hebben op zijn moeilijkheid. Het verhaal dat je avontuur ritmeert is enkel te vinden als je ernaar zoekt, maar eens het totaalplaatje gevormd is, is het een goed scenario. Enkel de levensduur laat te wensen over, maar voor slechts 20 euro doen we niet moeilijk.

• Vormgeving 10
  • Audio 6
  • Gameplay 8