Toen Square Enix vorig jaar aankondigde dat Agent 47 zijn terugkeer in meerdere afleveringen ging maken, was het even bang afwachten. Kon Hitman werken in dit model en vooral, kon het de serie zijn status van weleer teruggeven? Nu, een dik jaar en 6 episodes later hoeven we ons geen zorgen meer te maken: de nieuwe Hitman belandde in meer dan één eindejaarslijstje, soms zelf helemaal bovenaan. Een complete editie kon dus niet uitblijven, en daar zijn we niet rouwig om. Want het verdict is heel simpel: al het goede op één schijf, zonder concessies, daar kan je niet neen tegen zeggen.

Hitman - The Complete First Season

Ontwikkelaar: IO Interactive
Uitgever: Square Enix
Platform: pc (Windows), Xbox One, PlayStation 4
Aantal spelers: 1
Release: 31 januari 2017

Reviewcopy op PlayStation 4, bekomen via de uitgever.

De ultieme bundel

Op de eerste fysieke uitspatting van Hitman ontbreekt werkelijk niets. Je vindt er sowieso al alle verschenen episodes op terug (Parijs, Sapienza, Marrakech, Bangkok, Colorado en Hokkaido), geen zorgen daar. Ieders favoriete kale knikker kan je dankzij de geschonken digitale content verder ook inzetten in de drie bonusmissies van het eerste seizoen. Ten opzichte van iemand die al meteen op de kar sprong, krijg je evenveel waar voor je geld, toekomstige updates inclusief. Ook de hilarische Holiday hoarders-missie  – jeweetwel, die missie tegen de home alone-schurken waarin je alternatief ook de kerstman vol lood kan pompen – is meegegeven content. Het enige dat je ontzegd wordt met de bundel zijn alle eerder verschenen elusive targets, speciale missies die slechts geringe tijd actief bleven en waar je maar één kans hebt tot slagen. De hilarische moord op filmster Garey Busey zal je dus op je buik moeten schrijven. Wel kan je meedingen naar een plaatsje aan de top als er nieuwe doelwitten verschijnen. Het is niet omdat je Hitman fysiek aanschaft dat de pret niet voortgaat.

De helft slaagt erin om het doelwit te doden, maar de SA rating wordt enkel aan de echt goede spelers toegekend..

Deze elusive target heb je al gemist, maar misschien staat jouw naam wel naast de volgende.

Geen kantjes knippen

Het zou niemand mogen verbazen, maar ook de gameplay, graphics en audio zijn in elk opzicht equivalent aan de afzonderlijke episodes. Het betekent ook dat sommige ongemakken, zoals het soms niet mee werken van het coversysteem of kleine AI bugs, zich ook een weg naar de schijfversie banen. Op die kleine keuvelpunten na valt er echter niet veel bemerken aan de Hitman-reboot. Een schot in de roos op het vlak van game- en leveldesign met een torenhoge replay-waarde en vooral een verrassend frisse portie gitzwarte humor. Agent 47 is een man met minder gevoel dan een ontzenuwde tand. Het is dan ook onmogelijk niet af en toe de mondhoeken te krullen bij het horen van 47’s kurkdroge replieken op de gruwelijkste taferelen. En het zijn er een pak. Alleszins, beter dan hier twee paragrafen bloemen te werpen naar het herrijzen van Agent 47, verwijzen we jullie graag naar de reviews van de afzonderlijke episodes, tot in de puntjes uitgekamd door onze eigenste huurmoordenaar-in-spe Michiel.

Het kleinste kritiekpunt aller tijden (dat er zelfs geen is)

Het enige waar je je bewust van moet zijn vooraleer je naar de winkel stapt, is dat je wel toegang tot alles krijgt met de schijf maar dat je er niet alles op terugvindt. De complete first season-disc bevat in werkelijkheid slechts een derde van de totale inhoud, de rest moet je bij het installeren van de eerste missie afhalen van je geliefkoosde online platform. Wie de bundel dus dacht te kopen om plaats te maken op zijn HDD of die in zijn verzameling wil om die binnen 30 jaar misschien opnieuw te spelen moet zich hiervan goed bewust zijn.

Hitman Episode 4: Bangkok humor

Deze screenshot heeft geen reden maar kon tegelijkertijd ook niet echt ontbreken.

Zo reboot je een licentie

Wat er ook moge gezegd worden over de afzonderlijke episodes, de reboot van Hitman is eentje die je niet mag missen als je houdt van nauwgezet moorden plannen en sluipen. De kunst van herhalen wordt hier magistraal gehanteerd, tot op een haast perfect niveau. Met iedere nieuwe poging voel je je als speler dichter komen tot het ultieme einddoel. Die hoogmoed achteraf kunnen toetsen aan eenmalige doelwitten is niet alleen een briljante gameplaykeuze, het is wat elk spel in dat genre vanaf nu zou moeten doen. Weinig games slagen erin je werkelijk te doen voelen wie of wat de schrijvers portretteren. Na je eerste – succesvolle – elusive targets ben jij Agent 47, de koelbloedige, berekende en op alles voorbereide huurmoordenaar. Dat die emotionele overdracht kan zonder een lijn tekst is het ultieme bewijs dat gameplay wel degelijk zijn eigen taal kan zijn, mits het lef om je hele serie in vraag te stellen en van nul te herbeginnen. Het is dat lef, en hetzelfde respect voor gamedesign, dat we graag bij alle andere AAA-ontwikkelaars vaker willen zien. En als ze dat risico willen opvangen door episodisch te verschijnen, dat ze bij deze dan ook maar van Hitman afkijken.

9 Niet te missen

De reboot van Hitman was er eentje om u tegen te zeggen, dus dit allemaal op een disc bundelen kan alleen maar beter zijn. Er is, op de tijdsgebonden online missies na, niets dat je ontbreekt ten opzichte van episodische kopers. Een no-brainer als je houdt van Hitman of soortgelijke spellen, een aanrader van formaat als je nog niet op de kar sprong.

• Vormgeving 8
  • Gameplay 9
  • Audio 8